مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک آماده است تا به شما در زمینه های مختلف کاریابی ،مشاوره کسب وکار ، مشاوره سرمایه گذاری، ثبت شرکت ف امور بیمه و مالیاتی و ...

طبقه بندی موضوعی

۲۶ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تکنولوژی‌های مختلفی را برای بازیافت و تصفیه روغن سوخته به کار می‌برند. این صنایع به منظور احیا، تصفیه و بازیافت روغن‌های کار کرده از طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مختلفی بهره گرفته تا بتوانند محصولی تولید نمایند که شرایط سخت در دمای بالا و فشار زیاد داخل موتور را تحمل نماید و به حفظ محیط زیست نیز کمک نماید. نظر به ویژگی‌های مورد انتظار و محیط کارکرد روغن‌های موتور و آغشته شدن آن به انواع آلودگی‌های فیزیکی و شیمیایی همانند آب، ذرات جامد، گاز و مایع مسئله بازیافت این روغن‌ها از پیچیدگی خاصی برخوردار است. 

 

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 منبع: بازیافت و تصفیه روغن سوخته

فرایند بازیافت و تصفیه روغن سوخته

برای این کار تکنولوژی‌ها و فرایندهای خاص بازیافت و تصفیه انواع روغن‌های صنعتی همانند روش‌های تقطیر، هیدروژنیزاسیون، اسیدی، قلیایی استفاده می شود. در ادامه مراحل یا ترکیبی از فرایندهای انجام کار شرح داده‌ایم.

  روغن-سوخته

  • حذف آب و ذرات جامد از طریق ته نشینی
  • واکنش اسید سولفوریک برای حذف گریس، صمغ و مواد آغشته شده قابل حل در اسید
  • واکنش قلیایی برای خنثی‌سازی محیط اسیدی مورد استفاده در فرایند
  • استفاده از مایعات حلال برای حذف صابون
  • تقطیر ساده برای حذف رطوبت و روغن‌های فرار
  • تقطیر تحت خلاء و یا استخراج با استفاده از حلال‌های ویژه 
  • استفاده از خاک ویژه رنگبری و جذب ناخالصی‌ها
  • فیلترینگ برای حذف افزودنی‌های معدنی فرایند و دیگر جامدات
  • هیدروژناسیون برای بهبود رنگ
  • بلندینگ برای دستیابی به ویژگی‌های مورد انتظار و استاندارد روغن‌های صنعتی

تکنیک های بازیافت و تصفیه روغن سوخته

تعدادی از تکینیک‌های تصفیه و بازیافت روغن سوخته را می‌توان به شرح ذیل دسته بندی نمود:

  1. فرآیند بازیافت و تصفیه روغن با استفاده از اسید یا باز و خاک معدنی  
  2. فرآیند بازیافت و تصفیه روغن با استفاده از خاک اکتیو شده با اسید
  3. فرآیند بازیافت و تصفیه روغن در برج تقطیر خلاء با استفاده از حلال و خاک معدنی و اسید
  4. فرآیند بازیافت و تصفیه روغن با استفاده از برج تقطیر خلاء فیلم نازک
  5. فرآیند بازیافت و تصفیه روغن با استفاده از حلال پروپان
  6. تکنولوژی بازیافت و تصفیه روغن بر پایه هیدروژناسیون
  7. بازیافت و تصفیه روغن بر پایه تکنولوژی اولترا فیلتراسیون

بازیافت-و-تصویه-روغن-سوخته

 1-روش بازیافت و تصفیه روغن با استفاده از اسید یا  باز و خاک معدنی  

در روش تصفیه اسیدی، روغن کارکرده ورودی پس از آبگیری اولیه در پیش گرمکن، وارد تانک تقطیر می‌شود و در حین عملیات تقطیر، گازوئیل و مواد سبک از روغن جوشیده تا دمای ٣٧٠ درجه سانتیگراد جدا سازی و نهایتا” با اکسیداسیون ترکیبات مواد افزودنی باقی‌مانده در روغن، عملیات کراکینگ حرارتی پایان می‌یابد.

روغن جوشیده با استفاده از مبدل‌های حرارتی تا ۴٠درجه سانتی‌گراد سرد شده و سپس در تانک‌های شوینده اسیدی به میزان ١٠درصد وزنی روغن جوشیده شده با اسید سولفوریک غلیظ مخلوط و شستشو مخلوط می‌شود. پس از گذشت زمان ١٠ الی ١٢ ساعت عملیات لجن‌گیری اسید که تقریبا ١٥درصد وزن روغن را تشکیل می‌دهد آغاز می‌گردد.

روغن اسیدی با آب آهک خنثی و در واحد خاک زنی با خاک رنگبر مخلوط و تا دمای ١۶٠درجه حرارت داده می‌شود، سپس توسط  دستگاه فیلترپرس، روغن پایه از کیک فیلتر جداسازی و استحصال می‌گردد. بالا بودن حجم لجن اسیدی، بوی نامطبوع و آزاردهنده شدید و بخارات مضر اسید سولفوریک، مشکل کنترل میزان اسیدیته و رنگ روغن پایه تولیدی و گرمازائی واکنش سولفوناسیون اسید با هیدروکربن‌های آرماتیک روغن، از جمله مشکلات و معایب عمده استفاده از این روش است.

روش قلیایی

 در روش بازیافت قلیایی روغن کارکرده با افزایش دما تا حدود ١٢٠سانتیگراد  آبگیری می‌شود و پس از عبور از مبدل‌های حرارتی جهت کاهش دما به کمتراز  ۴۵ درجه با محلول آبی کربنات کلسیم و سود عملیات استخراج و شستشو بر روی روغن آبگیری شده، صورت می‌گیرد. پس از مدت زمان ١٠ الی ١٢ ساعت لجن ته‌نشین شده از فاز روغن جدا می‌گردد که تقریبا” تا ٢٠ درصد وزنی کل وزن روغن سوخته را تشکیل می‌دهد.

روغن جدا شده پس از لجن‌گیری به واحد تقطیر منتقل شده و در آنجا همزمان با اختلاط با خاک رنگبر تا ٣۵٠ درجه سانتیگراد گرم شده و برش‌های سبک روغن پایه و گازوئیل در عملیات تقطیر جداسازی می‌گردد و پس از طی مرحله فیلتراسیون، روغن پایه جداسازی شده و در مخازن ذخیره نگهداری می‌شود. این روش نیز دارای هزینه پائین ماشین آلات و تجهیزات خط تولید و مواد مصرفی و در نهایت سطح تکتولوژی نازل دارای لجن پسماند زیادی بوده و روغن پایه تولید شده از نظر وضعیت ظاهر، رنگ و بوی مناسبی ندارد.

انتقاد ها

این روش تصفیه بسیار ساده بوده و سطح فناوری نازلی دارد و فرایند آن عاری از شرایط سخت عملیاتی و تجهیزات مدرن و پیچیده است.

اما این روش آلاینده‌های زیادی را به دلیل لجن اسیدی باقیمانده از فرایند به محیط زیست وارد می‌کند. با توجه به کیفیت پایین فنی و هزینه‌های بازیافت بالا و زمان طولانی انجام فرایند تولید؛ روش مناسبی نبوده و کیفیت محصول نهایی نیز مطلوب نیست. روش استفاده از اسید و قلیا به همراه خاک زنی برای تصفیه روغن روشی بسیار قدیمی است که در بیشتر نقاط دنیا منسوخ شده است، اما هنوز در ایران در بعضی واحدهای تصفیه روغن استفاده می‌شود.

2- روش بازیافت و تصفیه روغن با استفاده  خاک رس فعال شده اسیدی

این روش تصفیه روغن نیاز به اسید ندارد. باقی مراحل شبیه روش قبل است و ضمن داشتن فرآیند ساده برای پلان هایی با ظرفیت کم مناسب است. مصرف خاک در این روش زیاد و بازدهی آن بسیار کم است. دفع مقدار زیادی خاک رس آلوده مشکلات زیست محیطی را به دنبال دارد، فرآیند وابسته به نوع خاصی از خاک رس است که ممکن است در همه جا به آسانی در دسترس نباشد.

3- روش تقطیر تحت خلاء با استفاده از خاک رنگ بر اسید و حلال های معدنی

در این روش که تاکنون در تعداد محدودی از واحدهای تصفیه فعال در کشور بکار رفته؛ پس از آبگیری و لجن‌گیری مقدماتی روغن کارکرده در مخازن استوانه‌ای ایستاده با کف مخروطی، مجددا” با عبور از دستگاه‌های سپراتور به ٣ فاز آب، لجن و روغن جداسازی می‌شود که روغن خروجی از سپراتور در این محل به میزان زیادی لجن گیری می‌شود.

سپس روغن لجن‌گیری شده با عبور از مبدل حرارتی پیش گرمکن، تا حدود ١۵٠c گرم و سپس به برج تقطیر که با طراحی مناسب و رفلاکس بخارات کندانس شده؛ در چند مرحله امکان جداسازی روغن‌ها را فراهم می‌سازد. پس از انجام عملیات تقطیر تحت خلاء نسبی در حدود ٢۵٠میلی‌متر جیوه و دمای ۴٠٠ درجه سانتی‌گراد روغن تقطیر شده با نقطه اشتعال بالا وارد مبدل‌های حرارتی پوسته- لوله‌ای آب خنک کن شده و دمای آن تا ٣۵ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد. سپس روغن سرد شده به تانک‌های شتشوی اسیدی و استخراج با حلال انتقال داده می‌شود.

در این مرحله ابتدا روغن تقطیر شده با مخلوطی از اسید سولفوریک و اسید استیک به نسبت ٢درصد وزنی روغن شستشو داده شده تا ترکیبات گوگردی و بودار موجود در روغن حذف شده و نهایتا” روغن با حلال معدنی استخراج شده و باقیمانده پسماندها و ترکیبات رنگی در این مرحله از روغن جدا می‌گردد.

پس از استخراج

پس از استخراج، حلال معدنی با عملیات تقطیر ساده از فاز استخراج قابل بازیافت و استفاده مجدد است. پس از بازیافت حلال و جداسازی روغن در مراحل بعدی روغن جهت رنگبری و بوزدائی نهائی به واحد رنگبری منتقل می‌گردد و در تانک میکسرها پس از اختلاط با خاک رنگبر و تزریق بخار تا ١٨٠درجه سانتیگراد گرم می‌شود تا با عملیات تصفیه در بخش فیلتراسیون، روغن پایه جداساز و ذخیره شود.

در این روش با توجه به انجام عملیات در برج تقطیر امکان جداسازی برش‌های روغن همچون SN150، SN300 و SN500 از پایین برج نیز فراهم است. قابل ذکر است که روغن پایه تولیدی در این روش دارای نقطه اشتعال و گرانروی بالا و قابل قبولی جهت تولید محصولات مورد نظر در طرح بوده و از نظر رنگ، بو و وضعیت ظاهری و سایر فاکتورهای استاندارد با روغن‌های تصفیه شده اول قابل رقابت می‌باشد.

سیستم-بازیافت-و-تصویه-روغن-سوخته موتور

 

4- فرآیند بازیافت و تصفیه روغن سوخته با استفاده از برج تقطیر مولکولی درخلاء  فیلم نازک

در این فرآیند روغن سوخته ابتدا پیش تصفیه شده و سپس تقطیر می‌شوند تا آب و هیدروکربن‌های سبک آن جدا شوند. در روش تصفیه تقطیری روغن را حرارت داده و پس از تبخیر و عمل میعان در سطوح مختلف محصولات پایه نفتی تفکیک می‌گردد. فرآیند جداسازی تقطیری مولکولی در فاصله کوتاه با شرایط خلاء با فیلم نازک با دمای کنترل شده پایین و بدون هیچ گونه افزودنی شیمیایی (اسید و خاک) انجام می‌شود.

روغن پایه که توسط این فرآیند تولید می‌شود مطابق با استانداردهای موسسه نفت آمریکا (API) گروه 1 و 2 یا ACEA اروپا بوده که خوراک مناسبی برای تدوین و فرموله کردن طیف گسترده‌ای از روغن‌های صنعتی موتور، توربین، هیدرولیک، دنده، گریس می‌باشد.

مراحل تصفیه

در این روش ابتدا روغن از فیلترهای اولیه جهت جدا شدن آلودگی‌های غیر اشباع آن عبور کرده، سپس جهت جداسازی مواد سبک شامل آب، گازوئیل و بنزین وارد برج تقطیری تحت وکیوم با دمای پایین شده و بعد جهت جداسازی مواد سنگین روغن وارد راکتورهای تقطیری فیلم نازک با فشار وکیوم تحت خلا بالا می‌شود. روغن توسط جاروبک‌های متصل به روتور تبدیل به لایه نازک بر روی سطح داغ می‌شود.

این تکنیک مسیر آزاد مولکولی را به شدت افزایش داده و موجب تبخیر روغن در دمای پایین می‌شود. در این مرحله برش‌های روغن از SN 100 تا SN 500 به صورت جز به جز تبخیر و کندانس می‌شود. بعد از این مرحله ضایعات با ترکیبات رنگی از روغن جدا شده و به صورت  لجن قیری مورد استفاده صنایع مختلف قرار می‌گیرد. محصولات خروجی این فرآیند شامل روغن پایه گروه 1 و 2، سوخت تقطیری صنعتی با کیفیت بالا و پسماند قیری قابل مصرف در تولید قیر پلیمری، آسفالت، ایزوگام است.

قابل ذکر است در این روش هیچ گونه افزودنی اسید و خاک جهت رنگبری و خالص سازی نیاز نیست به همین جهت علاوه بر رعایت مسائل زیست محیطی دارای راندمان بالا است.

5- فرآیند بازیافت و تصفیه روغن سوخته با استفاده  ازحلال  پروپان

تکنولوژی‌های بر پایه استخراج مبتنی بر تقطیر خلاء و تصفیه شیمیایی هستند که در آن استخراج با حلال  پروپان در دمای اتاق جای تصفیه شیمیایی در مرحله اولیه را گرفته است. در این روش حلال ابتدا روغن سوخته با یک محلول بازی حاوی هیدروکسید آمونیم و یا هیدروکسید پتاسیم برای خنثی‌سازی ترکیبات نامطلوب پیش تصفیه می‌شود.

این روغن سپس با حلال پروپان که انتخاب پذیری بالایی برای هیدروکربن‌ها داشته قادر است فلزات و دیگر آلودگی‌ها را رد کند. ذرات جامد، آب و آلودگی‌های مخلوط در مخزن جداسازی پاکسازی می‌شود. مخلوط روغن و پروپان از طریق یک سری مبدل‌های حرارتی برای جداسازی پروپان به فلاش جداساز می‌روند و پروپان مجددا با آب سرد کندانس شده و به مخزن حلال  جهت استفاده مجدد برمی‌گردد.

در فرآیند تصفیه با حلال پروپان در فشار اتمسفر و در راکتور استخراجی حلال با درصد مشخصی از روغن به راکتور وارد شده و به دلیل سبکی پروپان در بخش بالا تبخیر و سرد شده و روغن نامحلول در پایین قرار گرفته و به صورت جداگانه تقطیر می‌شود، تا هیدروکربن‌های سبک و باقیمانده پروپان نیز خارج گردند.

این روغن سپس برای جداسازی فراکنش‌ها، در خلاء تقطیر می‌شود و در مراحل پایانی روی آن هیدرو فینیشینگ صورت می‎گیرد تا یک روغن بازیافتی با کیفیت مناسب به دست آید. از پسماند این فرایند می‌شود به عنوان مواد اولیه  آسفالت استفاده نمود. از مزایای این روش قابلیت بازیابی حلال و تولید روغن با کیفیت مناسب است اما با این روش تمام آلاینده‌ها را نمی‌توان حذف کرد. این سیستم در فشار بالا کار می‌کند و آب بندی و کنترل فرایندهای آن گاهاً مخاطره آمیز و پر هزینه است. لذا در اشل اقتصادی کوچک مقیاس بدلیل هزینه بالای تجهیزات بکار گرفته نمی‌شود. 

6- تکنولوژی بازیافت وتصفیه روغن برپایه هیدروژناسیون

در این فرآیند، ابتدا مواد ورودی خام فیلتر می‌شود تا مواد جامد از آن جداسازی شده و سپس محلول با هیدروژن داغ در یک ستون اختلاط تحت فشار مخلوط و حرارت داده می‌شود. مخلوط گرم شده به یک جداساز فلش شده و با مایع جداکننده فلاش به استرینر می‌رود. مخلوط بخار جداکننده فلاش و مواد باقیمانده دربخش بالای فیلتر و استرینر برای حذف فلزات محلول، از طریق رآکتور کاتالیستی تصفیه می‌گردد و سپس با فرایند هیدروفینیشینگ سولفور زدایی و کلرزدایی شده و با اشباع شدن مواد آروماتیک و واکنش‌های هیدروکراکینگ ملائم روغن حاصل نسبت به خوراک ورودی، خواص شیمیایی و فیزیکی بهبود یافته‌ای را می‌یابد.

شرایط فرآیند مانند فشار، سرعت و میزان گردش هیدروژن از هر واحدی به واحد دیگر بر اساس کیفیت خوراک ورودی متغیر است. در این فرایند روغن ورودی جهت تصفیه شدن به یک محصول هیدروکربنی با گستره جوش وسیع تبدیل می‌شود، که در طی فرایند به محصولات روغن خنثی با ویسکوزیته‌های متفاوت جداسازی می‌شوند که بتوان از آن‌ها برای بلندینگ روغن روانکار استفاده کرد. در این روش می‌تواند بیشتر از ۸۵درصد روغن خوراک ورودی سیستم را بازیافت کند و خروجی‌های متعددی از آن دریافت نمود.

مدل-مفهومی-تصویه-روغن-سوخته-موتور

7-بازیافت وتصفیه روغن برپایه تکنولوژی اولترا فیلتراسیون

این تکنولوژی تصفیه بسیار پاک‌تر و از نظر انرژی کارآتر است و فرآیند آن بر پایه اولترا فیلترا سیون روغن سوخته با استفاده از غشاها و موانع کارآمد دارای کربن اکتیو می‌باشد. در این روش ابتدا آب و رسوبات بزرگ به وسیله سانتریفیوژ در دمای پایین جدا می‌شوند و سپس با پیش تقطیر، آب و حلال جدا شده و پیش تصفیه روغن با مواد شیمیایی برای بهبود کیفیت انجام می‌شود.

روغن پیش تصفیه شده به ستون جداسازی منتقل شده و در نتیجه گازوییل آن جداسازی می‌گردد. مرحله کلیدی فرآیند اولترا فیلتراسیون در دمای بالاست که در آن روغن و پلیمر و ذرات کوچک به وسیله فیلترهای تیوبی با قطرهای کوچک جدا می‌شوند. در ادامه هیدروتریتینگ کاتالیستی برای بهبود رنگ محصول نهایی انجام می‌گردد که با تقطیر خلاء نهایی امکان تولید انواع مختلف روغن‌های فراهم می‌گردد.

 

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرح‌ها و واحدهای

  • تهیه و مشاوره طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • راه اندازی و اجرای پروژه های صنعتی و خدماتی
  • کمک به تامین نیروی انسانی نصب، راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

 

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

منبع: بازیافت و تصفیه روغن سوخته

  • پرهام عبدی
  • ۰
  • ۰

ثبت شرکت دانش بنیان با توجه به امتیازاتی که طبق قانون به آن واحد اعطا می‌شود، مورد توجه بسیاری از افراد خلاق و نوآور بوده است. طبق قانون ضوابط و معیارهایی برای تعیین دانش بنیانی وضع شده که پس از درخواست، کارگروه ارزیابی وضعیت واحد را بررسی و برای پذیرش یا رد آن نظر خواهد داد. با توجه به تغییرات سال‌های اخیر و عدم آگاهی از ملاک‌ها، برخی دچار سردگمی شده و گاه با وجود داشتن شرایط لازم از مزایای شرکت‌های دانش‌بنیانی بهره‌مند نمی‌شوند. با خواندن این مقاله و بهره‌گیری از تجربیات کارشناسان کاردوک می‌توانید شانس خود را برای ثبت شرکت دانش بنیان امتحان کنید.

 

برای ثبت‌نام یا دریافت مشاوره در زمینه شرکت دانش بنیان و طریقه ثبت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

منبع: ثبت شرکت دانش بنیان

به چه شرکت هایی دانش بینان گفته می شود؟

هر شرکت خصوصی یا تعاونی که بتواند با به کارگیری دانش و سرمایه جهت توسعه و رونق اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده زیاد، کالا، محصول و خدماتی ارائه بدهد که بدیع و نوآورانه باشد ( که به تصویب کارگروه ارزیابی دانش بنیان رسیده باشد)، جزء شرکت‌های دانش بنیان بوده و برای مدت مشخصی می‌تواند از امتیازات مالی و قانونی بهره مند شود. باید گفت بعد از مدت مشخص شده، به منظور تمدید و استفاده از مزایا؛ مجددا آن واحد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با ماهیت شرکت دانش بنیان کلیک کنید.

 

مدارک و شرایط لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان

پیش از هر چیز باید بدانید که هیچ واحدی نمی‌تواند از ابتدای فعالیت دانش بنیان باشد، بنابراین اگر مجموعه ای دارید که در آن اختراعات و یا روش‌های خلاقانه‌ای به کار می‌رود؛ باید مانند سایرین مراحل قانونی ثبت شرکت‌ها را طی کرده باشید. لازم به ذکر است افراد حقیقی نیز نمی‌توانند برای شرکت دانش بنیانی اقدام کنند و حتما باید ابتدا موسسه یا شرکتی را ثبت نمایند. در ادامه برخی دیگر از شرایط لازم جهت بهره مندی از مزایا و حمایت‌های قانونی را ذکر کرده ایم:

1- محصول حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی تولید شده باشد، پیش طرح‌ها و ایده برای ارزیابی کافی نیستند

2- مستندات تولید و وجه تمایز محصول، کالا و خدمت با سایر محصولات مشابه ارائه شود

3- کالا یا خدمت باید نوآورانه و دارای پیچیدگی باشند به طوریکه به راحتی نتوان از آن کپی کرد

4- حداقل 51 درصد سهام متعلق به واحد خصوصی باشد

5- شخص رابط با کارگروه به اطلاعات شرکت و فناوری مورد نظر مسلط باشد

6- آئین نامه ارزیابی و سطوح 1 ، 2 و 3 دانش بنیان مطالعه شده باشد

اگر هنوز شرکتی ثبت نکرده اید، برای انجام امور ثبت شرکت کلیک کنید.

 

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان

اگر شرایط لازم برای ثبت شرکت دانش‌بنیان را دارید، می توانید با مراجعه به سایت daneshbonyan.isti.ir و با وارد شدن به قسمت ثبت نام، حساب کاربری ایجاد کرده و با ارسال مدارک و دلایل خود برای ارزیابی اولیه اقدام کنید.
پس از ارسال مدارک در مدتی کوتاه، کار گروه محصول شما را مورد بررسی قرار داده و در صورت داشتن شرایط اولیه برای ارزیابی حضوری و بازدید واحد تولیدی اقدام خواهند نمود.

 

هزینه راه اندازی شرکت دانش بنیان

از زمان ارسال مدارک برای کار گروه و انجام ارزیابی های غیر حضوری تا حضوری و ثبت شرکت دانش بنیان هیچ نوع هزینه ای نیاز به پرداخت نیست. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تامین هزینه‌های مربوطه از این واحدها حمایت می کند.

 

سوالات متداول

چگونه شرکت دانش بنیان ثبت کنیم؟

ابتدا موسسه خود را در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسانده و با آماده کردن مستندات لازم به سایت daneshbonyan.isti.ir مراجعه کنید.

مشاوره برای ثبت شرکت دانش بنیان از کجا باید گرفت؟

مراکز مشاوره کسب و کار مانند کاردوک با تجربه چندین ساله در امور تجاری می توانند به شما جهت طی مراحل قانونی، راهنمایی و خدمات ارائه دهند.

آیا دانشگاه‌ها و مراکز علمی نیز امکان تاسیس و اداره شرکت‌های دانش‌بنیان را دارند؟

بله. دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پژوهشی نیز می‌توانند به ایجاد و اداره شرکت‌‌های دانش‌بنیان دست بزنند. اما تنها در صورتی که حداکثر 49درصد شرکت ثبتی را دارا باشند.

 

برای ثبت‌نام یا دریافت مشاوره در زمینه شرکت دانش بنیان و طریق ثبت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

منبع: ثبت شرکت دانش بنیان

  • پرهام عبدی
  • ۰
  • ۰

نحوه نوشتن طرح توجیهی را می دانید؟ طرح توجیهی ( Feasibility Study ) گزارشی است که توجیه پذیری و یا قابل انجام نبودن یک پروژه یا طرح را از ابعاد مختلف نشان می دهد. کسب و کار های نوپا به منظور دریافت مجوز از سازمان ها و دریافت تسهیلات بانکی و یا جذب سرمایه گذار نیازمند آماده سازی و ارائه طرح توجیهی هستند. از آنجایی که سرمایه گذارها و موسسات مختلف تمایلی به سرمایه گذاری بر روی پروزه ها و طرح های ناموفق را ندارند باید در نگارش طرح توجیهی نهایت دقت عمل را داشته باشید. در این به بررسی دقیق نحوه نگارش طرح توجیهی می پردازیم.


برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 منبع: نوشتن طرح توجیهی

نحوه نگارش طرح توجیهی چگونه است؟

معمولا نگارش طرح توجیهی توسط یک فرد متخصص در زمینه کسب و کار به تحریر در می آید. تنظیم و نوشتن طرح توجیهی شامل مراحل زیر است :

1- مشخصات مجری طرح

مجری طرح کسی است که مسئولیت اجرای طرح را به عهده دارد که لازم است مشخصات فردی، شماره تماس و آدرس وی قید گردد.

2- مشخصات طرح توجیهی

به منظور جلب رضایت خوانندگان، طرح و پروژه باید به صورت مشخص و واضح شرح داده شود. سوالاتی مانند پروژه مورد نظر چیست ؟ و چگونه به سود آوری می رسد ؟ از جمله مهمترین سوالاتی که است که باید در این قمست به آنها پاسخ داده شود.

3- مشخصات مجوز های قانونی

تمامی اقدامات قانونی، حقوقی و جواز هایی که برای راه اندازی این پروژه نیاز است در این قمست توضیح داده می شود.

4- مشخصات محصول یا خدمات پروژه

هر پروژه ای در نهایت به تولید یک محصول یا ارائه یک خدمات منتهی می گردد. در نگارش توجیهی ضروری است که حاصل نهایی برای جذب سرمایه گذار ها مشخص گردد و همچنین روش و فرایند تولید محصول یا ارائه خدمات به درستی شرح داده شود. از جمله سوالات مهمی که در این بخش باید به آنها پاسخ دهید می توان به موارد زیر اشاره داشت: برتری محصول یا خدمات نهایی شما نسبت به رقبا چیست ؟ ضرورت تولید این محصول یا ارائه این خدمات در چیست؟

5- برآورد و پیش بینی مالی | نوشتن طرح توجیهی

با استفاده از شاخص و معیار های قابل اندازه گیری، میزان سرمایه اولیه پروژه در زمان نگارش طرح توجیهی باید لحاظ شود. همچنین هزینه نگهداری، برآورد سرمایه در گردش، هزینه لوجستیک، استهلاک، منابع، هزینه های یپش بینی نشده نیز در این قسمت مشخص می گردد.

6- برآورد هزینه های سرمایه گذاری

در طرح توجیهی باید هزینه های سرمایه گذاری، چگونگی سرمایه گذاری و تسهیلات مالی مشخص شود. در این قسمت باید قیمت تمام شده محصول یا خدمات پروژه، سود و زیان نهایی طرح ، بهای محصول نهایی برای فروش و …. نشان داده شود.

7- برنامه ریزی اجرای طرح

با توجه به نیاز ها و برآورد های انجام شده اولیه، برنامه ریزی و زمان بندی اجرای طرح ارائه می شود.

 

بهترین فرد برای نوشتن طرح توجیهی کیست ؟

بهترین-فرد-برای-نوشتن-طرح-توجیهی

طرح توجیهی امری تخصصی است که باید توسط یک فرد متخصص انجام شود. چرا که در صورت هر گونه اهمال می تواند منجر به عدم سرمایه گذاری توسط نهاد های ذی ربط گردد. شما می توانید برای نگارش طرح توجیهی خود را به تیم متخصص کاردوک بسپارید یا برای برطرف کردن مشکلات خود در این زمینه از مشاوران کاردوک مشاوره بگیرید.

 

بخش های مختلف طرح توجیهی

مراحل-و-بخش-های-نوشتن-طرح-توجیهی

برای نوشتن طرح توجیهی باید بدانید که سه بخش مهم در امکان سنجی و طرح توجیهی در هر حوزه ای وجود دارد که عبارت است :

  • مطالعات بازار (Market Study)
  • مطالعات فنی (Technical Study)
  • مطالعات اقتصادی (Economic Study)

که هر کدام را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

 

 بخش اول در نوشتن طرح توجیهی : مطالعات بازار (Market Study)

در این بخش از طرح توجیهی به بررسی کامل منطقه راه اندازی پروژه پرداخته می‌شود. هدف مطالعات بازار، شناسایی هدف پروژه، تحلیل دقیق (از جمله سیاست های مدیریتی و …)، شناسایی فرصت و تهدیدهای موجود در منطقه، کاهش ریسک پروژه و … می‌باشد. به طور کلی می‌توان گفت که هدف از انجام تحقیقات بازار بررسی و پیشنهاد پتاسیل‌های ارزش آفرین موجود در منطقه جهت اطمینان یافتن سرمایه‌گذار برای سرمایه گذاری در منطقه پروژه می‌باشد. علاوه بر موارد ذکر شده خروجی تحقیقات بازار به منظور اطلاعات اولیه برای انجام مطالعات فنی به کار گرفته می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که در این بخش از نگارش طرح توجیهی و امکان سنجی موارد زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد:

1-1- شناخت محیط و منقطه پروژه

  • شناخت موقعیت جغرافیایی و مکانی پروژه
  • بررسی شاخص های جمعیت شناختی منقطه پروژه
  • بررسی پتانسیل ها، زیرساخت و امکانات رفاهی و تفریحی در منطقه
  • بررسی دسترسی‌های پروژه از طریق شریان‌های اصلی و وسایل حمل و نقل عمومی

2-1- مطالعه کاربری و پروژه های تاثیرگذار منطقه

  • بررسی مشخصات، ویژگی‌ها، امکانات و … پروژه‌های رقیب در منطقه پروژه (توجه داشته باشید که شامل پروژه‌های در حال ساخت نیز می‌شود)
  • تحقیقات بازار و بررسی سیاست‌های قیمت گذاری
  • بررسی قیمت پروژه‌های مشابه در منطقه
  • بررسی موقعیت مکانی پروژه نسبت به منقطه پروژه‌های موفق و شاخص 
  • تدوین نقشه قیمت منطقه ( price map )

3-1- بررسی معاملات مسکن

  • بررسی شرایط کلی حاکم بر بازار مسکن و عوامل تاثیر گذار بر آن در منطقه
  • حجم معاملات مسکن در منقطه
  • قیمت معاملات مسکن در منقطه
  • شاخص‌های آماری مسکن
  • بررسی اجاره بهای مسکن در منقطه

4-1- جمع بندی مطالعات بازار و ارائه پیشنهاد ها

  • تجزیه و تحلیل نقات قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای موجود (swot) پروژه
  • برآورد بازار هدف پروژه 
  • برآورد عرضه و تقاضای پروژه

 

بخش دوم در نگارش طرح توجیهی : مطالعات فنی (Technical Study)

مطالعات فنی به بررسی توجیه‌پذیر بودن پروژه از لحاظ فنی می‌پردازد و شامل مطالعات ویژگی‌ها و مشخصات فی پروژه بر اساس نتایج توسعه داده شده مطالعات بازار می‌باشد. هدف از مطاله فنی پروژه بررسی توجیه‌پذیری و امکان اجرای آن از دید فنی است. این بخش از طرح توجیهی شامل موارد زیر می‌باشد:

1-2- بررسی پروژه

• موقعیت مکانی پروژه
• جدول سطوح پروژه
• پلان طبقات پروژه
• تصاویری از منطقه

2-2- تدوین برنامه فروش پروژه

• برآورد استراتژی فروش در پروژه
• برآورد قیمت فروش پروژه به تفکیک طبقات
• تعیین نظام پرداخت پروژه

3-2- برآورد هزینه های پروژه

• هزینه زمین پروژه
• هزینه مجوزهای شهرداری، نظارت، مشاوره و …
• هزینه ساخت پروژه
• هزینه مالی پروژه
• هزینه تجهیز دفتر فروش

 

بخش سوم نگارش نوشتن طرح توجیهی : مطالعات اقتصادی دقیق (Economic Study)

در هر پروژه‌ای باید بر اساس میزان هزینه های ثابت و متغیر (هزینه‌های ساخت، مواد، عوارض و …) سودآوری پروژه را ارزیابی کرد. مطالعات و امکان سنجی اقتصادی این امکان را می دهد تا میزان سودآوری پروژه و تجزیه و تحلیل ریسک‌های موجود تصمیم مناسب گرفت. در این بخش از نگارش طرح توجیهی موارد زیر مطرح می‌گردد: 

3-1- برآورد اولیه از اقتصاد کلان پروژه بدون درنظرگرفتن ارزش زمانی پول

در این بخش اطلاعات اولیه پروژه که برای شروع ضروری هستند، باید به دست آید.
•تخمین متراژ خالص مورد نیاز اولیه
• محاسبه متراژ ناخالص اولیه پروژه
• تخمین مدت زمان ساخت
• محاسبه هزینه‌های اجرای پروژه
• مخاسبه هزینه‌های احتمای برای تامین سرمایه
• قیمت زمین
• برآورد درآمد فروش متراژ خالص کاربری‌های مختلف پروژه مطابق برنامه فروش
• محاسبه کل درآمد حاصل از فروش
• تخمین هزینه های مربوط به ارزیابی، تبلیغ و فروش
• محاسبه کل هزینه های پروژه
• محاسبه سود خالص
• محاسبه نرخ بازگشت سرمایه پروژه (ROR)

3-2- جریان نقدی خروجی پروژه (Cash Out Flow)

• اگر اقساط وجود داشت نیاز به محاسبه جریان نقد ملک وجود دارد
• در صورت نیاز محاسبه جریان نقدی که بابت تامین سرمایه پرداخت می‌شود
• در صورت دارا بودن اقساط نیاز به محسابه جریان نقدی هزینه عوارض ساخت است
• جریان نقد در هزینه های ساخت متناسب با تورم موجود محاسبه می‌شود
• در نظر گرفتن تمامی جریان نقدی که در پروژه خارج می‌شود

3-3- جریان نقدی ورودی پروژه (Cash In Flow)

  • ارائه میزان عرضه و فروش با توجه به قیمت روز
  • محاسبه درآمد طبق کاربری‌های مختلفی که مطابق برنامه فروش است
  • مشخص کردن روند دریافت اقساط، درصد و نقدینگی حاصل از فروش
  •  مشخص کردن کل درآمد حاصل از پروژه

3-4- جریان نقدی خالص پروژه (Net Cash Flow)

جریان نقدی خالص پروژه به همراه جریان نقدی خالص تجمعی، جریان نقدی خالص ارزش فعلی پروژه و جریان نقدی ارزش فعلی خالص تجمعی پروژه

3-5- محاسبه شاخص های اقتصادی پروژه

در این بخش با استفاده از روش های خاص اقتصاد مهندسی سودآوری پروژه با در نظر داشتن برخی شاخص‌هایی که در ادامه نام برده‌ایم، انجام می‌شود.
• ارزش فعلی خالص درآمدهای پروژه
• ارزش فعلی خالص هزینه‌های پروژه
• ارزش فعلی خالص (NPV) پروژه
• نرخ بازده داخلی (IRR) سالانه پروژه
• شاخص سودآوری پروژه PI (نسبت منافع به مخارج B/C)
• نرخ بازده داخلی تعدیل شده (MIRR) سالانه پروژه
• مقدار سرمایه اولیه‌ای که تا پایان کار بدون توقف لازم است
• محاسبه نقطه سربه‌سر پروژه (Break-Even Analysis)
1- دوره بازگشت سرمایه عادی (NPP)
2- دوره بازگشت سرمایه پویا (DPP)

3-6- تجزیه وتحلیل ریسک های اقتصادی پروژه (Economic Risk Analysis)

محاسبه ریسک‌های اقتصادی یکی از مهم ترین پارامترها در برآورد سودآوری پروژه است. با در نظر داشتن ریسک‌های منفی که آنالیز حساسیت گفته می‌شود، می‌توان از امینت اجرایی پروژه اطمینان حاصل نمود. برای این منظور سه شاخص باید در نظر گرفته شود.

• اندازی گیری ریسک کاهش قیمت پیش بینی شده
• محاسبه ریسک افزایش قیمت‌هایی که برای هزینه ها برآورد شده
• آنالیز حساسیت ریسک تغییر تورم و تاثیر آن بر هزینه ها

 

کاربرد نوشتن طرح توجیهی

کاربرد نوشتن طرح توجیهی

معمولا طرح توجیهی کسب و کار برای یکی از دو هدف کلی زیر تهیه می گردد:

هدف اول : مطالعات امکان سنجی معمولا برای تامین منابع مالی طرح های جهت سرمایه گذاری ارائه می گردد. تا بر اساس برنامه ریزی و منابع مورد نیاز و ههچنین با توجه به درآمد ها و شرایط بازگشت سرمایه ( نقطه سر به سر )، سرمایه گذار ( بانک ها ، ارگان ها و نهاد های ذی نفع و … ) را متقاعد کنند تا در پروژه مشارکت کند. بررسی سرمایه گذاری در سه بخش مطالعات بازار، مطالعات فنی و مطالعات مالی انجام می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله اهداف طرح توجیهی را مطالعه نمایید.

هدف دوم : در زمان راه اندازی و توسعه یک کسب و کار برای دریافت جواز از سازمان و ارگان ها دولتی مختلف نیاز به تهیه طرح توجیهی است.  

 

خدمات مرکز مشاوره کسب و کار  کاردوک

شرکت کاردوک یکی از شرکت های مشاوره کسب و کار و ارائه طرح توجیهی می باشد که با داشتن سابقه چندین ساله در زمینه های مختلف مشاوره ای و اجرایی شایستگی خود را اثبات کرده است. این مجموعه با آماده سازی صدها طرح توجیهی در زمینه های مختلف از اعم از طرح توجیهی صنعتی ، طرح توجیهی خدماتی ، طرح توجیهی کشاورزی و ... آماده تهیه و دریافت سفارش طرح توجیهی می باشد. برای آشنایی بیشتر از طرح توجیهی انجام شده توسط تیم کاردوک توصیه می کنیم مقاله انواع طرح توجیهی انجام شده توسط تیم کاردوک را مطالعه نمایید.

  • تهیه و مشاوره طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • راه اندازی و اجرای پروژه های صنعتی و خدماتی
  • کمک به تامین نیروی انسانی نصب، راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

 

 

 

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

منبع: نوشتن طرح توجیهی

  • پرهام عبدی
  • ۰
  • ۰

طرح توجیهی مولدهای ترکیبی تولید برق و حرارت کوچک مقیاس برای واحد خصوصی با توجه به افزایش مصرف و اتلاف انرژی در واحدهای بزرگ، فرصت مناسبی جهت سرمایه گذاری را نشان می‌دهد. در دنیای امروز مصرف سرانه انرژی به ویژه انرژی الکتریکی یکی از مهمترین عوامل و شاخص‌های پیشرفت صنعتی و توسعه اقتصادی یک کشور محسوب شده است. با توجه به نقش ویژه این انرژی در صنایع پیشرفته می‌توان نتیجه گرفت که خون رگ‌های جهان صنعتی انرژی الکتریکی است و نقش سازنده و توسعه‌ای تولید، انتقال، توزیع و کنترل نیروی برق به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه مورد توجه تمامی کشورهاست.

 

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 منبع : طرح توجیهی تولید برق

اهمیت صنعت برق و مولد

برق مهم‌ترین موتور محرک صنعت و پیشران اقتصاد است و در تمامی زمینه‌های توسعه‌ای نقش کلیدی دارد. در حال حاضر مصرف برق کشور 59هزار مگاوات است و توان تولید برق کشور نیز 59 هزار مگاوات است. احداث نیروگاه‌های برق بزرگ مقیاس بسیار پر هزینه و سرمایه‌بر است.

در شبکه‌های گسترده تولید انتقال و توزیع به دلیل گستردگی و اتلاف انرژی در بخش‌های مختلف، برای یک مگا وات نیازمند احداث 1/4 مگاوات ظرفیت نیروگاهی است این درحالی است که سالیانه با رشد متوسط  مصرف انرژی 4/3 درصد و در صنایع با رشد 11درصد مواجه هستیم.

احداث نیروگاه‌های ترکیبی برق و حرارت کوچک مقیاس به دلیل بازدهی بالا و اتلاف انرژی کمتر با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی راه حل موجهی است که در طی یک ده اخیر مورد حمایت دستگاه‌های اجرایی و سیاست گذار قرار گرفته است. این مولدها با تامین همزمان برق و حرارت بخش‌های مختلف اقتصادی همانند مجتمع‌های ساختمانی، سیستم بانکی، بیمارستان، واحد‌های تولیدی بخش بزرگی از کسری انرژی برق را که حدود ۸ تا ۹هزار مگاوات است را می‌توانند جبران نماید.

برای سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

اهمیت صنعت برق و مولد chp

 

 

طرح توجیهی تولید برق | معرفی محصولات       

در سیستم متراکم تولید کوچک مقیاس CHP همزمان برق و حرارت از طریق ترکیب موتورهای سیلندر پیستونی و ژنراتور با بهره‌گیری از بردهای کنترلی هوشمند و پیشرفته دارای کارایی مناسب، رگولاتور و مبدل برای تبدیل برق از DC به AC در خروجی سیستم است. این سیستم باعث یکنواخت شدن و بدون نوسان بودن ولتاژ و فرکانس برق به منظور جلوگیری از آسیب به دستگاه‌ها و تجهیزات برقی می‌شود. همچنین می‌توانند نیازهای حرارتی و الکتریکی یک مجتمع را تامین کنند و برق مازاد تولیدی خود را به شبکه تحویل دهند.

قدرت و توان سیستم

توان تولید این طرح 20مگاوات با دو شیفت کارکرد هر دستگاه در طول سال؛ برق مورد نیاز واحدهای صنعتی و مسکونی را تامین می‌نماید.

در ساختار ماژولار این سیستم خوراک مورد نیاز چیلر سرمایشی را نیز تامین می‌نماید؛ یعنی همزمان برق و حرارت(CHP) و نیزبرق، سرما و حرارت(CCHP) را نیز تامین نماید. این همزمانی و تولید متمرکز در مولد که بخشی از خروجی آن با استفاده از مبدل بازیافت اتلاف حرارت تامین می‌شود، کارایی سیستم را نسبت به سیستم‌های معمول بسیار افزایش می‌دهد. به همین دلیل روز به روز بر دامنه محبوبیت و کاربرد آن در کشورهای جهان افزوده شده است.

میزان بازدهی

در اکثر نیروگاه‌ها به دلیل اتلاف بسیاربالا میزان بازدهی 38 تا 52% بوده و بخش عمده‌ای از برق تولید شده نیز صرف تلفات شبکه انتقال، توزیع و مصرف در خود نیروگاه می‌شود، در مقابل در سیستم‌های CHP با حذف این تلفات، حدود ۸۰درصد از انرژی ورودی به انرژی مفید تبدیل می‌شود. اگر از باتری‌های ذخیره انرژی نیز استفاده شود، بازده به ۹۰درصد هم می‌رسد.

در ساختار اجرایی این سیستم از یک محرک موتور گازسوز، یک ژنراتور برای تولید برق بهره می‌برند و چون گرمای خروجی از موتور دارای دمای بالایی است؛ از آن جهت تولید آب داغ برای مصارف گرمایشی و بهداشتی استفاده می‌شود.

بنابراین با بهره گیری از این سیستم جدید ضمن بالا بردن بازدهی تا بیش از دو برابر سیستم‌های سنتی و به دلیل تولید انرژی در محل مصرف، اتلافات مربوط به شبکه انتقال و توزیع نیز حذف  می‌گردد و علاوه بر تامین برق پروژه و کاهش خاموشی‌های احتمالی ناشی از برق شبکه می‌تواند مازاد تولید خود را نیز از طریق شبکه برق سراسری به فروش برساند. برای مشاهده سایر انواع طرح توجیهی صنایع برق و الکترونیک کلیک کنید.

اهمیت صنعت برق و مولد chp

 

طرح توجیهی تولید برق | ویژگی‌های  محصول

مولدها بر اساس سوخت مصرفی در سه نوع مختلف قابل طراحی هستند: گازسوز، دیزلی و یا ترکیبی از هر دو می‌باشند. مشخصه‌های عملکردی سیستم تولید همزمان برق و حرارت با موتورهای احتراق داخلی که از سوخت گاز طبیعی استفاده می‌نمایند را می‌توانید برای موتورهای مختلف از ما دریافت نمایید.

نرخ حرارتی و بازدهی بر اساس داده‌های تولیدکنندگان ماشین آلات و کاربردهـای صـنعتی تنظـیم شده اند. نسل جدید موتورها با سوخت گاز طبیعی دارای هزینه اولیه کم و راه اندازی سریع بوده و درصورت نگهداری مناسـب قابلیـت اطمینان بالایی دارند.

در این سیستم 50 تا 60 درصد بازیافت حرارت اتلافی موتـور  در آب مـورد نیـاز بـرای خنـک کـاری بدنـه و سیستم‌های خنک کاری روغن روانکاری جهت کارکرد در دماهایی پائین‌تر از دمای مورد نیاز برای تولید بخار به دست می‌آید. بـا افـزایش بازده الکتریکی مقدار انرژی حرارتی نـسبت توان به حرارت در سیستم CHP افزایش می‌یابد.

باید اذعان کرد که فناوری موتورهای پیـستونی پیـشرفت زیادی نموده و منجر به افزایش بازده سوخت و کاهش آلودگی شده است. در موتورهای گازسوز پیشرفته با بهبود طراحـی کنترل احتراق سطح تولید NOx به 50 ppmv رسیده است. بهره گیری از فن‌آوری‌های مولدهای مقیاس کوچک در قیاس با الگوهای سنتی تولید برق مبتنی بر بهره برداری از تعداد محدودی نیروگاه بزرگ مقیاس مرکزی و انتقال و توزیع انرژی به منابع مصرف که ممکن است تا هزاران کیلومتر دورتر از محل تولید باشند، دارای مزیت‌های فراوانی است.

مشکلات مربوط به الگوهای معمول

در الگوهای معمول تولید مرکزی ضمن بازده پایین در بخش تولید با اتلاف بخش قابل توجهی از انرژی در گذر از شبکه‌های انتقال و توزیع مواجه هستیم. در نیروگاه‌های بزرگ علاوه بر اتلاف حرارتی با افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای مخرب محیط زیست مواجه هستیم و به علت نیاز به شبکه‌ای وسیع و پیچیده جهت انتقال و توزیع، همواره در معرض آسیب‌های ناشی از بلایای طبیعی و حوادث نیز هستیم.

اهمیت صنعت برق و مولد chp

 

 

طرح توجیهی تولید برق | کد آیسیک واحدهای CHP کدامند

بر اساس سیستم طبقه‌بندی آیسیک کد‌‌‌‌ محصولات مرتبط با مولدهای تولید ترکیبی برق و حرارت به شرح زیر می‌باشد.

جدول 3- کد آیسیک محصولات

نام کالا کد ISIC
مولد برق مقیاس کوچک برای تأمین برق و حرارت موتور تراکمی 3110612370
مولد برق مقیاس کوچک برای تأمین برق و حرارت با موتور جرقه ای 3110612369
تولید ترکیبی برق وگرما ( (chp) 40101111
مولدهای مقیاس کوچک CHP تولید همزمان برق و گرما 31101341

طرح توجیهی تولید برق | کالای جایگزین و مکمل محصول

مولدهای تولید برق متمرکز می‌توانند جایگزین این مولدها باشند، ولی با توجه به اینکه کاربرد این محصولات از نظر تولید برق در صنایع مختلف متفاوت است؛ لذا در بسیاری از مواقع با توجه به ترکیبی بودن کاربردها نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای این محصول باشند.

همان گونه که از شکل زیر برداشت می‌شود، برای دست‌یابی به 30 واحد برق و 45 واحد حرارت در سیستم‌های رایج، باید سوختی معادل 147واحد به سیستم وارد کرد، در صورتی که در شرایط مشابه برای سیستم CHP سوخت مصرفی معادل با 100 واحد است. در واقع برای تولید برق و حرارت یکسان در دو سیستم مورد مقایسه، به ازای هر 2مترمکعب گاز در سیستم CHP معادل 2/3متر مکعب در سیستم‌های رایج گاز مصرف می‌شود. این سیستم‌ها می‌توانند میزان خروجی حرارتی را از 50 تا 100% تغییر دهند تا به خوبی با نیازهای حرارتی مجتمع نیز منطبق شوند.

طرح توجیهی تولید برق chp

 

CHP تولید همزمان برق و انرژی حرارتی مفید از یک منبع انرژی توسط یک سیستم یکپارچه است. به عبارت دیگر در بعضی صنایع انرژی سوخت مصرفی به شکل حرارت تلف می‌شود. سیستم‌های CHP این حرارت تلف شده را مورد استفاده مجدد قرار داده و آن را به انرژی مفید تبدیل می‌کنند. در سیستم CHP برای تولید برق و حرارت در مقایسه با آنچه که سیستم‌های مجزا تولید می‌کنند، حداقل 35درصد سوخت کمتری مصرف می‌شود. بدین ترتیب سیستم‌های CHP علاوه بر صرفه جویی در منابع محدود سوخت‌های فسیلی، به کاهش آلودگی محیط زیست نیز کمک شایانی می‌کنند.

طرح توجیهی تولید برق | موارد کاربرد

مولدهای کوچک مقیاس را می‌توان در مجتمع‌هایی به شرح زیر بکار گرفت:

  • استفاده‌های برودتی و تامین برق آپارتمان‌ها، هتل‌ها، مراکز کنفرانس، رستوران‌ها، آسایشگاه‌ها و مراکز نگهداری
  • ادارات و ساختمان‌های شهری، بیمارستان‌ها، مجتمع‌های ورزشی، مدارس با امکانات ورزشی، استخرهای داخلی و خارجی
  • ساختمان‌های تجاری، سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌ها و.../ کارگاه‌ها، تولیدی، گلخانه‌ها و بلوک‌ها یا مجتمع‌های مسکونی، پارک‌های مراکز تجاری و تفریحی.

کاربرد صنعتی مولدهای CHP در کارخانه‌های نیازمند برق و حرارت مرکزی است که پایداری و حساس به قطعی برای آن‌ها ضرورت دارد. از جمله این کارخانه‌ها عبارتند از:

  • صنایع چوب و کاغذسازی، فرایندهای تولید موادغذایی، صنایع نساجی، صنایع داروسازی، صنایع سرامیک سازی، صنایع سیمان و آجر و سرامیک سازی، پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی، صنایع نساجی، کارخانجات تولید مواد فاسد شدنی و غذایی (لبنیات و ...)، صنایع لاستیک سازی، صنایع خودروسازی، صنایع ذوب فلزات و کوره‌های ریخته گری، صنایع نساجی

طرح توجیهی تولید برق | مزایای استفاده از سیستم های CHP

بازدهی بالا با تولید هم‌زمان گرما و برق در سیستم‌های CHP ساخته شده توسط کمپانی‌های معتبر، مصرف انرژی را کاهش داده و می‌توان به بازده 92درصد رساند که در مقایسه با بازده 38 تا 52درصدی تولید برق در سیستم‌های سنتی که در آن‌ها باید انرژی گرمایشی به طور جداگانه توسط دیگ‌های بخار فراهم شود بازدهی بسیار مطلوبی را دارا می‌باشد.

در این سیستم‌ها ضمن کاهش تلفات بدلیل عدم نیاز به انتقال طولانی انرژی از محل تولید تا محل مصرف و امکان استفاده از مانیتورینگ تمامی فرایندها و وضعیت تولید و شاخص‌های کارکردی و نظارت و همچنین تولید الکتریسیته در محل، میزان ایمنی و قابلیت اطمینان در تامین پایدار برق و حرارت مورد نیاز بسیار بالا می رود.

تاثیر سیستم بر محیط زیست

حفاظت از محیط زیست و منابع آن، کاهش مصرف سوخت، کاهش سطح انتشار گازهای دی اکسید‌کربن CO2 ، NOX و منواکسید کربن CO و سهم بالا در جلوگیری از تغییرات آب و هوایی از مزایای CHP در مقایسه با سیستم‌های تولید برق و حرارت سنتی است. سیستم CHP با بهره گیری از طراحی و عایق بندی مناسب، آلودگی صوتی بسیار پایینی داشته و با استفاده کاتالیست‌های تصفیه موجب کاهش انتشار آلودگی‌ها و افزایش بازدهی می‌شود.  

به همین دلیل است که سیستم از سیاست‌های تشویقی دولت شامل: سوخت ارزان قیمت، نرخ خرید تضمینی، کمک به تامین تسهیلات ریالی و ارزی مورد نیاز و بخشودگی تعرفه گمرگی ماشین آلات خارجی بهره مند است.

قابلیت تامین بار گرمایی برای یک چیلر جذبی باعث افزایش بیشتر بازدهی و زمان بهره وری از CCHP در طول سال چه در گرمایش و چه سرمایش می‌شود.

طرح توجیهی تولید برق | تکنولوژی مورد نیاز 

سیستم CHP دارای موتور گازسوز، ژنراتور و یک سیستم مبدل حرارت است. در این سیستم موتور گازسوز، ژنراتور را برای تولید برق سه فاز به حرکت در می‌آورد. برق تولیدی به شبکه توزیع ولتاژ پایین داده شده و می‌تواند به صورت محلی مصرف شود یا به شبکه برق سراسری وارد گردد. حرارت تولید شده به عنوان یک انرژی جانبی در سیستم CHP در نیروگاه‌های فعلی به هدر رفته و قابل مصرف نمی‌باشد، حرارت تولیدی در سیستم CHP برای تولید آب داغ برای مصارف گرمایشی و یا تولید آب گرم استفاده می‌شود.

در صورت عدم نیاز فوری به آب داغ تولیدی می‌توان آن را برای مواقع مورد نیاز در یک مخزن ذخیره کرد. برای اطمینان از بازدهی حداکثری، ضروری است ظرفیت سیستم‌های CHP بر اساس مجموعه نیازهای حرارتی پروژه انتخاب شود. در ضمن برای برآورده شرایط بارهای حرارتی حداکثر، می‌توان سیستم CHP را با دیگ‌های پربازده ترکیب کرد تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها از حداکثر بازده سیستم هم بهره برد. این سیستم ها دارای نرم افزار کنترل با قابلیت ارتباط از راه دور و مانیتورینگ مرکزی می‌باشد که تحلیل عملکرد و تشخیص خطا و عیب یابی را تسهیل کرده و دارای توانایی اعلان، یادآوری، برنامه سرویس و نگهداری است.

شاخص‌های مهم کارکردی دستگاه‌ها

مدل موتور ژنراتور، نوع موتور، میزان برق تولیدی، میزان حرارت تولیدی، حرارت اگزوز، دمای پایین، انرژی ورودی، راندمان الکتریکی، راندمان کل، عدد متان، وزن موتور و ژنراتور، تعداد سیلندر، دور موتور، میزان برق تولیدی، فرکانس الکتریکی، توان مکانیکی تولیدی، میانگین فشار موثر، میزان مصرف گاز و روغن، راندمان الکتریکی، ابعاد دستگاه، نسبت حرارت به قدرت، میزان کل حرارت بازیافتی و میزان مصرف سوخت گاز به ازای هر کیلوات برق تولید می‌باشد. 

اجزای تشکیل دهنده سیستم CHP

سیستم‌های تولید همزمان شامل چندین دستگاه عمده و بسیاری از اجزاء کوچک‌تر و تجهیزات جانبی می‌باشند، بخش‌های اصلی این سیستم‌ها عبارتند از:

1- محرک‌های اولیه

2-  تجهیزات الکتریکی

3-  دستگاه‌های بازیابی حرارت و چیلرهای جذبی

المان‌های اصلی در دو بخش اول این ساختار عبارتند از:

1-کنترلر حرارتی

2- موتور گاز سوز صنعتی با قدرت و بازدهی انرژی بالا و با قابلیت کنترل  خروجی ماژولار  

3- ژنراتور سینک شده جهت تولید برق

4- محفظه کنترل و کاهنده صدا

5- جعبه فرمان و بخش کنترل‌های سیستم CHP شامل صفحه کنترل لمسی، مانیتورینگ لحظه‌ای تمامی شاخص‌های عملکردی، کلید روشنایی، دکمه ریست، کلید سرویس، کلیدهای کنترل خروجی و تهویه هوای تابلوی کنترل، ترمینال عملکرد سیستم، کلید فعال سازی و آماده به کار کردن سیستم، دکمه توقف اورژانسی، قفل مخصوص تابلوی کنترل

6- عایق کاری و درزبندی مناسب بخش‌های روغن و روان کارها و سینی زیرین

7- انباره و مخزن کاهنده صدا جهت کاهش موثر و بهتر صدا

8- تجهیزات راه انداز و استارت اولیه متصل به باطری‌های راه انداز، جهت روشن نمودن سیستم بدون نیاز به برق خارجی

طرح توجیهی تولید برق chp

 

سیستم CHP ماژولار

این سیستم کلیه مزایای یک سیستم CHP استاندارد را ارائه می‌دهد، اما به دلیل طراحی سفارشی انعطاف بیشتری داشته و به مشخصات و قابلیت‌هایی را دارا می‌باشد که با سیستم‌های CHP استاندارد قابل دستیابی نیست. CHP ماژولار معمولاً از 7 بخش اصلی زیر تشکیل می‌شوند.

  1. ترکیب موتور دیزل یا گازی و ژنراتور الکتریکی با محفظه آکوستیک و فن تهویه
  2. مجموعه اجزای به کارگیرنده گازهای خروجی شامل مبدل‌های گاز خروجی، کاهنده‌های صدا و کاتالیست
  3. مجموعه موتور و مبدل حرارتی آب
  4. مجموعه دفع گرما با فن و رادیاتورها
  5. کاهنده‌های صدای تهویه
  6. مخازن روغن
  7. پنل کنترل

تمام مجموعه‌ها قابلیت سازگاری با نیازهای عملی پروژه‌ها را دارند. به طور مثال برای کاهش صدای خروجی گازها می‌توان از مجموعه اجزای کاهنده صدا استفاده کرد. البته ممکن است با توجه به مبدل‌ها برای دفع گرما به رادیاتورها نیاز نباشد که در این حالت نسبت به حذف آن اقدام خواهد شد. از مزایای سیستم CHP ماژولار این است که به علت سازگاری مجموعه اجزای بکار رفته، با شکل و اندازه‌های مختلف محدودیتی در اندازه و یا طرح سازه نصب شده به وجود نمی‌آید.

در ضمن نقشه و ویژگی‌های مجموعه اجزا از ابتدای پروژه مشخص بوده و می‌توان در مرحله طراحی بدون هر گونه کار اضافی در محل، ملزومات مورد نیاز پروژه را از قبل در نظر گرفت.

سیستم CHP   ماژولار

 

بررسی بازار و رقبا

وزارت نیرو از احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک با بازدهی مناسب توسط بخش خصوصی حمایت کرده و این واحدها بصورت تضمینی می‌توانند برق خود را با وارد کردن به شبکه به فروش برسانند. در صورت نیاز با ثبت نام در سامانه بهین یاب و استفاده از معافیت‌های گمرگی ماشین آلات مورد نیاز خود را نیز وارد نمایند. در شزایط تضمین فروش محصول این طرح برای ده دستگاه 2مگا وات در فاز نخست امکانسنجی شده است.

تعداد مجوزها تولید انواع مولدهای برق  
56
پروانه های  بهره براری  تولید انواع پارچه بدون بافت  کشور
تعداد سرمایه اشتغال ظرفیت واحد
20 382746 345 30000 دستگاه
جوازهای تاسیس تولید انواع مولدهای برق تراکمی و مقیاس کوچک
34
طرح‌های در حال احداث تولید انواع مولدهای برق کوچک مقیاس
تعداد سرمایه اشتغال ظرفیت واحد
5 573325 91 20400 دستگاه

طرح توجیهی تولید برق |  سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس مطالعات انجام شده احداث واحد تولید برق با ظرفیت اسمی 20مگا وات در دو شیفت به صورت CHP یا CCHP نیاز به 861336 میلیون ریال  سرمایه گذاری دارد. نرخ بازدهی داخلی سرمایه گذاری بیشتر از 21درصد بوده و دوره برگشت سرمایه حدود 3/7 سال برآورد شده است. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث این واحد با ظرفیت اسمی تولید به شرح ذیل در سال ارائه شده است:

مشخصات عمومی طرح

ردیف موضوع برآرود واحد
1 زمین   2500 متر مربع
2 زیربنا کل تولیدی ،خدماتی و ستادی مسقف   800 متر مربع

 

ردیف موضوع هزینه ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 813519
2 نرخ بازده سرمایه بکار گرفته شده (ROCE) (درصد)           35
3 دوره بازگشت سرمایه گداری     (سال( 3/7
  درصد فعالیت در نقطه سر به سر 49

طرح توجیهی تولید برق | مزایای اجرای طرح

  • دارای بخشودگی و معافیت گمرگی در صورت طی ضوابط قانونی
  • امکان فروش تضمینی محصول
  • امکان تامین سوخت مصرفی با بخشودگی قیمت  
  • امکان تامین برق و حرارت مرکزی بنگاه‌های صنعتی، مجتمع‌های مسکونی و تجاری با قیمت رقابتی
  • امکان تامین انرژی مراکز تولید رمز ارز با قیمت مناسب
  • امکان بازیافت انژی حرارتی تولید شده در موتورها
  • مزیت کشور در تامین گاز مورد نیاز در اغلب مناطق کشور

نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی و براورد هزینه ها

تحقیقات بازار و ارایه معیارهای محاسبه هر یک از موارد برآورد سرمایه ثابت و در گردش و توضیح پیرامون هزینه‌های ثابت و متغیر طرح، پیش‌بینی و قیمت تمام‌شده و همچنین سود سالیانه طرح محاسبه گردیده است. بررسی مهم‌ترین شاخص‌های مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرم‌افزار Comfar III Expert استخراج شده وضعیت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای احداث مولدهای غیر متمرکز ترکیبی کوچک مقیاس نشان می‌دهد. مهم‌ترین مزیت این واحدها بازیافت انرژی حرارتی است که اگر امکان استفاده آن بصورت بخار، آب گرمکن و در تاسیسات بنگاه‌های صنعتی با مجتمع‌های تجاری و مسکونی همجوار فراهم گردد؛ به لحاظ اقتصادی وضعیت بسیار مساعدی‌تری را نشان می‌دهد.

جهت اخذ مجوزهای راه اندازی مولدهای کوچک مقیاس برق و تامین زیرساخت بر اساس پلان‌های مهندسی تولید استاندارد می‌توانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیاده سازی و زمان بهره‌برداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.

      

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرح‌ها و واحدهای

  • تهیه و مشاوره طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • راه اندازی و اجرای پروژه های صنعتی و خدماتی
  • کمک به تامین نیروی انسانی نصب، راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

 

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

 

منبع : طرح توجیهی تولید برق

  • پرهام عبدی
  • ۰
  • ۰

برای انجام مطالعات و نگارش طرح توجیهی صنایع ساختمانی لازم است که سه بخش؛ بازار، فنی و اقتصادی در طرح توجیهی به صورت کامل مورد بررسی قرار بگیرد. به همین دلیل در این مقاله به بررسی نحوه امکان سنجی پروژه‌های صنعت ساختمان می پردازیم و تعدادی از طرح‌های انجام شده توسط تیم کاردوک را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

 

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

 منبع: طرح تولید صنایع ساختمانی

 

 

انواع طرح های توجیهی صنایع ساختمانی در کاردوک

در این قسمت از مقاله طرح های توجیهی صنایع ساختمان و مصالح ساختمانی که توسط مجموعه کاردوک تدوین شده اند را منتشر نموده ایم. طرح‌های در حوزه ساخت مصالح ساختمانی و تولیدات و محصولاتی که در حوزه صنعت ساختمان مصرف دارند.

طرح توجیهی صنایع ساختمانی
طرح تولید اتصالات پی وی سی | نمونه و خلاصه طرح توجیهی انواع اتصالات PVC
طرح توجیهی تولید کاشی سرامیکی | طرح تولید کاشی های لعاب دار سرامیکی
طرح توجیهی تولید آجر | طرح تولید انواع آجر سفالی را چگونه بنویسیم؟
طرح توجیهی تولید هبلکس | طرح تولید بتن سبک گازدار AAC (هبلکس)
طرح توجیهی تولید سنگ مصنوعی | نوشتن طرح تولید سنگ مصنوعی

جهت نگارش هر یک از طرح‌های بروز با ما تماس بگیرید تا در سریع‌ترین زمان ممکن طرح توجیهی بروز مطابق با استانداردهای مالی و بانکی کشور با خروجی کامفار مطابق با استاندارد سازمان UNIDO را تقدیم‌تان نماییم؛ که علاوه بر اخذ تسهیلات بانکی برای دریافت مجوزهای لازم و ارائه به سرمایه گذار یا توجیه ارگان‌های داخلی و خارجی بتوانید از آن بهره ببرید. جهت سفارش و نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

 

بخش های مختلف طرح توجیهی صنایع ساختمانی

همانطور که گفته شد سه بخش مهم در امکان سنجی و طرح توجیهی در حوزه صنعت ساختمان وجود دارد که عبارت است :

  • مطالعات بازار (Market Study)
  • مطالعات فنی (Technical Study)
  • مطالعات اقتصادی (Economic Study)

که هر کدام را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

 

 بخش اول : مطالعات بازار در طرح توجیهی ساختمان (Market Study)

در این بخش از طرح توجیهی به بررسی کامل منطقه راه اندازی پروژه پرداخته می‌شود. هدف مطالعات بازار، شناسایی هدف پروژه، تحلیل دقیق (از جمله سیاست های مدیریتی و ...)، شناسایی فرصت و تهدیدهای موجود در منطقه، کاهش ریسک پروژه و ... می‌باشد. به طور کلی می‌توان گفت که هدف از انجام تحقیقات بازار بررسی و پیشنهاد پتاسیل‌های ارزش آفرین موجود در منطقه جهت اطمینان یافتن سرمایه‌گذار برای سرمایه گذاری در منطقه پروژه می‌باشد. علاوه بر موارد ذکر شده خروجی تحقیقات بازار به منظور اطلاعات اولیه برای انجام مطالعات فنی به کار گرفته می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که در این بخش از امکان سنجی ساختمان موارد زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد:

1-1- شناخت محیط و منقطه پروژه

  • شناخت موقعیت جغرافیایی و مکانی پروژه
  • بررسی شاخص های جمعیت شناختی منقطه پروژه
  • بررسی پتانسیل ها، زیرساخت و امکانات رفاهی و تفریحی در منطقه
  • بررسی دسترسی‌های پروژه از طریق شریان‌های اصلی و وسایل حمل و نقل عمومی

2-1- مطالعه کاربری و پروژه های تاثیرگذار منطقه

  • بررسی مشخصات، ویژگی‌ها، امکانات و ... پروژه‌های رقیب در منطقه پروژه (توجه داشته باشید که شامل پروژه‌های در حال ساخت نیز می‌شود)
  • تحقیقات بازار و بررسی سیاست‌های قیمت گذاری
  • بررسی قیمت پروژه‌های مشابه در منطقه
  • بررسی موقعیت مکانی پروژه نسبت به منقطه پروژه‌های موفق و شاخص 
  • تدوین نقشه قیمت منطقه ( price map )

3-1- بررسی معاملات مسکن

  • بررسی شرایط کلی حاکم بر بازار مسکن و عوامل تاثیر گذار بر آن در منطقه
  • حجم معاملات مسکن در منقطه
  • قیمت معاملات مسکن در منقطه
  • شاخص‌های آماری مسکن
  • بررسی اجاره بهای مسکن در منقطه

4-1- جمع بندی مطالعات بازار و ارائه پیشنهاد ها

  • تجزیه و تحلیل نقات قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای موجود (swot) پروژه
  • برآورد بازار هدف پروژه 
  • برآورد عرضه و تقاضای پروژه

 

بخش دوم : مطالعات فنی در طرح توجیهی ساختمان (Technical Study)

مطالعات فنی به بررسی توجیه‌پذیر بودن پروژه از لحاظ فنی می‌پردازد و شامل مطالعات ویژگی‌ها و مشخصات فی پروژه بر اساس نتایج توسعه داده شده مطالعات بازار می‌باشد. هدف از مطاله فنی پروژه بررسی توجیه‌پذیری و امکان اجرای آن از دید فنی است. این بخش از طرح توجیهی شامل موارد زیر می‌باشد:

1-2- بررسی پروژه ساختمان

• موقعیت مکانی پروژه
• جدول سطوح پروژه
• پلان طبقات پروژه
• تصاویری از منطقه

2-2- تدوین برنامه فروش پروژه ساختمان

• برآورد استراتژی فروش در پروژه
• برآورد قیمت فروش پروژه به تفکیک طبقات
• تعیین نظام پرداخت پروژه

3-2- برآورد هزینه های پروژه ساختمان

• هزینه زمین پروژه
• هزینه مجوزهای شهرداری، نظارت، مشاوره و ...
• هزینه ساخت پروژه
• هزینه مالی پروژه
• هزینه تجهیز دفتر فروش

 

بخش سوم : مطالعات اقتصادی در طرح توجیهی ساختمان (Economic Study)

در هر پروژه‌ای باید بر اساس میزان هزینه های ثابت و متغیر (هزینه‌های ساخت، مواد، عوارض و ...) سودآوری پروژه را ارزیابی کرد. مطالعات و امکان سنجی اقتصادی این امکان را می دهد تا میزان سودآوری پروژه و تجزیه و تحلیل ریسک‌های موجود تصمیم مناسب گرفت. در این بخش از طرح توجیهی ساختمان موارد زیر مطرح می‌گردد: 

3-1- برآورد اولیه از اقتصاد کلان پروژه بدون درنظرگرفتن ارزش زمانی پول

در این بخش اطلاعات اولیه پروژه که برای شروع ضروری هستند، باید به دست آید.
•تخمین متراژ خالص مورد نیاز اولیه
• محاسبه متراژ ناخالص اولیه پروژه
• تخمین مدت زمان ساخت
• محاسبه هزینه‌های اجرای پروژه
• مخاسبه هزینه‌های احتمای برای تامین سرمایه
• قیمت زمین
• برآورد درآمد فروش متراژ خالص کاربری‌های مختلف پروژه مطابق برنامه فروش
• محاسبه کل درآمد حاصل از فروش
• تخمین هزینه های مربوط به ارزیابی، تبلیغ و فروش
• محاسبه کل هزینه های پروژه
• محاسبه سود خالص
• محاسبه نرخ بازگشت سرمایه پروژه (ROR)

3-2- جریان نقدی خروجی پروژه (Cash Out Flow)

• اگر اقساط وجود داشت نیاز به محاسبه جریان نقد ملک وجود دارد
• در صورت نیاز محاسبه جریان نقدی که بابت تامین سرمایه پرداخت می‌شود
• در صورت دارا بودن اقساط نیاز به محسابه جریان نقدی هزینه عوارض ساخت است
• جریان نقد در هزینه های ساخت متناسب با تورم موجود محاسبه می‌شود
• در نظر گرفتن تمامی جریان نقدی که در پروژه خارج می‌شود

3-3- جریان نقدی ورودی پروژه (Cash In Flow)

  • ارائه میزان عرضه و فروش با توجه به قیمت روز
  • محاسبه درآمد طبق کاربری‌های مختلفی که مطابق برنامه فروش است
  • مشخص کردن روند دریافت اقساط، درصد و نقدینگی حاصل از فروش
  •  مشخص کردن کل درآمد حاصل از پروژه

3-4- جریان نقدی خالص پروژه (Net Cash Flow)

جریان نقدی خالص پروژه به همراه جریان نقدی خالص تجمعی، جریان نقدی خالص ارزش فعلی پروژه و جریان نقدی ارزش فعلی خالص تجمعی پروژه

3-5- محاسبه شاخص های اقتصادی پروژه

در این بخش با استفاده از روش های خاص اقتصاد مهندسی سودآوری پروژه با در نظر داشتن برخی شاخص‌هایی که در ادامه نام برده‌ایم، انجام می‌شود.
• ارزش فعلی خالص درآمدهای پروژه
• ارزش فعلی خالص هزینه‌های پروژه
• ارزش فعلی خالص (NPV) پروژه
• نرخ بازده داخلی (IRR) سالانه پروژه
• شاخص سودآوری پروژه PI (نسبت منافع به مخارج B/C)
• نرخ بازده داخلی تعدیل شده (MIRR) سالانه پروژه
• مقدار سرمایه اولیه‌ای که تا پایان کار بدون توقف لازم است
• محاسبه نقطه سربه‌سر پروژه (Break-Even Analysis)
1- دوره بازگشت سرمایه عادی (NPP)
2- دوره بازگشت سرمایه پویا (DPP)

3-6- تجزیه وتحلیل ریسک های اقتصادی پروژه (Economic Risk Analysis)

محاسبه ریسک‌های اقتصادی یکی از مهم ترین پارامترها در برآورد سودآوری پروژه است. با در نظر داشتن ریسک‌های منفی که آنالیز حساسیت گفته می‌شود، می‌توان از امینت اجرایی پروژه اطمینان حاصل نمود. برای این منظور سه شاخص باید در نظر گرفته شود.

• اندازی گیری ریسک کاهش قیمت پیش بینی شده
• محاسبه ریسک افزایش قیمت‌هایی که برای هزینه ها برآورد شده
• آنالیز حساسیت ریسک تغییر تورم و تاثیر آن بر هزینه ها

 

 

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرح‌ها و واحدهای خصوصی و دولتی

  • تهیه و مشاوره طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • راه اندازی و اجرای پروژه های صنعتی و خدماتی
  • کمک به تامین نیروی انسانی نصب، راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

 

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

منبع: طرح تولید صنایع ساختمانی

  • پرهام عبدی
  • ۰
  • ۰

در طرح توجیهی تولید شن و ماسه به چه مباحثی اشاره می‎شود؟ خردایش و دانه بندی شن و ماسه به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد تقریباً در تمامی کشورها جزء لاینفک مصالح مورد استقاده در اجرای پروژه‌های عمرانی به ویژه راه سازی محسوب می‌شود. از آنجائی که حمل و نقل شن و ماسه از فواصل زیاد پر هزینه و گاهاً غیر عملی است، تولید آن نیاز به تکنولوژی  پیچیده‌ای ندارد. لذا شن و ماسه مورد نیاز هر کشور غالباً در داخل آن کشور تولید می‌شود و در نتیجه میزان تولید در هر کشور تابعی از میزان پروژه‌های اجرایی مناطق مختلف در آن کشور است. در ادامه خلاصه ای از طرح توجیهی شن و ماسه آورده شده است. جهت نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع طرح های توجیهی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 منبع: طرح تولید شن و ماسه

طرح توجیهی تولید شن و ماسه از معدن | معرفی محصول

شن و ماسه در کاربری‌های مختلف به عنوان یک پرکننده و مستحکم کننده غیر فعال است که به طور معمول واکنشی با سایر ترکیبات مصرفی در اختلاط را نشان نمی‌دهد. به همین دلیل علاوه بر مصرف شن و ماسه در جاده سازی و در اسکلت و قطعات بتنی مورد مصرف در ساختمان‌ها که اصلی‌ترین و مهم‌ترین محل مصرف شن و ماسه است، آن را در بخش‌های مختلف ساختمان‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌دهند. برای مثال در پی سازی ساختمان‌ها از بتون شن و ماسه استفاده می‌شود.

همچنین در ساختمان‌های آجری برای چیدن آجر از ملات ماسه سیمان استفاده می‌کنند و در کف سازی فضاهایی که روی زمین ساخته می‌شود (همکف یا زیر زمین)، جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت به سطحی از شن‌ریزی با ابعاد مختلف استفاده می‌گردد و علاوه بر این‌ها برای محفوظ نگاه داشتن لوله‌های تأسیسات عبوری از  کف ساختمان علاوه بر ضد زنگ، پشم شیشه و نایلون پیچی، روی آن‌ها را با یک لایه ماسه نرم غیر آهکی می‌پوشاند. 

برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع ساختمانی کلیک کنید.

طرح توجیهی تولید شن و ماسه از معدن | کدهای آیسیک

کد آیسیک نوعی طبقه بندی استاندارد برای فعالیت‌های تولیدی است. هدف اصلی آیسیک فراهم کردن مجموعه‌ای از رده‌های فعالیتی است؛ به طوری که در آن بتوان شاخص‌های اقتصادی را بر اساس نوع فعالیتی که انجام می‌گیرد، طبقه بندی کرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت از این طبقه‌بندی برای دسته‌بندی فعالیت‌های صنعتی استفاده می‌نماید. بر اساس سیستم طبقه بندی آیسیک کدهای مرتبط با شستشو و دانه‌بندی شن و ماسه کوهی به شرح ذیل ارائه شده است.

نام محصول کد   ISIC
شن و ماسه شستشو و دانه بندی شده 1410512350
شن و ماسه دانه بندی شده 1410512351
دانه بندی مصالح سنگی ساختمانی (شن، ماسه، بالاست) 1410412443
شن و ماسه کوهی 1410512326
شن و ماسه رودخانه‌ای 1410512327

 

طرح توجیهی تولید شن و ماسه | ویژگی‌های  محصول

رسوبات آبرفتی جوان مهم‌ترین منابع تامین شن و ماسه ساختمانی هستند. این رسوبات از یک طرف به دلیل رخنمون وسیع شان در سطح و از طرفی به دلیل ناچیز بودن پیوند ذرات شان به یکدیگر به سادگی قابل بهره‌برداری ‌می‌باشند. حدود نیمی از سطح کشور ما را رسوبات جوان پوشانده است. منشا این رسوبات متفاوت است و تنها گروه‌های به خصوصی از آن‌ها می‌توانند منبع تامین شن و ماسه ساختمانی باشند. شن و ماسه دانه بندی شده حاصل از فرآیند شستشو و خردایش و دانه بندی است، به عنوان محصول تعریف شده و مد نظر طرح در سایزهای زیر طبقه بندی می‎شود .

ماسه ها

دانه‎هایی که قطر آن‎ها بین 0.02 تا 2 میلی‎متر و شامل تقسیمات زیر است.

1- ذرات دارای سایز بین 1 تا 2 میلی متر را ماسه درشت می‌نامند.

2- ذرات دارای سایز بین 5/0 تا 1 میلی متر را ماسه متوسط می‌نامند.

3- ذرات دارای سایز بین 2/0 تا 5/0 میلی متر را ماسه ریز می‌نامند.

4- ذرات دارای سایز مابین 0.02 تا 2/0 میلی متر را ماسه خیلی ریز می‌نامند.

ماسه برای تهیه انواع ملات‎ها، بتون و آجرهای ماسه-آهکی به کار می‌رود.

شن ها

دانه‌هایی که قطرشان بزرگتر از2 میلی متر باشد را شن می‌نامند و شامل انواع زیر است.

1- شن‌های ریز که شبیه به خرده سنگ هستند.

2- شن‌های گرد و دارای سطوح صاف (شن نخودی و بادامی).

3- شن‌های سوزنی که طول‌شان بیش از سه برابر عرض‌شان است.

4- شن‎های پولکی که عرض‌شان بیش از سه برابر ضخامت‎شان است.

طرح توجیهی تولید شن و ماسه | کالای جایگزین و مکمل محصول

کاربرد شن و ماسه در اکثریت موارد به عنوان فیلر (پرکننده) بوده و در اکثریت موارد مصرف نمی‌توان جایگزین خاصی را برای آن در نظر گرفت و در مواردی چون مصرف در تولید قطعات بتنی جایگزین‌هایی چون مواد پلیمری در  بلوک‎های پلی استایرنی، خاک رس در آجرهای سفالی و... متصور شد.

طرح توجیهی تولید شن و ماسه | موارد کاربرد

بتن: بیش از 75درصد بتن را مصالح خرده سنگی تشکیل می‌دهد. بسته به نوع و محل مصرف بتن ویژگی‎های دانه‎بندی شن و ماسه مناسب تغییر می‌نماید.

راه‎سازی: مصالح سنگی خردیش شده، دارای مشخصات و عملکرد خاص مطابق استاندارد در قشرهای زیر و لایه‌های فوقانی راه‎سازی به کار گرفته می‌شوند.

آسفالت: مشخصات مصالح خردایش شده سنگی (شن و ماسه طبیعی) بسته به نوع آسفالت و محل مصرف آن تغییر می‌کند.

بالاست: این نوع مصالح سنگی باید بتواند علاوه بر نگهداری ریل‌ها و توزیع بار چرخ‎ها، زه‎کشی زیرسازی راه آهن را نیز انجام دهد.

مصالح نفوذ پذیر: این توع مصالح سنگی به عنوان فیلتر و زه‌کش در سازه‌های مختلف از جمله سدهای خاکی به مصرف می‌رسد.

مصالح نفوذ ناپذیر: از دانه‎بندی خاص سنگی جهت آب‎بندی دیواره مخازن و کانال‌ها، هسته‌های نفوذناپذیر در سدهای خاکی و و سازه‎های مشابه آن به کار گرفته می‌شود.

لایه‌های مقاوم در برابر فرسایش: در بستر رودها، کانال‌ها، سطح خارجی سدهای خاکی و سنگ ریزه‌ای، حوضچه آرامش سدها و موج شکن‌ها ترکیبی سازنده لایه های مقاوم در برابر فرسایش به کار گرفته می‌شود و سازه را در مقابل هوازدگی و فرسایش آب باران، خشک و مرطوب شدن، یخ زدن و ذوب مکرر و اثر امواج محافظت می‌نماید.

خاکریز: مصالح خردایش شده سنگی در بدنه سدهای خاکی، به عنوان پر کننده پشت کار در معادن و پشت دیواره‌های حایل در راه سازی و همانند آن مورد استفاده قرار می‎دهند.

مصارف صنعتی: انواع شن و ماسه سیلیسی خالص در شیشه سازی، ریخته گری، تصفیه آب و غیره نیز مصرف می‌شود.

آجرسازی: از ماسه در تهیه آجرهای ماسه-آهکی استفاده می‎شود.

طرح توجیهی تولید شن و ماسه | دانش فنی پروژه و روش تولید

فرآیند تولید و فرآوری شن و ماسه دانه‎بندی شده کوهی در این طرح تولید براساس استفاده از سنگ معدنی انجام می‎پذیرد که شامل دو مرحله استخراج و انتقال آن به کارخانه و فرآوری آن در کارخانه می‌باشد. در ابتدا سنگ حمل شده از معدن توسط فیدر در سنگ شکن فکی خرد شده و از طریق نوارهای نقاله و الواتورها پس از انتفال و خرد شدن مجدد به سایزهای کوچک‌تر در کوبیت، هیدرو کن و ماسه ساز با استفاده از سرندهای چند طبقه و ماسه شور محصولات مختلف مورد نیاز بخش‌های عمرانی همانند ماسه شکسته، شن و ماسه شکسته در سایزهای مختلف تولید و بطور جداگانه در محل‌های مختلف در سایت تولید دپو می‌گردد تا پس از سفارش بر اساس توزین از کارخانه خارچ شود.   

خط-تولید-شن-و-ماسه-کوهی-۱

 

 استخراج 

برای استخراج سنگ مورد نیاز شن و ماسه کوهی در معدن از روش‌های نواری، آتشباری حفاری، انفجار یا با استفاده از بلدوزر انجام می‌شود.

خط-تولید-شن-و-ماسه-کوهی-۲

طرح توجیهی تولید شن و ماسه  و ماشین آلات مورد نیاز

سنگ شکن فکی که با اندازه دهانه‌های مختلف برای خرد کردن سنگ‎های سخت بکار می روند، دارای بدنه  فولادی است و برای تقویت ضربه پذیری بدنه از تسمه‌های تقویت کننده استفاده شده است. سایز سنگ خروجی از سنگ شکن‌ها حداقل 50 میلی‌متر و ظرفیت تولید آن‌ها مابین 20 تن تا 250 تن در ساعت متغیر است.

 

سرند

سرندها تفکیک مصالح به طریقی ساخته شده‌اند که حرکت ارتعاشی منظمی را در تمام سطح توری‌های آن ایجاد می‌نماید. از آن‌ها برای دانه‌بندی انواع شن و ماسه طبیعی و شکسته استفاده می‌شود.

فیدر

فیدرهای مورد استفاده در سه نوع شاطونی، ویبره‌ای، زنجیری ساخته می‌شوند و به تناسب میزان تغذیه مصالح سنگ، کوه، شن و ماسه ساخته می‌شوند. 

ماسه شور

دستگاه ماسه شورهای حلزونی از کارآیی ساده و مناسبی برخوردار است و از آن توسط شافت مارپیچ آن برای شستشو و جداسازی ماسه‎های مخلوط  از خاک و دیگر مواد زائد استفاده می‌شود و دارای کفشک‌هایی از جنس لاستیکی و یا چدنی می‌تواند باشد . 

کوبیت

کوبیت‌ها در مدل‌های ظرفیتی مختلف از  120 تا 180تن در ساعت طراحی و ساخته می‌شوند و میزان تولید آن را می‌توان با توجه به المان‌های تنظیمی دستگاه کالیبره نمود.  

هیدروکن (شن  و ماسه ساز )

هیدرو کن سنگ شکن مخروطی است و از مزایای اصلی استفاده از این دستگاه، پائین بودن استهلاک و کارایی بالای آن است. دستگاه‌های سنگ شکن دارای تانک روغن هیدرولیک و سیستم خنک کننده بوده و ظرفیت حداکثر تولید مصالح ریز دانه آن قابل توجه است.

 

 

الواتورها و نوار نقاله

نوار نقاله و الواتورهای در ابعادهای مختلف (طول – عرض) بر حسب نیاز در خط تولید مابین دستگاه‎های اصلی و برای انتقال مصالح به سطحی بالاتر و یا به بخش‌های دپو شن و ماسه به کار می‎رود و بر اساس برنامه‌ریزی تولید ساماندهی و مستقر می‌گردد.

طرح توجیهی تولید شن و ماسه از معدن | بررسی بازار و رقبا

تعداد کل پروانه بهره برداری تولید شن و ماسه صنعتی در کشور 1045 واحد است که با ظرفیت اسمی سالیانه 161میلیون تن در حال فعالیت می‌باشند. تعداد جوازهای تاسیس صادره 401 فقره در استان‌های کشور صادر شده است از آنجا که پیش شرط راه اندازی این طرح دسترسی به معادن شن و ماسه کوهی یا رودخانه‎ای است، لذا باید امکانسنجی راه اندازی طرح شن و ماسه در مناطقی صورت پذیرد که ضمن داشتن تقاضای مازاد بر تولید منطقه‎ای امکان تامین مصالح معدنی در آن موجود باشد.

طرح توجیهی تولید شن و ماسه | سرمایه گذاری مورد نیاز

بر اساس طرح اجرایی انجام شده احداث واحد تولید شن و ماسه کوهی در سال جاری با ظرفیت اقتصادی حدود  150تن در ساعت 292میلیارد ریال  سرمایه نیاز دارد. نرخ بازدهی داخلی سرمایه گذاری بیشتر از 25 درصد بوده و در کمتر از  چهار سال بعد از به تولید رسیدن سرمایه اولیه خود را برداشت می‌کنید.

سرمایه گذاری و مالی

ردیف موضوع هزینه ها  (میلیون ریال )
1 سرمایه گذاری ثابت 269979
2 سرمایه گذاری در گردش 22524
3 کل سرمایه گذاری 292503
4 نرخ بازده داخلی IRR 25/3
5 دوره برگشت سرمایه 3/5

  

طرح توجیهی تولید شن و ماسه | مزایای اجرای طرح

با توجه به مصارف متعدد شن و ماسه به عنوان کالایی ضروری در بخش‌های ساختمانی و عمرانی کشور و مزیت داشتن منابع مواد اولیه و تکنولوژی ساخت ماشین آلات در کشور به موازات تقاضای بالا در پروژه‎های زیر ساخت و عمرانی، جذابیت قابل قبولی در این زمینه هم جهت مصرف داخل با تکیه بر تولید محصولات استاندارد را دارا می‌باشد. در ادامه برخی مزایای اجرای این طرح ارائه شده است.

  • سودآوری، بازده و دوره برگشت مناسب سرمایه­ گذاری
  • امکان دسترسی به سازندگان داخلی جهت تولید ماشین آلات با کیفیت مطلوب

طرح توجیهی تولید شن و ماسه | نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

تحقیقات بازار و ارایه معیارهای محاسبه هر یک از موارد برآورد سرمایه ثابت و در گردش و توضیح پیرامون هزینه‌های ثابت و متغیر طرح، پیش‌بینی و قیمت تمام‌شده و همچنین سود سالیانه طرح محاسبه گردیده است. مهم‌ترین شاخص‌های مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرم‌افزار Comfar III Expert استخراج شده وضعیت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای تولید با کیفیت نشان می‍‎دهد. جهت اخذ مجوزهای تولید این محصول و تامین زیرساخت براساس پلان‌های مهندسی تولید استاندارد و صادرات محور می‎توانید در تمامی مراحل انجام کار از زمان بررسی ایده تا پیاده سازی و زمان بهره برداری از مشاوران و کارشناسان خبره و با تجربه کاردوک کمک بگیرید.

 

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرحها و واحدهای

  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • کمک به تامین نیروی انسانی نصب، راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید. 

 

منبع: طرح تولید شن و ماسه

  • پرهام عبدی
  • ۰
  • ۰

شرکت کاردوک طی دهه گذشته در حوزه‌های مختلف در مشاوره سرمایه گذاری، تهیه طرح توجیهی، راه اندازی واحدهای مختلف و مطالعات امکانسنجی فعالیت دارد. بر اساس تجربیات‎مان در این سال‎ها شاهد بودیم که تهیه طرح توجیهی و انجام مطالعات امکان سنجی نقش مثبتی در تعدیل و منطقی نمودن انتظارات هر دو گروه متقاضی و سرمایه گذار و در نهایت ایجاد امکان سرمایه گذاری در طرحی با ویژگی‌های تجاری متعادل را دارد. در ادامه با معرفی زمینه های مختلف طرح توجیهی سعی در تسهیل فرایند سفارش طرح توجیهی را داریم.

 

جهت سفارش طرح توجیهی در حوزه های مد نظر خود می‌توانید با کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 منبع : سفارش طرح توجیهی

سفارش طرح توجیهی صنعتی

برای سفارش و تهیه طرح توجیهی در حوزه های مختلف صنعتی می توانید با تماس با مجموعه کاردوک و بعد از طی کردن چند گام ساده و دادن اطلاعات اولیه خود به کارشناس کاردوک در کمتر از چند ساعت هماهنگی ها برای تماس تلفی متقاضی با متخصص مربوطه با حوزه وی فراهم می گردد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مرورد طرح های توجیهی صنعتی کلیک کنید.

 

سفارش طرح توجیهی کشاورزی

برای سفارش و تهیه طرح توجیهی در حوزه های مختلف کشاورزی می توانید با تماس با مجموعه کاردوک و بعد از طی کردن چند گام ساده و دادن اطلاعات اولیه خود به کارشناس کاردوک در کمتر از چند ساعت هماهنگی ها برای تماس تلفی متقاضی با متخصص مربوطه با حوزه وی فراهم می گردد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مرورد طرح های توجیهی کشاورزی کلیک کنید.

 

سفارش طرح توجیهی صنفی

برای سفارش و تهیه طرح توجیهی در حوزه های مختلف صنفی می توانید با تماس با مجموعه کاردوک و بعد از طی کردن چند گام ساده و دادن اطلاعات اولیه خود به کارشناس کاردوک در کمتر از چند ساعت هماهنگی ها برای تماس تلفی متقاضی با متخصص مربوطه با حوزه وی فراهم می گردد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مرورد طرح های توجیهی صنفی کلیک کنید.

 

سفارش طرح توجیهی خدماتی

برای سفارش و تهیه طرح توجیهی در حوزه های مختلف خدماتی می توانید با تماس با مجموعه کاردوک و بعد از طی کردن چند گام ساده و دادن اطلاعات اولیه خود به کارشناس کاردوک در کمتر از چند ساعت هماهنگی ها برای تماس تلفی متقاضی با متخصص مربوطه با حوزه وی فراهم می گردد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مرورد طرح های توجیهی خدماتی کلیک کنید.

 

تماس جهت تهیه و سفارش طرح توجیهی با متخصصین کاردوک

برای دریافت راهنمایی و حل هر گونه مشکل احتمالی در سفارش طرح توجیهی می توانید با شماره دفتر کاردوک تماس بگیرید و یا به شماره زیر از طریق تلگرام یا واتس آپ پیام دهید.

شماره دفتر

021660418908

شماره واتس آپ و تلگرام

09351520300

 

طرح توجیهی و امکان سنجی

همانطور که گفته شد سه بخش مهم در امکان سنجی و طرح توجیهی وجود دارد که عبارت است :

  • مطالعات بازار (Market Study)
  • مطالعات فنی (Technical Study)
  • مطالعات اقتصادی (Economic Study)

که هر کدام را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

 بخش اول : مطالعات بازار در طرح توجیهی (Market Study)

در این بخش از طرح توجیهی به بررسی کامل منطقه راه اندازی پروژه پرداخته می‌شود. هدف مطالعات بازار، شناسایی هدف پروژه، تحلیل دقیق (از جمله سیاست های مدیریتی و …)، شناسایی فرصت و تهدیدهای موجود در منطقه، کاهش ریسک پروژه و … می‌باشد. به طور کلی می‌توان گفت که هدف از انجام تحقیقات بازار بررسی و پیشنهاد پتاسیل‌های ارزش آفرین موجود در منطقه جهت اطمینان یافتن سرمایه‌گذار برای سرمایه گذاری در منطقه پروژه می‌باشد. علاوه بر موارد ذکر شده خروجی تحقیقات بازار به منظور اطلاعات اولیه برای انجام مطالعات فنی به کار گرفته می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که در این بخش از امکان سنجی موارد زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد:

1-1- شناخت محیط و منقطه پروژه

  • شناخت موقعیت جغرافیایی و مکانی پروژه
  • بررسی شاخص های جمعیت شناختی منقطه پروژه
  • بررسی پتانسیل ها، زیرساخت و امکانات رفاهی و تفریحی در منطقه
  • بررسی دسترسی‌های پروژه از طریق شریان‌های اصلی و وسایل حمل و نقل عمومی

2-1- مطالعه کاربری و پروژه های تاثیرگذار منطقه

  • بررسی مشخصات، ویژگی‌ها، امکانات و … پروژه‌های رقیب در منطقه پروژه (توجه داشته باشید که شامل پروژه‌های در حال ساخت نیز می‌شود)
  • تحقیقات بازار و بررسی سیاست‌های قیمت گذاری
  • بررسی قیمت پروژه‌های مشابه در منطقه
  • بررسی موقعیت مکانی پروژه نسبت به منقطه پروژه‌های موفق و شاخص 
  • تدوین نقشه قیمت منطقه ( price map )

3-1- بررسی معاملات مسکن

  • بررسی شرایط کلی حاکم بر بازار مسکن و عوامل تاثیر گذار بر آن در منطقه
  • حجم معاملات مسکن در منقطه
  • قیمت معاملات مسکن در منقطه
  • شاخص‌های آماری مسکن
  • بررسی اجاره بهای مسکن در منقطه

4-1- جمع بندی مطالعات بازار و ارائه پیشنهاد ها

  • تجزیه و تحلیل نقات قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدهای موجود (swot) پروژه
  • برآورد بازار هدف پروژه 
  • برآورد عرضه و تقاضای پروژه

بخش دوم : مطالعات فنی در طرح توجیهی (Technical Study)

مطالعات فنی به بررسی توجیه‌پذیر بودن پروژه از لحاظ فنی می‌پردازد و شامل مطالعات ویژگی‌ها و مشخصات فی پروژه بر اساس نتایج توسعه داده شده مطالعات بازار می‌باشد. هدف از مطاله فنی پروژه بررسی توجیه‌پذیری و امکان اجرای آن از دید فنی است. این بخش از طرح توجیهی شامل موارد زیر می‌باشد:

1-2- بررسی پروژه 

• موقعیت مکانی پروژه
• جدول سطوح پروژه
• پلان طبقات پروژه
• تصاویری از منطقه

2-2- تدوین برنامه فروش پروژه 

• برآورد استراتژی فروش در پروژه
• برآورد قیمت فروش پروژه به تفکیک طبقات
• تعیین نظام پرداخت پروژه

3-2- برآورد هزینه های پروژه 

• هزینه زمین پروژه
• هزینه مجوزهای شهرداری، نظارت، مشاوره و …
• هزینه ساخت پروژه
• هزینه مالی پروژه
• هزینه تجهیز دفتر فروش

بخش سوم : مطالعات اقتصادی در طرح توجیهی (Economic Study)

در هر پروژه‌ای باید بر اساس میزان هزینه های ثابت و متغیر (هزینه‌های ساخت، مواد، عوارض و …) سودآوری پروژه را ارزیابی کرد. مطالعات و امکان سنجی اقتصادی این امکان را می دهد تا میزان سودآوری پروژه و تجزیه و تحلیل ریسک‌های موجود تصمیم مناسب گرفت. در این بخش از طرح توجیهی موارد زیر مطرح می‌گردد: 

3-1- برآورد اولیه از اقتصاد کلان پروژه بدون درنظرگرفتن ارزش زمانی پول

در این بخش اطلاعات اولیه پروژه که برای شروع ضروری هستند، باید به دست آید.
•تخمین متراژ خالص مورد نیاز اولیه
• محاسبه متراژ ناخالص اولیه پروژه
• تخمین مدت زمان ساخت
• محاسبه هزینه‌های اجرای پروژه
• مخاسبه هزینه‌های احتمای برای تامین سرمایه
• قیمت زمین
• برآورد درآمد فروش متراژ خالص کاربری‌های مختلف پروژه مطابق برنامه فروش
• محاسبه کل درآمد حاصل از فروش
• تخمین هزینه های مربوط به ارزیابی، تبلیغ و فروش
• محاسبه کل هزینه های پروژه
• محاسبه سود خالص
• محاسبه نرخ بازگشت سرمایه پروژه (ROR)

3-2- جریان نقدی خروجی پروژه (Cash Out Flow)

• اگر اقساط وجود داشت نیاز به محاسبه جریان نقد ملک وجود دارد
• در صورت نیاز محاسبه جریان نقدی که بابت تامین سرمایه پرداخت می‌شود
• در صورت دارا بودن اقساط نیاز به محسابه جریان نقدی هزینه عوارض ساخت است
• جریان نقد در هزینه های ساخت متناسب با تورم موجود محاسبه می‌شود
• در نظر گرفتن تمامی جریان نقدی که در پروژه خارج می‌شود

3-3- جریان نقدی ورودی پروژه (Cash In Flow)

  • ارائه میزان عرضه و فروش با توجه به قیمت روز
  • محاسبه درآمد طبق کاربری‌های مختلفی که مطابق برنامه فروش است
  • مشخص کردن روند دریافت اقساط، درصد و نقدینگی حاصل از فروش
  •  مشخص کردن کل درآمد حاصل از پروژه

3-4- جریان نقدی خالص پروژه (Net Cash Flow)

جریان نقدی خالص پروژه به همراه جریان نقدی خالص تجمعی، جریان نقدی خالص ارزش فعلی پروژه و جریان نقدی ارزش فعلی خالص تجمعی پروژه

3-5- محاسبه شاخص های اقتصادی پروژه

در این بخش با استفاده از روش های خاص اقتصاد مهندسی سودآوری پروژه با در نظر داشتن برخی شاخص‌هایی که در ادامه نام برده‌ایم، انجام می‌شود.
• ارزش فعلی خالص درآمدهای پروژه
• ارزش فعلی خالص هزینه‌های پروژه
• ارزش فعلی خالص (NPV) پروژه
• نرخ بازده داخلی (IRR) سالانه پروژه
• شاخص سودآوری پروژه PI (نسبت منافع به مخارج B/C)
• نرخ بازده داخلی تعدیل شده (MIRR) سالانه پروژه
• مقدار سرمایه اولیه‌ای که تا پایان کار بدون توقف لازم است
• محاسبه نقطه سربه‌سر پروژه (Break-Even Analysis)
1- دوره بازگشت سرمایه عادی (NPP)
2- دوره بازگشت سرمایه پویا (DPP)

3-6- تجزیه وتحلیل ریسک های اقتصادی پروژه (Economic Risk Analysis)

محاسبه ریسک‌های اقتصادی یکی از مهم ترین پارامترها در برآورد سودآوری پروژه است. با در نظر داشتن ریسک‌های منفی که آنالیز حساسیت گفته می‌شود، می‌توان از امینت اجرایی پروژه اطمینان حاصل نمود. برای این منظور سه شاخص باید در نظر گرفته شود.

• اندازی گیری ریسک کاهش قیمت پیش بینی شده
• محاسبه ریسک افزایش قیمت‌هایی که برای هزینه ها برآورد شده
• آنالیز حساسیت ریسک تغییر تورم و تاثیر آن بر هزینه ها

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرح‌ها و واحدهای

  • تهیه و مشاوره طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • راه اندازی و اجرای پروژه های صنعتی و خدماتی
  • کمک به تامین نیروی انسانی نصب، راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

 

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

منبع : سفارش طرح توجیهی

  • پرهام عبدی
  • ۰
  • ۰

برای انجام مطالعات و نگارش طرح توجیهی صنایع برق و الکترونیک لازم است که مطالعات در سه بخش؛ بازار، فنی و اقتصادی در طرح توجیهی به صورت کامل مورد بررسی قرار بگیرد. به همین دلیل در این مقاله به بررسی نحوه امکان سنجی پروژه های صنایع برق و الکترونیک می پردازیم و تعدادی از طرح های انجام شده توسط تیم کاردوک در این حوزه را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

 

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

 منبع: طرح توجیهی صنایع برق و الکترونیک

طرح های توجیهی صنایع برق و الکترونیک

در این قسمت از مقاله طرح های توجیهی صنایع برق و الکترونیک که توسط مجموعه کاردوک تدوین شده‌اند را منتشر نموده‌ایم. مجموعه کاردوک در حوزه نگارش طرح های توجیهی صنایع برق و الکترونیک نیز سوابق کاری زیادی داشته است. از جمله این طرح ها می توان به موارد زیر اشاره داشت : 

طرح توجیهی تولید لوازم الکترونیکی
طرح توجیهی تولید تلویزیون | طرح تولید انواع تلویزیون LED، سه بعدی، OLED
طرح توجیهی تولید انواع لامپ و چراغ ال ای دی (LED)

جهت نگارش هر یک از طرح‌های بروز با ما تماس بگیرید تا در سریع‌ترین زمان ممکن طرح توجیهی به روز مطابق با استانداردهای مالی و بانکی کشور با خروجی کامفار مطابق با استاندارد سازمان UNIDO را تقدیم‌تان نماییم که علاوه بر اخذ تسهیلات بانکی برای دریافت مجوزهای لازم و ارائه به سرمایه گذار یا توجیه ارگان‌های داخلی و خارجی بتوانید از آن بهره ببرید. برای نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

طرح توجیهی صنایع برق والکترونیک

همانطور که گفته شد سه بخش مهم در امکان سنجی و طرح توجیهی در حوزه صنایع برق و الکترونیک وجود دارد که عبارت است از:

  • مطالعات بازار (Market Study)
  • مطالعات فنی (Technical Study)
  • مطالعات اقتصادی (Economic Study)

که در ادامه هر بخش به طور مجزا شرح داده شده است.

بخش اول : مطالعات بازار در طرح توجیهی صنایع برق و الکترونیک (Market Study)

در این بخش از طرح توجیهی به بررسی کامل منطقه راه اندازی پروژه پرداخته می‌شود. هدف مطالعات بازار، شناسایی هدف پروژه، تحلیل دقیق رقبا ( از جمله سیاست‌های مدیریتی و ... )، شناسایی فرصت و تهدیدهای موجود در منطقه، کاهش ریسک پروژه و ... می‌باشد. به طور کلی می‌توان گفت که هدف از انجام تحقیقات بازار بررسی و پیشنهاد پتاسیل‌های ارزش آفرین موجود در منطقه جهت اطمینان یافتن سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در منطقه پروژه می‌باشد. علاوه بر موارد ذکر شده خروجی تحقیقات بازار به منظور اطلاعات اولیه برای انجام مطالعات فنی به کار گرفته می‌شود که در این بخش از امکان سنجی صنایع برق و الکترونیک موارد زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد:

1-1- شناخت محیط و منقطه پروژه

  • شناخت موقعیت جغرافیایی و مکانی پروژه
  • بررسی شاخص‌های جمعیت شناختی منقطه پروژه
  • بررسی پتانسیل‌ها، زیرساخت و امکانات رفاهی و تفریحی در منطقه
  • بررسی دسترسی‌های پروژه از طریق شریان‌های اصلی و وسایل حمل و نقل عمومی

2-1- مطالعه کاربری و پروژه های تاثیرگذار منطقه

  • بررسی مشخصات، ویژگی‌ها، امکانات و ... پروژه‌های رقیب در منطقه پروژه (توجه داشته باشید که شامل پروژه‌های در حال ساخت نیز می‌شود)
  • تحقیقات بازار و بررسی سیاست‌های قیمت گذاری
  • بررسی قیمت پروژه‌های مشابه در منطقه
  • بررسی موقعیت مکانی پروژه نسبت به منقطه پروژه های موفق و شاخص 
  • تدوین نقشه قیمت منطقه ( price map )

 

3-1- بررسی معاملات مسکن

  • بررسی شرایط کلی حاکم بر بازار مسکن و عوامل تاثیر گذار بر آن در منطقه
  • حجم معاملات مسکن در منقطه
  • قیمت معاملات مسکن در منقطه
  • شاخص های آماری مسکن
  • بررسی اجاره بهای مسکن در منقطه

1-4- جمع بندی مطالعات بازار و ارائه پیشنهاد ها

  • تجزیه و تحلیل نقات قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای موجود (swot) پروژه
  • برآورد بازار هدف پروژه 
  • برآورد عرضه و تقاضای پروژه

 

بخش دوم : مطالعات فنی در طرح‌توجیهی صنایع برق و الکترونیک (Technical Study)

مطالعات فنی به بررسی توجیه‌پذیر بودن پروژه از لحاظ فنی می‌پردازد و شامل مطالعات ویژگی‌ها و مشخصات فنی پروژه بر اساس نتایج توسعه داده شده مطالعات بازار می‌باشد. هدف از مطاله فنی پروژه بررسی توجیه‌پذیری و امکان اجرای آن از دید فنی است. این بخش از طرح توجیهی شامل موارد زیر می‌باشد:

1-2- بررسی پروژه صنایع برق و الکترونیک

• موقعیت مکانی پروژه
• جدول سطوح پروژه
• پلان طبقات پروژه
• تصاویری از منطقه

2-2- تدوین برنامه فروش پروژه صنایع برق و الکترونیک

• برآورد استراتژی فروش در پروژه
• برآورد قیمت فروش پروژه به تفکیک طبقات
• تعیین نظام پرداخت پروژه

3-2- برآورد هزینه های پروژه صنایع برق و الکترونیک

• هزینه زمین پروژه
• هزینه مجوزهای شهرداری، نظارت، مشاوره و ...
• هزینه ساخت پروژه
• هزینه مالی پروژه
• هزینه تجهیز دفتر فروش

 

بخش سوم : مطالعات اقتصادی در طرح توجیهی صنایع برق و الکترونیک (Economic Study)

در هر پروژه‌ای باید بر اساس میزان هزینه های ثابت و متغیر (هزینه‌های ساخت، مواد، عوارض و ...) سودآوری پروژه را ارزیابی کرد. مطالعات و امکان سنجی اقتصادی این امکان را می دهد تا میزان سودآوری پروژه و تجزیه و تحلیل ریسک‌های موجود تصمیم مناسب گرفت. در این بخش از طرح توجیهی ساختمان موارد زیر مطرح می‌گردد: 

3-1- برآورد اولیه از اقتصاد کلان پروژه بدون درنظرگرفتن ارزش زمانی پول

در این بخش اطلاعات اولیه پروژه که برای شروع ضروری هستند، باید به دست آید.
•تخمین متراژ خالص مورد نیاز اولیه
• محاسبه متراژ ناخالص اولیه پروژه
• تخمین مدت زمان ساخت
• محاسبه هزینه‌های اجرای پروژه
• مخاسبه هزینه‌های احتمای برای تامین سرمایه
• قیمت زمین
• برآورد درآمد فروش متراژ خالص کاربری‌های مختلف پروژه مطابق برنامه فروش
• محاسبه کل درآمد حاصل از فروش
• تخمین هزینه های مربوط به ارزیابی، تبلیغ و فروش
• محاسبه کل هزینه های پروژه
• محاسبه سود خالص
• محاسبه نرخ بازگشت سرمایه پروژه (ROR)

3-2- جریان نقدی خروجی پروژه (Cash Out Flow)

• اگر اقساط وجود داشت نیاز به محاسبه جریان نقد ملک وجود دارد
• در صورت نیاز محاسبه جریان نقدی که بابت تامین سرمایه پرداخت می‌شود
• در صورت دارا بودن اقساط نیاز به محسابه جریان نقدی هزینه عوارض ساخت است
• جریان نقد در هزینه های ساخت متناسب با تورم موجود محاسبه می‌شود
• در نظر گرفتن تمامی جریان نقدی که در پروژه خارج می‌شود

3-3- جریان نقدی ورودی پروژه (Cash In Flow)

  • ارائه میزان عرضه و فروش با توجه به قیمت روز
  • محاسبه درآمد طبق کاربری‌های مختلفی که مطابق برنامه فروش است
  • مشخص کردن روند دریافت اقساط، درصد و نقدینگی حاصل از فروش
  •  مشخص کردن کل درآمد حاصل از پروژه

3-4- جریان نقدی خالص پروژه (Net Cash Flow)

جریان نقدی خالص پروژه به همراه جریان نقدی خالص تجمعی، جریان نقدی خالص ارزش فعلی پروژه و جریان نقدی ارزش فعلی خالص تجمعی پروژه

3-5- محاسبه شاخص های اقتصادی پروژه

در این بخش با استفاده از روش های خاص اقتصاد مهندسی سودآوری پروژه با در نظر داشتن برخی شاخص‌هایی که در ادامه نام برده‌ایم، انجام می‌شود.
• ارزش فعلی خالص درآمدهای پروژه
• ارزش فعلی خالص هزینه‌های پروژه
• ارزش فعلی خالص (NPV) پروژه
• نرخ بازده داخلی (IRR) سالانه پروژه
• شاخص سودآوری پروژه PI (نسبت منافع به مخارج B/C)
• نرخ بازده داخلی تعدیل شده (MIRR) سالانه پروژه
• مقدار سرمایه اولیه‌ای که تا پایان کار بدون توقف لازم است
• محاسبه نقطه سربه‌سر پروژه (Break-Even Analysis)
1- دوره بازگشت سرمایه عادی (NPP)
2- دوره بازگشت سرمایه پویا (DPP)

3-6- تجزیه وتحلیل ریسک های اقتصادی پروژه (Economic Risk Analysis)

محاسبه ریسک‌های اقتصادی یکی از مهم ترین پارامترها در برآورد سودآوری پروژه است. با در نظر داشتن ریسک‌های منفی که آنالیز حساسیت گفته می‌شود، می‌توان از امینت اجرایی پروژه اطمینان حاصل نمود. برای این منظور سه شاخص باید در نظر گرفته شود.

• اندازی گیری ریسک کاهش قیمت پیش بینی شده
• محاسبه ریسک افزایش قیمت‌هایی که برای هزینه ها برآورد شده
• آنالیز حساسیت ریسک تغییر تورم و تاثیر آن بر هزینه ها

 

طرح های توجیهی صنایع برق و الکترونیک

در این قسمت از مقاله طرح های توجیهی صنایع برق و الکترونیک که توسط مجموعه کاردوک تدوین شده‌اند را منتشر نموده‌ایم. مجموعه کاردوک در حوزه نگارش طرح های توجیهی صنایع برق و الکترونیک نیز سوابق کاری زیادی داشته است.

جهت نگارش هر یک از طرح‌های بروز با ما تماس بگیرید تا در سریع‌ترین زمان ممکن طرح توجیهی به روز مطابق با استانداردهای مالی و بانکی کشور با خروجی کامفار مطابق با استاندارد سازمان UNIDO را تقدیم‌تان نماییم که علاوه بر اخذ تسهیلات بانکی برای دریافت مجوزهای لازم و ارائه به سرمایه گذار یا توجیه ارگان‌های داخلی و خارجی بتوانید از آن بهره ببرید. برای نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

 

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرح‌ها و واحدهای

  • تهیه و مشاوره طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • راه اندازی و اجرای پروژه های صنعتی و خدماتی
  • کمک به تامین نیروی انسانی نصب، راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 منبع: طرح توجیهی صنایع برق و الکترونیک

  • پرهام عبدی
  • ۰
  • ۰

برای انجام مطالعات و نگارش طرح توجیهی صنایع خودروسازی و قطعه خودرو لازم است که مطالعات در سه بخش؛ بازار، فنی و اقتصادی در طرح توجیهی به صورت کامل مورد بررسی قرار بگیرد. به همین دلیل در این مقاله به بررسی نحوه امکان سنجی پروژه های صنایع خودروسازی می پردازیم و تعدادی از طرح های انجام شده توسط تیم کاردوک در این حوزه را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

 

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

  منبع: طرح توجیهی صنایع خودرو سازی و قطعات خودرو

 

 

طرح توجیهی صنایع خودروسازی و قطعه خودرو

همانطور که گفته شد سه بخش مهم در امکان سنجی و طرح توجیهی در حوزه صنایع خودرو سازی وجود دارد که عبارت است از:

  • مطالعات بازار (Market Study)
  • مطالعات فنی (Technical Study)
  • مطالعات اقتصادی (Economic Study)

که در ادامه هر بخش به طور مجزا شرح داده شده است. در جدول زیر برخی از طرح هایی که توسط کاردوک نگارش شده را نیز آورده‌ایم.

طرح های توجیهی صنایع خودرو سازی و قطعات خودرو
طرح تولید شمع خودرو | مراحل، مواد اولیه و سرمایه مورد نیاز برای تولید شمع خودرو
طرح توجیهی تولید سیبک خودرو
طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو | خلاصه طرح توجیهی تولید انواع اگزوز خودرو
طرح تولید لنت ترمز | برای تولید لنت ترمز چه دستگاه‌ها و اطلاعاتی نیاز است؟

 

بخش اول : مطالعات بازار در طرح توجیهی صنایع خودروسازی و قطعه خودرو (Market Study)

در این بخش از طرح توجیهی به بررسی کامل منطقه راه اندازی پروژه پرداخته می‌شود. هدف مطالعات بازار، شناسایی هدف پروژه، تحلیل دقیق رقبا ( از جمله سیاست‌های مدیریتی و ... )، شناسایی فرصت و تهدیدهای موجود در منطقه، کاهش ریسک پروژه و ... می‌باشد. به طور کلی می‌توان گفت که هدف از انجام تحقیقات بازار بررسی و پیشنهاد پتاسیل‌های ارزش آفرین موجود در منطقه جهت اطمینان یافتن سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در منطقه پروژه می‌باشد. علاوه بر موارد ذکر شده خروجی تحقیقات بازار به منظور اطلاعات اولیه برای انجام مطالعات فنی به کار گرفته می‌شود که در این بخش از امکان سنجی صنایع خودروسازی موارد زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد:

1-1- شناخت محیط و منقطه پروژه

  • شناخت موقعیت جغرافیایی و مکانی پروژه
  • بررسی شاخص‌های جمعیت شناختی منقطه پروژه
  • بررسی پتانسیل‌ها، زیرساخت و امکانات رفاهی و تفریحی در منطقه
  • بررسی دسترسی‌های پروژه از طریق شریان‌های اصلی و وسایل حمل و نقل عمومی

2-1- مطالعه کاربری و پروژه های تاثیرگذار منطقه

  • بررسی مشخصات، ویژگی‌ها، امکانات و ... پروژه‌های رقیب در منطقه پروژه (توجه داشته باشید که شامل پروژه‌های در حال ساخت نیز می‌شود)
  • تحقیقات بازار و بررسی سیاست‌های قیمت گذاری
  • بررسی قیمت پروژه‌های مشابه در منطقه
  • بررسی موقعیت مکانی پروژه نسبت به منقطه پروژه های موفق و شاخص 
  • تدوین نقشه قیمت منطقه ( price map )

 

3-1- بررسی معاملات مسکن

  • بررسی شرایط کلی حاکم بر بازار مسکن و عوامل تاثیر گذار بر آن در منطقه
  • حجم معاملات مسکن در منقطه
  • قیمت معاملات مسکن در منقطه
  • شاخص های آماری مسکن
  • بررسی اجاره بهای مسکن در منقطه

1-4- جمع بندی مطالعات بازار و ارائه پیشنهاد ها

  • تجزیه و تحلیل نقات قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای موجود (swot) پروژه
  • برآورد بازار هدف پروژه 
  • برآورد عرضه و تقاضای پروژه

 

بخش دوم : مطالعات فنی در طرح توجیهی صنایع خودروسازی و قطعه خودرو (Technical Study)

مطالعات فنی به بررسی توجیه‌پذیر بودن پروژه از لحاظ فنی می‌پردازد و شامل مطالعات ویژگی‌ها و مشخصات فنی پروژه بر اساس نتایج توسعه داده شده مطالعات بازار می‌باشد. هدف از مطاله فنی پروژه بررسی توجیه‌پذیری و امکان اجرای آن از دید فنی است. این بخش از طرح توجیهی شامل موارد زیر می‌باشد:

1-2- بررسی پروژه صنایع خودرو سازی

• موقعیت مکانی پروژه
• جدول سطوح پروژه
• پلان طبقات پروژه
• تصاویری از منطقه

2-2- تدوین برنامه فروش پروژه صنایع خودروسازی

• برآورد استراتژی فروش در پروژه
• برآورد قیمت فروش پروژه به تفکیک طبقات
• تعیین نظام پرداخت پروژه

3-2- برآورد هزینه های پروژه صنایع خودروسازی

• هزینه زمین پروژه
• هزینه مجوزهای شهرداری، نظارت، مشاوره و ...
• هزینه ساخت پروژه
• هزینه مالی پروژه
• هزینه تجهیز دفتر فروش

 

بخش سوم : مطالعات اقتصادی در طرح توجیهی صنایع خودروسازی و قطعه خودرو (Economic Study)

در هر پروژه‌ای باید بر اساس میزان هزینه های ثابت و متغیر (هزینه‌های ساخت، مواد، عوارض و ...) سودآوری پروژه را ارزیابی کرد. مطالعات و امکان سنجی اقتصادی این امکان را می دهد تا میزان سودآوری پروژه و تجزیه و تحلیل ریسک‌های موجود تصمیم مناسب گرفت. در این بخش از طرح توجیهی ساختمان موارد زیر مطرح می‌گردد: 

3-1- برآورد اولیه از اقتصاد کلان پروژه بدون درنظرگرفتن ارزش زمانی پول

در این بخش اطلاعات اولیه پروژه که برای شروع ضروری هستند، باید به دست آید.
•تخمین متراژ خالص مورد نیاز اولیه
• محاسبه متراژ ناخالص اولیه پروژه
• تخمین مدت زمان ساخت
• محاسبه هزینه‌های اجرای پروژه
• مخاسبه هزینه‌های احتمای برای تامین سرمایه
• قیمت زمین
• برآورد درآمد فروش متراژ خالص کاربری‌های مختلف پروژه مطابق برنامه فروش
• محاسبه کل درآمد حاصل از فروش
• تخمین هزینه های مربوط به ارزیابی، تبلیغ و فروش
• محاسبه کل هزینه های پروژه
• محاسبه سود خالص
• محاسبه نرخ بازگشت سرمایه پروژه (ROR)

3-2- جریان نقدی خروجی پروژه (Cash Out Flow)

• اگر اقساط وجود داشت نیاز به محاسبه جریان نقد ملک وجود دارد
• در صورت نیاز محاسبه جریان نقدی که بابت تامین سرمایه پرداخت می‌شود
• در صورت دارا بودن اقساط نیاز به محسابه جریان نقدی هزینه عوارض ساخت است
• جریان نقد در هزینه های ساخت متناسب با تورم موجود محاسبه می‌شود
• در نظر گرفتن تمامی جریان نقدی که در پروژه خارج می‌شود

3-3- جریان نقدی ورودی پروژه (Cash In Flow)

  • ارائه میزان عرضه و فروش با توجه به قیمت روز
  • محاسبه درآمد طبق کاربری‌های مختلفی که مطابق برنامه فروش است
  • مشخص کردن روند دریافت اقساط، درصد و نقدینگی حاصل از فروش
  •  مشخص کردن کل درآمد حاصل از پروژه

3-4- جریان نقدی خالص پروژه (Net Cash Flow)

جریان نقدی خالص پروژه به همراه جریان نقدی خالص تجمعی، جریان نقدی خالص ارزش فعلی پروژه و جریان نقدی ارزش فعلی خالص تجمعی پروژه

3-5- محاسبه شاخص های اقتصادی پروژه

در این بخش با استفاده از روش های خاص اقتصاد مهندسی سودآوری پروژه با در نظر داشتن برخی شاخص‌هایی که در ادامه نام برده‌ایم، انجام می‌شود.
• ارزش فعلی خالص درآمدهای پروژه
• ارزش فعلی خالص هزینه‌های پروژه
• ارزش فعلی خالص (NPV) پروژه
• نرخ بازده داخلی (IRR) سالانه پروژه
• شاخص سودآوری پروژه PI (نسبت منافع به مخارج B/C)
• نرخ بازده داخلی تعدیل شده (MIRR) سالانه پروژه
• مقدار سرمایه اولیه‌ای که تا پایان کار بدون توقف لازم است
• محاسبه نقطه سربه‌سر پروژه (Break-Even Analysis)
1- دوره بازگشت سرمایه عادی (NPP)
2- دوره بازگشت سرمایه پویا (DPP)

3-6- تجزیه وتحلیل ریسک های اقتصادی پروژه (Economic Risk Analysis)

محاسبه ریسک‌های اقتصادی یکی از مهم ترین پارامترها در برآورد سودآوری پروژه است. با در نظر داشتن ریسک‌های منفی که آنالیز حساسیت گفته می‌شود، می‌توان از امینت اجرایی پروژه اطمینان حاصل نمود. برای این منظور سه شاخص باید در نظر گرفته شود.

• اندازی گیری ریسک کاهش قیمت پیش بینی شده
• محاسبه ریسک افزایش قیمت‌هایی که برای هزینه ها برآورد شده
• آنالیز حساسیت ریسک تغییر تورم و تاثیر آن بر هزینه ها

طرح توجیهی صنایع خودروسازی‌و قطعه خودرو

در این قسمت از مقاله طرح های توجیهی صنایع خودروسازی که توسط مجموعه کاردوک تدوین شده‌اند را منتشر نموده‌ایم. مجموعه کاردوک در حوزه نگارش طرح های توجیهی صنایع خودرو سازی نیز سوابق کاری زیادی داشته است.

جهت نگارش هر یک از طرح‌های بروز با ما تماس بگیرید تا در سریع‌ترین زمان ممکن طرح توجیهی به روز مطابق با استانداردهای مالی و بانکی کشور با خروجی کامفار مطابق با استاندارد سازمان UNIDO را تقدیم‌تان نماییم که علاوه بر اخذ تسهیلات بانکی برای دریافت مجوزهای لازم و ارائه به سرمایه گذار یا توجیه ارگان‌های داخلی و خارجی بتوانید از آن بهره ببرید. برای نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

 

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرح‌ها و واحدهای

  • تهیه و مشاوره طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • راه اندازی و اجرای پروژه های صنعتی و خدماتی
  • کمک به تامین نیروی انسانی نصب، راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

 

برای دریافت کاردوک در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

 منبع: طرح توجیهی صنایع خودرو سازی و قطعات خودرو

  • پرهام عبدی
  • ۰
  • ۰

برای انجام مطالعات و نگارش طرح توجیهی صنایع خودروسازی و قطعه خودرو لازم است که مطالعات در سه بخش؛ بازار، فنی و اقتصادی در طرح توجیهی به صورت کامل مورد بررسی قرار بگیرد. به همین دلیل در این مقاله به بررسی نحوه امکان سنجی پروژه های صنایع خودروسازی می پردازیم و تعدادی از طرح های انجام شده توسط تیم کاردوک در این حوزه را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

 

برای دریافت مشاوره از متخصصان مرکز مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک جهت نوشتن طرح توجیهی می توانید با شماره 02166418908 تماس بگیرید.

 

  منبع: طرح توجیهی صنایع خودروسازی و قطعات خودرو

طرح توجیهی صنایع خودروسازی و قطعه خودرو

همانطور که گفته شد سه بخش مهم در امکان سنجی و طرح توجیهی در حوزه صنایع خودرو سازی وجود دارد که عبارت است از:

  • مطالعات بازار (Market Study)
  • مطالعات فنی (Technical Study)
  • مطالعات اقتصادی (Economic Study)

که در ادامه هر بخش به طور مجزا شرح داده شده است. در جدول زیر برخی از طرح هایی که توسط کاردوک نگارش شده را نیز آورده‌ایم.

طرح های توجیهی صنایع خودرو سازی و قطعات خودرو
طرح تولید شمع خودرو | مراحل، مواد اولیه و سرمایه مورد نیاز برای تولید شمع خودرو
طرح توجیهی تولید سیبک خودرو
طرح توجیهی تولید اگزوز خودرو | خلاصه طرح توجیهی تولید انواع اگزوز خودرو
طرح تولید لنت ترمز | برای تولید لنت ترمز چه دستگاه‌ها و اطلاعاتی نیاز است؟

 

بخش اول : مطالعات بازار در طرح توجیهی صنایع خودروسازی و قطعه خودرو (Market Study)

در این بخش از طرح توجیهی به بررسی کامل منطقه راه اندازی پروژه پرداخته می‌شود. هدف مطالعات بازار، شناسایی هدف پروژه، تحلیل دقیق رقبا ( از جمله سیاست‌های مدیریتی و ... )، شناسایی فرصت و تهدیدهای موجود در منطقه، کاهش ریسک پروژه و ... می‌باشد. به طور کلی می‌توان گفت که هدف از انجام تحقیقات بازار بررسی و پیشنهاد پتاسیل‌های ارزش آفرین موجود در منطقه جهت اطمینان یافتن سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در منطقه پروژه می‌باشد. علاوه بر موارد ذکر شده خروجی تحقیقات بازار به منظور اطلاعات اولیه برای انجام مطالعات فنی به کار گرفته می‌شود که در این بخش از امکان سنجی صنایع خودروسازی موارد زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد:

1-1- شناخت محیط و منقطه پروژه

  • شناخت موقعیت جغرافیایی و مکانی پروژه
  • بررسی شاخص‌های جمعیت شناختی منقطه پروژه
  • بررسی پتانسیل‌ها، زیرساخت و امکانات رفاهی و تفریحی در منطقه
  • بررسی دسترسی‌های پروژه از طریق شریان‌های اصلی و وسایل حمل و نقل عمومی

2-1- مطالعه کاربری و پروژه های تاثیرگذار منطقه

  • بررسی مشخصات، ویژگی‌ها، امکانات و ... پروژه‌های رقیب در منطقه پروژه (توجه داشته باشید که شامل پروژه‌های در حال ساخت نیز می‌شود)
  • تحقیقات بازار و بررسی سیاست‌های قیمت گذاری
  • بررسی قیمت پروژه‌های مشابه در منطقه
  • بررسی موقعیت مکانی پروژه نسبت به منقطه پروژه های موفق و شاخص 
  • تدوین نقشه قیمت منطقه ( price map )

 

3-1- بررسی معاملات مسکن

  • بررسی شرایط کلی حاکم بر بازار مسکن و عوامل تاثیر گذار بر آن در منطقه
  • حجم معاملات مسکن در منقطه
  • قیمت معاملات مسکن در منقطه
  • شاخص های آماری مسکن
  • بررسی اجاره بهای مسکن در منقطه

1-4- جمع بندی مطالعات بازار و ارائه پیشنهاد ها

  • تجزیه و تحلیل نقات قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای موجود (swot) پروژه
  • برآورد بازار هدف پروژه 
  • برآورد عرضه و تقاضای پروژه

 

بخش دوم : مطالعات فنی در طرح توجیهی صنایع خودروسازی و قطعه خودرو (Technical Study)

مطالعات فنی به بررسی توجیه‌پذیر بودن پروژه از لحاظ فنی می‌پردازد و شامل مطالعات ویژگی‌ها و مشخصات فنی پروژه بر اساس نتایج توسعه داده شده مطالعات بازار می‌باشد. هدف از مطاله فنی پروژه بررسی توجیه‌پذیری و امکان اجرای آن از دید فنی است. این بخش از طرح توجیهی شامل موارد زیر می‌باشد:

1-2- بررسی پروژه صنایع خودرو سازی

• موقعیت مکانی پروژه
• جدول سطوح پروژه
• پلان طبقات پروژه
• تصاویری از منطقه

2-2- تدوین برنامه فروش پروژه صنایع خودروسازی

• برآورد استراتژی فروش در پروژه
• برآورد قیمت فروش پروژه به تفکیک طبقات
• تعیین نظام پرداخت پروژه

3-2- برآورد هزینه های پروژه صنایع خودروسازی

• هزینه زمین پروژه
• هزینه مجوزهای شهرداری، نظارت، مشاوره و ...
• هزینه ساخت پروژه
• هزینه مالی پروژه
• هزینه تجهیز دفتر فروش

 

بخش سوم : مطالعات اقتصادی در طرح توجیهی صنایع خودروسازی و قطعه خودرو (Economic Study)

در هر پروژه‌ای باید بر اساس میزان هزینه های ثابت و متغیر (هزینه‌های ساخت، مواد، عوارض و ...) سودآوری پروژه را ارزیابی کرد. مطالعات و امکان سنجی اقتصادی این امکان را می دهد تا میزان سودآوری پروژه و تجزیه و تحلیل ریسک‌های موجود تصمیم مناسب گرفت. در این بخش از طرح توجیهی ساختمان موارد زیر مطرح می‌گردد: 

3-1- برآورد اولیه از اقتصاد کلان پروژه بدون درنظرگرفتن ارزش زمانی پول

در این بخش اطلاعات اولیه پروژه که برای شروع ضروری هستند، باید به دست آید.
•تخمین متراژ خالص مورد نیاز اولیه
• محاسبه متراژ ناخالص اولیه پروژه
• تخمین مدت زمان ساخت
• محاسبه هزینه‌های اجرای پروژه
• مخاسبه هزینه‌های احتمای برای تامین سرمایه
• قیمت زمین
• برآورد درآمد فروش متراژ خالص کاربری‌های مختلف پروژه مطابق برنامه فروش
• محاسبه کل درآمد حاصل از فروش
• تخمین هزینه های مربوط به ارزیابی، تبلیغ و فروش
• محاسبه کل هزینه های پروژه
• محاسبه سود خالص
• محاسبه نرخ بازگشت سرمایه پروژه (ROR)

3-2- جریان نقدی خروجی پروژه (Cash Out Flow)

• اگر اقساط وجود داشت نیاز به محاسبه جریان نقد ملک وجود دارد
• در صورت نیاز محاسبه جریان نقدی که بابت تامین سرمایه پرداخت می‌شود
• در صورت دارا بودن اقساط نیاز به محسابه جریان نقدی هزینه عوارض ساخت است
• جریان نقد در هزینه های ساخت متناسب با تورم موجود محاسبه می‌شود
• در نظر گرفتن تمامی جریان نقدی که در پروژه خارج می‌شود

3-3- جریان نقدی ورودی پروژه (Cash In Flow)

  • ارائه میزان عرضه و فروش با توجه به قیمت روز
  • محاسبه درآمد طبق کاربری‌های مختلفی که مطابق برنامه فروش است
  • مشخص کردن روند دریافت اقساط، درصد و نقدینگی حاصل از فروش
  •  مشخص کردن کل درآمد حاصل از پروژه

3-4- جریان نقدی خالص پروژه (Net Cash Flow)

جریان نقدی خالص پروژه به همراه جریان نقدی خالص تجمعی، جریان نقدی خالص ارزش فعلی پروژه و جریان نقدی ارزش فعلی خالص تجمعی پروژه

3-5- محاسبه شاخص های اقتصادی پروژه

در این بخش با استفاده از روش های خاص اقتصاد مهندسی سودآوری پروژه با در نظر داشتن برخی شاخص‌هایی که در ادامه نام برده‌ایم، انجام می‌شود.
• ارزش فعلی خالص درآمدهای پروژه
• ارزش فعلی خالص هزینه‌های پروژه
• ارزش فعلی خالص (NPV) پروژه
• نرخ بازده داخلی (IRR) سالانه پروژه
• شاخص سودآوری پروژه PI (نسبت منافع به مخارج B/C)
• نرخ بازده داخلی تعدیل شده (MIRR) سالانه پروژه
• مقدار سرمایه اولیه‌ای که تا پایان کار بدون توقف لازم است
• محاسبه نقطه سربه‌سر پروژه (Break-Even Analysis)
1- دوره بازگشت سرمایه عادی (NPP)
2- دوره بازگشت سرمایه پویا (DPP)

3-6- تجزیه وتحلیل ریسک های اقتصادی پروژه (Economic Risk Analysis)

محاسبه ریسک‌های اقتصادی یکی از مهم ترین پارامترها در برآورد سودآوری پروژه است. با در نظر داشتن ریسک‌های منفی که آنالیز حساسیت گفته می‌شود، می‌توان از امینت اجرایی پروژه اطمینان حاصل نمود. برای این منظور سه شاخص باید در نظر گرفته شود.

• اندازی گیری ریسک کاهش قیمت پیش بینی شده
• محاسبه ریسک افزایش قیمت‌هایی که برای هزینه ها برآورد شده
• آنالیز حساسیت ریسک تغییر تورم و تاثیر آن بر هزینه ها

طرح توجیهی صنایع خودروسازی‌و قطعه خودرو

در این قسمت از مقاله طرح های توجیهی صنایع خودروسازی که توسط مجموعه کاردوک تدوین شده‌اند را منتشر نموده‌ایم. مجموعه کاردوک در حوزه نگارش طرح های توجیهی صنایع خودرو سازی نیز سوابق کاری زیادی داشته است.

جهت نگارش هر یک از طرح‌های بروز با ما تماس بگیرید تا در سریع‌ترین زمان ممکن طرح توجیهی به روز مطابق با استانداردهای مالی و بانکی کشور با خروجی کامفار مطابق با استاندارد سازمان UNIDO را تقدیم‌تان نماییم که علاوه بر اخذ تسهیلات بانکی برای دریافت مجوزهای لازم و ارائه به سرمایه گذار یا توجیه ارگان‌های داخلی و خارجی بتوانید از آن بهره ببرید. برای نوشتن طرح توجیهی کلیک کنید.

 

خدمات قابل ارایه  کاردوک به  طرح‌ها و واحدهای

  • تهیه و مشاوره طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • راه اندازی و اجرای پروژه های صنعتی و خدماتی
  • کمک به تامین نیروی انسانی نصب، راه اندازی ماشین آلات و تاسیسات عمومی طرح
  • مشاوره بازاریابی و صادرات محصول با کیفیت به کشورهای دیگر
  • مشاوره اصلاح تکنولوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره ارتقا بهروری بنگاه

 

برای دریافت کاردوک در ایران و دیگر کشورها می‌توانید با کارشناسان مرکز کاردوک از طریق شماره 02166418908تماس بگیرید.

 

 منبع: طرح توجیهی صنایع خودروسازی و قطعات خودرو

  • پرهام عبدی