مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک

مشاوره کسب و کار و کاریابی کاردوک آماده است تا به شما در زمینه های مختلف کاریابی ،مشاوره کسب وکار ، مشاوره سرمایه گذاری، ثبت شرکت ف امور بیمه و مالیاتی و ...

طبقه بندی موضوعی

۵۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آیا از زمان و شرایط بخشودگی های جرایم بانکی اطلاعی دارید؟ بنا به دلایل مختلف افراد حقیقی و حقوقی دچار بدهکاری‌های کلان و یا جزئی در امور مالیاتی و یا بانکی می‌شوند. این امر علاوه بر ضرر به کسب و کار بر درآمدهای آن‌ها نیز تأثیر منفی می‌گذارد. لذا افراد باید نسبت به پرداخت بدهی‌های خود اقدام کنند تا مورد مجازات قرار نگیرند. برای اطلاع ازتسهیل قانون تسویه بدهی بدهکاران کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها در زمینه شرایط بخشودگی جرایم بدهکاران می‌توانید با کارشناسان مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 

 منبع: بخشودگی جرایم مالی

 

 

شرایط بخشودگی جرایم بدهکار بانکی

اما در شرایطی به دلایل مختلف فرد نمی‌تواند بدهی خود را پرداخت کند. لذا قانون برای این دسته از افراد شرایطی به نام شرایط بخشودگی جرایم بدهکار را در بخش مالیاتی و بانکی تدوین کرده است. برای اینکه با این موضوع بیشتر آشنا شوید لطفاً این مقاله را انتها بخوانید.

 

بخشودگی جرایم بانکی

بانک‌ها و مؤسسات اعتباری طبق جلسه‌ای، قانونی مبنی بر تسهیل تسویه بدهی بدهکاران را در تاریخ یازده شهریور 89 با اصلاحاتی به تصویب مجلس رسانده است. این کار به منظور حمایت از تولید و رونق داخلی انجام شده است. در این جلسه مقرر شده تسهیل گیرندگانی که تمام و یا بخشی از بدهی خود را تا پایان تاریخ 1397 پرداخت نکرده باشند، اگر بخواهند میزان بدهی‌های جاری خود را پرداخت کنند باید به این ترتیب محاسبات لازم را صورت دهند:

1- اگر قرارداد تسهیل گیرندگان باطل و یا تجدید نشده باشد، ملاکی که از طریق آن بدهی آن‌ها پرداخت می‌شود، همان قرارداد اولیه خواهد بود.

2- در صورتی که قرارداد اولیه بانک یا موسسه اعتباری با تسهیلات‌ گیرنده، قبل از 1/1/1393  منعقـد شـده باشـد، آخرین قرارداد و یا توافقنامه قبل از تاریخ مزبور، «قرارداد ملاک محاسبه» تلقی و محاسبه مانده بدهی مشتری بر اساس آن انجام می‌شود.

3- مبالغی که تسهیل گیرندگان باید آن را پرداخت کنند باید بر اساس مانده اصل و سود قبل و بعد از سررسید (تا تاریخ تسویه نقدی) که با استفاده از فرمول ابلاغی بانک مرکزی، بر اساس نرخ سود ساده و غیرمرکب مندرج در «قرارداد ملاک محاسبه»، با حذف کلیـه جـرائم متعلقه و سودهای ناشی از آن و با در نظر گرفتن پرداخت‌های مشتری و زمان پرداخت‌های وی محاسبه می‌شود.

4- سقف مجاز برای برخورداری از مزایای این قانون برای هر شخص حقیقی و حقوقی غیردولتی در کل شـبکه بانکی، به ترتیب، ۵ میلیارد ریال و ۲۰ میلیارد ریال (اصل منـدرج در «قرارداد ملاک محاسبه») تعیین می‌شود.

5- تسهیلاتی که بنا به نظر بانک مرکزی و در راستای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی از موسسـات در حـال تصفیه به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی منتقل شده باشد، مشمول احکام این قانون بوده و در چهارچوب ضوابط اجرائی که توسط بانک مرکزی تدوین خواهد شد، تعیین تکلیف می‌شود.

 

قراردادهایی که از شمول این قانون مستثنی هستند

قراردادهای فروش و واگذاری دارایی‌های بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی و تسهیلات اعطائی ارزی اعم از منابع داخلی بانک‌ها و موسسات اعتباری و سایر منابع، از شمول این قانون مستثنی هستند.

 

شرایط بخشودگی جرایم بدهکاران مالیاتی

سازمان امور مالیاتی شرایط ویژه‌ای را برای بخشودگی مالیات‌ها اعلام کرده که به ترتیب زیر است:

1- در صورت پرداخت مانده بدهی قطعی شده تا تاریخ 30/7/1398  معادل 100 درصد جرایم قابل بخشش.

2- در صورت پرداخت مانده بدهی قطعی شده از تاریخ 1/8/1398 تا تاریخ 30/8/1398 برای مودیان واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری و پروانه کسب تولیدی از مراجع ذی ربط، معادل 98 درصد جرایم قابل بخشش و برای سایر مودیان 96 درصد جرایم قابل بخشش.

3- در صورت پرداخت مانده بدهی قطعی شده از تاریخ 1/0/1398 تا پایان سال جاری برای مودیان واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری و پروانه کسب تولیدی از مراجع ذی ربط، به ازای هر ماه معادل 2 درصد و برای سایر مودیان معادل 4 درصد، از درصد بخشودگی موضوع بند 2 فوق کسر می‌گردد.

4- میزان بخشودگی جرایم براساس تاریخ پرداخت مانده بدهی قطعی شده هر یک از سنوات می‌باشد.

5- برای بخشودگی جرایم در اجرای این بخشنامه، مودیان یاد شده می‌بایست درخواست بخشودگی جرایم را به اداره امور مالیاتی تسلیم تا در اجرای این بخشنامه مورد بخشودگی قرار گیرد.

6- مودیان مذکور که قبل از ابلاغ این بخشنامه نسبت به پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده خود اقدام نموده‌اند، می‌توانند درخواست بخشودگی جرایم خود را حداکثر تا تاریخ 20/12/1398 به ادارات امور مالیاتی تسلیم تا مورد بخشودگی قرار گیرد.

7- مودیان محترم مالیاتی می‌توانند برای هر یک از سنوات با پرداخت بدهی مالیاتی آن سال، از مفاد این بخشنامه بهره‌مند گردند.

سخن پایانی...

برخی از افراد به دلیل پیش آمدن شرایط بدهکاری نمی‌توانند از پس پرداخت بدهی خود برآیند، دستگاه‌های اجرایی با بخشودگی مالیاتی و بانکی ضمن کمک به پرداخت بدهی این افراد، به رونق تولید و افزایش اشتغال نیز خدمت رسانی می‌کنند. البته لازم به ذکر است بخشودگی مالیاتی برای آن دسته از افراد حقیقی و حقوقی که با ترفندهای ویژه با وجود توان پرداخت آن، از آن طفره می‌روند، مجازات‌هایی در نظر گرفته است. این افراد ضمن پرداخت جریمه و یا دریافت مجازات‌های قانونی، باید اصل بدهی را به صورت کامل پرداخت کنند.

 

سؤالات متداول در خصوص شرایط بخشودگی جرایم بدهکاران

آیا بخشودگی جرایم بدهکاران بانکی برای تمام بانک‌ها یکسان است؟

خیر. این یک دستور العمل کلی است و بانک‌ها بر اساس شرایط و کارکردهایی که دارند خودشان تبصره‌هایی را به این قانون اضافه می‌کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص باید به سایت بانک مورد نظر خود مراجعه کنید.

آیا بخشودگی شامل صندوق رفاه دانشجویان نیز می‌گردد؟

بله. صندوق رفاه دانشجویی طرح‌هایی را در زمان مناسبت‌های بزرگ مثل چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، در نظر گرفته است. همچنین در صورتی که دانش آموختگان بدهکار کل بدهی خود را بپردازند ۱۰۰% جریمه بدهکاری ایشان بخشیده خواهد شد.

 

برای دریافت مشاوره کسب و کار در ایران و دیگر کشورها در زمینه شرایط بخشودگی جرایم بدهکاران می‌توانید با کارشناسان مرکز مشاوره کسب و کارکاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 

منبع: بخشودگی جرایم مالی

  • پرهام عبدی
  • ۰
  • ۰

برای ثبت شرکت دانش بنیان ابتدا لازم است با ماهیت این شرکت ها آشنا شده و برای ایحاد چنین شرکتی شرایط لازم را داشته باشید. شرکت‌های دانش بنیان یکی از عوامل اصلی رشد و توسعه اقتصادی در کشورهای مختلف هستند. در ایران نیز شرکت‌های دانش بنیان به یکی بزرگترین عوامل اصلی تولید علم در کشور تبدیل شده‌اند. هر چقدر بر تعداد این نوع از شرکت‌ها افزوده گردد، اشغال زایی نیز روند رو به رشدی را تجربه خواهد کرد. برای آشنایی بیشتر با ماهیت شرکت دانش بنیان کلیک کنید.

 

برای ثبت‌نام یا دریافت مشاوره در زمینه شرکت دانش بنیان و طریق ثبت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره09351520300 تماس بگیرید.

 منبع: ثبت شرکت دانش بنیان

 

 

طریقه ثبت شرکت دانش بنیان

شرکت‌های دانش بنیان محصولی مثل کالا تولید نمی‌کنند. آن‌ها ایده‌هایی دارند و با کمک دانش تخصصی خود اطلاعاتی را تولید کرده و در اختیار علم قرار می‌دهند. اطلاعات ارزشمند آنان محصول اصلی شرکت خواهد شد. از این رو شرکت‌های دانش بنیان همیشه دغدغه مالکیت معنوی دانشی که تولید می‌کنند را دارند. به همین دلیل باید شرکت‌ها خود را ثبت کرده و کارشان را به صورت قانونی انجام دهند تا از لحاظ مالکیتی به مشکلی برخورد نکنند. در ادامه ما در مورد طریقه ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهیم. لطفاً تا انتها همراه ما باشید.

 

شرایط لازم برای شرکت‌های دانش بنیان

طبق قانون شرکت‌های دانش بنیان باید حداقل دو مورد از شرایط زیر را احراز نمایند:

  • مدرک لیسانس یا بالاتر داشته باشند.
  • حداقل سه سال سابقه مدیریت و یا فعالیت علمی داشته باشند.
  • یک اختراع داخلی و یا بین المللی ثبت شده داشته باشند.
  • نیمی از درآمد شرکت از دستاوردهای علمی و پژوهشی شرکت در یک ساله اخیر باشد (اگر شرکت تازه تأسیس و در مرحله تجاری سازی است باید مشتری تضمینی داشته باشد و یا بازار هدف مشخصی داشته باشد).
  • شرکت باید حداقل به مدت 6 ماه برای حداقل 3 نفر بیمه رد کرده باشد.

 

ویژگی کالاهای تولید شده توسط شرکت‌های دانش بنیان

همانطور که گفتیم شرکت‌های دانش بنیان باید بتوانند محصولی دانش بنیان تولید کنند تا بتوانند شرکت خود را به عنوان یک شرکت دانش بنیان ثبت نمایند. کالاها و خدمات آن‌ها باید در حوزه‌های فناوری بالا یا متوسط به بالا بوده و به دلیل پیچیدگی فنی به سختی قابل کپی برداری باشد. همچنین کالاهای ارائه شده باید در مرحله تولید بوده یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی با قابلیت بررسی فنی ساخته شده باشد و خدمات باید دارای اسناد فروش باشد و مهم‌ترین نکته اینکه شرکت باید دانش فنی طراحی کالا و خدمات و اجرای فرآیند تولید کالا و خدمات را کسب کرده باشد. در صورتی که شرکت مورد نظر شما این نوع از ویژگی‌ها را دارا می‌باشد می‌تواند در مسیر ثبت شرکت دانش‌بنیان موفق عمل کند. 

در بسیاری مواقع افراد فعال در این حوزه با وجود داشتن شرایط های لازم باز هم موفق به ثبت شرکت دانش‌بنیان نمی شوند، اگر شما هم دارای چنین مشکلی هستید و نیاز دارید که شرکت خود را دانش بنیان کنید با مرکز کاردوک تماس حاصل نمایید.

 

ثبت شرکت دانش بنیان

شما باید شرکت خود را مثل سایر شرکت‌های دیگر ثبت کنید و بعد از این کار آن را به شرکت دانش‌بنیان معرفی و تبدیل کنید. برای انجام این کار باید به سایت دانش بنیان مراجعه کرده و بعد از اینکه آئین نامه و قوانین مندرج در آن صفحه را مطالعه کردید، ثبت نام نمایید. اگر هنوز شرکتی ثبت نکرده اید، برای ثبت شرکت خود کلیک کنید.

ارزیابی توسط کارگروه ویژه

شرکت‌های عادی هر کالایی که تولید کردند را به عنوان نمونه ارائه می‌دهند. اما شرکت‌های دانش بنیان باید خدمات دانش بنیان و یا نمونه آزمایشگاهی خود را ارائه دهند. سپس یک کارگروه ارزیابی مسئول بررسی چند و چون محصول و خدمات دانشی ارائه شده می‌شود. اگر آن را تأیید کنند به صندوق‌های نوآوری و شکوفایی معرفی می‌گردد و تسهیلات ویژه‌ای به این دست از شرکت‌ها ارائه می‌شود.

مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان

هر شرکت و اُرگانی برای اینکه ثبت شود به مدارک مخصوص به خود نیاز دارد. در شرکت‌های دانش‌بنیان باید رزومه شرکت، تصویر آگهی تاسیس به همراه آخرین تغییرات شرکت در روزنامه رسمی، آخرین اظهارنامه مالیاتی ارسال شده به سازمان امور مالیاتی کشور، آخرین لیست بیمه شرکت و خلاصه وضعیت حقوق دستمزد و مزایا، تصویر مجوزهای شرکت (مانند پروانه بهره‌برداری و مجوز تأسیس و…) و نمودار سازمانی شرکت (البته ارائه این دومورد اخیر، اختیاری است) ارائه شود.

مزایای ثبت شرکت دانش بنیان

بیشتر شرکت‌های دانش بنیان از مزایای خوبی برخوردار می‌شود و این امر نیز سایر شرکت‌ها را ترغیب می‌کند که به سمت دانش بنیان شدن حرکت کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به معافیت از پرداخت مالیات، دریافت عوارض حقوق گمرکی، بهره مندی از سود بازرگانی، بهره مندی از عوارض مالیاتی برای 15 سال و استفاده از تسهیلات با سود کم و بازپرداخت طولانی مدت و حتی بی بهره اشاره کرد.

 

سؤالات متداول در مورد شرکت دانش بنیان و طریق ثبت

آیا می‌توان از همان اول شرکت را به عنوان شرکتی دانش بنیان ثبت کرد؟

خیر. در ابتدا باید شرکت را مثل سایرین به صورت عادی ثبت کنید و بعد از آن در صورت دارا بودن شرایط لازم می‌توانید به عنوان شرکت دانش‌بنیان فعالیت خود را ادامه دهید.

آیا دانشگاه‌ها و مراکز علمی نیز امکان تاسیس و اداره شرکت‌های دانش‌بنیان را دارند؟

بله. دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پژوهشی نیز می‌توانند به ایجاد و اداره شرکت‌‌های دانش‌بنیان دست بزنند.

آیا ارزیابی محصول برای صاحبان شرکت‌ها هزینه‌ای به همراه دارد؟

ارزیابی محصولات دانش‌بنیان هیچ هزینه‌ای برای متقاضی ندارد. در صورتی که شرکتی مدارک خود را به صورت کامل و طبق شرایط مندرج آپلود کرده باشد معمولاً بعد از دو ماه کار ارزیابی شرکت آغاز می‌شود.

برای ثبت‌نام یا دریافت مشاوره در زمینه شرکت دانش بنیان و طریق ثبت می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره09351520300 تماس بگیرید.

 

منبع: ثبت شرکت دانش بنیان

  • پرهام عبدی
  • ۰
  • ۰

آیا با قانون عیدی و پاداش آشنایی دارید؟ با نزدیک شدن به فصل بهار و آغاز نوروز، هر سال مبلغ مشخصی را به کارگران ساعتی، روزمزد، فصلی و پاره وقت جهت عیدی پرداخت می‌کنند. این مبلغ در پایان سال به آن‌ها داده می‌شود. این نوع از پاداش از حقوق اصلی هر کارگری به حساب می‌آید و کارفرما نباید آن را لطف در نظر بگیرد. هر ساله این مبلغ باید پرداخت شود و اگر کارگری آن را دریافت نکرد می‌تواند با مراجعه به اداره مربوطه از کارفرمای خود شکایت کند و حق خود را بگیرد.

برای دریافت مشاوره کسب و کار می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 

منبع: قانون عیدی و پاداش به کارگر

 

 

قانون پرداخت عیدی و پاداش به کارگر

در واقع این پاداش و عیدی به کارگران داده می‌شود. کسانی که طبق قانون، قانون کار شاملشان می‌شود کارگر هستند و در پایان سال باید عیدی خود را دریافت کنند. البته میزان پاداشی که کارمندان دولتی و سایر کارکنان می‌گیرند و با پاداش کارگران متفاوت است. مبالغ عیدی با توجه به پایه و مبنای حقوق آن‌ها تغییر می‌شود. عیدی هر کارگر برابر با دو ماه یعنی 60 روز دستمزد آن‌ها است. به دلیل اهمیت این موضوع و نزدیک شدن به سال جدید، امروز در مورد قانون پرداخت عیدی و پاداش به کارگر با شما صحبت می‌کنیم. لطفاً تا انتها همراه ما باشید.

تعیین میزان عیدی کارگران

در قانون کار قوانینی برای میزان و نحوه پرداخت عیدی و پاداش به کارکنان تعیین شده است. این حد از نظر قانون کار اینگونه است که نباید از سقف سه برابر دستمزد فرد بیشتر باشد. مبنای محاسبه آن یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش می‌باشد و مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند. بر همین مبنا مبلغ عیدی کارگران امسال حداقل ۲ میلیون و ۲۲۲ هزار و ۵۳۸ تومان و حداکثر ۳ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۸۰۷ تومان است.

میزان عیدی کارگران دولتی

قانون کار برای کارگران دولتی نیز حداقل و حداکثر عیدی و پاداش را بر مبنای حقوق دریافتی آنان تعیین کرده است. دستگاه‌های اجرایی و دولتی موظف هستند به تمام کارگران دولتی خود یعنی ثابت، رسمی و موقت عیدی و پاداش پرداخت کنند. میزان عیدی و پاداش این دست از افراد بسته به مجرد و متأهل بودن تفاوت دارد. به طور کلی میزان عیدی محاسبه شده برابر جمع یک ماه دستمزد، مزایای شغل و تفاوت دستمزد پایه دریافتی به نسبت مدت زمان کارکرد آن‌ها در طول سال است.

قانون عیدی و پاداش آخر سال کارگران فصلی و کارمزدی

مبلغ پرداختی بابت عیدی و پاداش به کارگران کارگاه‌های فصلی مشمول قانون کار و همچنین کارگران سایر کارگاه‌های مشمول که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند باید بر مأخذ ۶۰ روز و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود. ضمناً مزد مورد عمل در محاسبه وجوه عیدی و پاداش پایان سال به کارگران کارمزدی عبارت از متوسط کارمزد دریافتی آنان بر حسب مدت ایام کارکرد در سال است.

محاسبه عیدی و پاداش کارگران پاره وقت

بر اساس ماده ۳۹ قانون کار، مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می‌شود که عیدی‌و‌پاداش نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست.

میزان عیدی و پاداش کارگران ساعتی

کارکنانی که به صورت ساعتی کار می‌کنند حقوق ماهانه ثابت نداشته و دستمزد آنان در ماه متغیر است لذا برای محاسبه عیدی و پاداش، میانگین حقوق ۳ ماه آخر خدمت آنان مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.

اگر شما نیز کارگر هستید باید بدانید که دریافت پاداش و عیدی حق شماست و کارفرمای شما موظف است که در موعد مقرر آن را به شما پرداخت کرد. در غیر این صورت اگر کارفرمای شما در خصوص پرداختی‌ها کوتاهی کرد و مدام آن را به تعویق انداخت و یا حتی بدتر از آن قصد پرداخت آن را نداشت، می‌توانید به اداره کار مراجعه کرده و شکایت خود را تنظیم کنید تا کارفرما نسبت به پرداخت پاداش شما اقدام کند. برای اطلاع از سایر بندهای مربوط به قانون کار کلیک کنید.

سؤالات متداول در خصوص قانون پرداخت عیدی و پاداش به کارگر

آیا دولتی یا خصوص بودن کارگاه و نوع فعالیت آن در میزان عیدی و پاداش سالانه کارگران تأثیری دارد؟

با توجه به ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی‌و‌پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار مصوب مورخ 70/12/6 مجلس شورای اسلامی، کلیه کارگران مشمول قانون کار صرف‌نظر از محل اشتغال و نوع کارگاه (دولتی، خصوصی، تعاونی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی) به میزان مقرر در مصوبه فوق از عیدی‌و‌پاداش سالانه برخوردار خواهند بود.

آیا پرداخت عیدی و پاداش را که قانوناً می‌بایست در آخر سال صورت گیرد در مقاطع مختلف سال نیز می‌توان انجام داد؟

بر اساس ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی‌و‌پاداش سالانه کارگران مصوب 1370 مجلس شورای اسلامی و تبصره یک آن، پرداخت عیدی‌و‌پاداش موضوع مصوبه یاد شده تنها در پایان سال مورد پیدا کرده و هر گونه پرداخت از این بابت در طول سال می‌تواند صرفاً علی الحساب عیدی و پاداش آخر سال محسوب گردد.

برای دریافت مشاوره کسب و کار می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 

منبع: قانون عیدی و پاداش به کارگر

  • پرهام عبدی
  • ۰
  • ۰

فرهنگ سازمانی به اعتقادات و رفتارهایی اطلاق می‌شود که تعیین می‌کند چگونه کارمندان و مدیریت یک سازمان، خارج از معاملات تجاری، با هم تعامل برقرار کنند. غالباً فرهنگ سازمانی دلالت دارد که فرهنگ یک شرکت در کد لباس، ساعات کاری، راه اندازی دفتر، مزایای کارمندان، گردش مالی، تصمیم گیری در مورد استخدام، رفتار با مشتری، رضایت مشتری و سایر جنبه‌های عملکرد منعکس خواهد شد. در ادامه مطلب درباره ویژگی‌ها و نحوه ساخت فرهنگ سازمانی آشنا می شوید. برای دریافت مشاوره کسب و کار کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه امور اداری و سازمانی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 

منبع: فرهنگ سازمانی

 

 

فرهنگ سازمانی

نکته اصلی یک سازمان موفق این است که یک فرهنگ مبتنی بر مجموعه‌ای از اعتقادات بسیار محکم و گسترده داشته باشد که توسط استراتژی و ساختارهای اصولی پشتیبانی می‌شود. وقتی سازمان دارای فرهنگ قوی باشد، سه چیز اتفاق می‌افتد: کارمندان می‌دانند که مدیریت ارشد چگونه می‌خواهد در هر شرایطی به آن‌ها پاسخ دهد، کارمندان معتقدند که پاسخ‌های مورد انتظار آن‌ها مناسب است و آن‌ها می‌دانند که برای نشان دادن ارزش‌های سازمان مورد نظر پاداش‌ دریافت می‌کنند. همه این موارد باعث استحکام ساختار داخلی سازمان‌ها می‌شود. برای درک بهتر فرهنگ سازمانی لطفاً تا انتها همراه ما باشید.

مفهوم فرهنگ سازمانی

فرهنگ شرکت با هدف شرکت شروع می‌شود. به طوری که دیدگاه کلی سازمان با هدف و موضوع اصلی ارتباط برقرار می کند. سپس، فرهنگ سازمانی دیکته می‌کند که مردم چگونه هنگام کار باید رفتار کنند، چه ارزش‌هایی باید عملکرد آنها را هدایت کند و برای دستیابی به چشم انداز باید چه شیوه‌هایی را اجرا نمایند.

فرهنگ سازمانی چه کاری انجام می‌دهد؟

- فرهنگ سازمانی به اعتقادات و رفتارهایی اطلاق می‌شود که چگونگی تعامل کارمندان و مدیریت شرکت را تعیین می‌کند.

- فرهنگ سازمانی همچنین تحت تأثیر فرهنگ‌ها و سنت‌های ملی، روندهای اقتصادی، تجارت بین‌المللی، اندازه شرکت و محصولات است.

- فرهنگ‌های شرکتی، چه به صورت ارادی و چه به صورت ارگانیک، شکل می‌گیرند، به هسته اصلی ایدئولوژی و عملکرد یک شرکت می‌رسند و بر هر جنبه‌ای از تجارت تأثیر می‌گذارند.

ویژگی‌های فرهنگ سازمانی

ویژگی‌های زیر به ما کمک می‌کند تا ماهیت فرهنگ سازمانی را بهتر بشناسیم.

1- استقلال فردی

میزان مسئولیت، آزادی و فرصت‌های انجام ابتکار عمل افراد در سازمان مشخص است. این مهم کمک می کند تا عدالت و تعادل در سازمان همیشه بین کارکنان برقرار باشد.

2- ساختار

ساختار درجه‌ای است که سازمان، اهداف مشخص و انتظارات عملکردی را ایجاد می‌کند. ساختار همچنین شامل میزان نظارت مستقیم می‌شود که برای کنترل رفتار کارکنان ضروری محسوب می‌شود.

3- پشتیبانی مدیریت

درجه‌ای که مدیران، ارتباطات و کمک‌های روشنی دارند که موجب گرمی و حمایت از زیردستانشان می‌شود.

4- هویت

درجاتی که اعضای آن به جای یک گروه کاری خاص یا حوزه تخصص حرفه‌ای خود با سازمان به عنوان یک کل شناخته می‌شوند.

5- سیستم پاداش عملکرد

درجه‌ای که سیستم پاداش در سازمان مانند افزایش حقوق، ارتقاء و غیره بر اساس عملکرد کارمندان است نه بر اساس سنوات، نفع و غیره.

6- تحمل درگیری

افزایش میزان درگیری موجود در روابط بین همکاران و گروه‌های کاری و همچنین میزان تشویق کارمندان به درگیری‌های هوایی و انتقادات آشکار.

7- تحمل ریسک

درجاتی که کارکنان ترغیب می‌شوند نوآورانه، جسور و خطر پذیر باشند. این ویژگی ها اغلب از جانب کارفرما و بالادستان سازمان تقویت و پرورش پیدا می کنند.

8- الگوهای ارتباطی

میزان ارتباطات سازمانی محدود به سلسله مراتب رسمی اقتدار است. الگوهای ارتباطی در طول زمان و بر اغلب بر اساس رفتار سازمانی کارمندان و مسئولان اولیه ای که به سازمان ورود پیدا کرده اند شکل می گیرد. جالب آن که بعد از گذشت سال ها با خارج شدن افراد پیشین، تغییر الگوهای کار آسانی نیست.

9- جهت گیری نتیجه

درجاتی که، مدیریت بیشتر بر نتایج یا نتایج متمرکز است تا تکنیک‌ها و فرآیندهای استفاده شده برای دستیابی به این نتایج. چنین رویکردی بستگی به اهداف سازمان و روش های رسیدن آن ها به نتایج دلخواه را دارد.

10- جهت گیری افراد

درجه‌ای که، تصمیمات مدیریتی تأثیر نتایج را بر افراد درون سازمان در نظر می‌گیرند. وقتی سازمان را بر اساس خصوصیات فوق ارزیابی می‌کنیم، از فرهنگ سازمان تصویر کاملی به دست می‌آوریم. این تصویر به پایه و اساس هنجارها، اعتقادات و درک مشترک اعضا در مورد سازمان، چگونگی انجام کارها در آن و چگونگی رفتار اعضا تبدیل می‌شود.

نحوه ساخت فرهنگ سازمانی قوی

1- ساخت فرهنگ سازمانی با تعیین هدف

وقتی شرکتی تازه شکل می‌گیرد، هنوز مشکلاتی جدی را آغاز نکرده است، از این رو داشتن یک هدف به ارکان مختلف شرکت جهت می‌دهد، ارتباطات را حفظ می‌کند و مراحل دستیابی به اهداف را نیز برای افراد ساده می‌کند. معمولا اهداف زمانی که بر اساس بالاترین سطح کیفیت خدمات و یا محصولات تعیین می شود، احتمال موفقیت و ماندگاری آن سازمان را بالا می‌برد.

2- تعیین ارزش‌ها و معیارهای مشترک

برای شرکت خود ارزش‌ها و معیارهای مشترک ایجاد کنید. به همه همکاران چک لیست‌هایی بدهید که بر اساس اهداف، ارزش‌ها و معیارهای تعیین شده در سازمان حرکت کنند و مسائل و مشکلات را نیز بر همین اساس حل و برطرف نمایند.

3- برای فرهنگ سازمانی در سازمان رهبری کنید

برای اینکه فرهنگ سازمانی شما تکمیل شود، اعضا نیاز به مدیری دارند که توانی به عهده گرفتن رهبری تیم را داشته باشد. رهبری وظیفه هدایت و متحد کردن اعضای یک سازمان را بر عهده دارد تا اهداف، معیارها و ارزش‌های درونی شرکت بر اساس منافع سازمانی اجرا شوند.

4- برقراری ارتباط درست

برای ساخت یک فرهنگ سازمانی قوی شما به عنوان مدیریت باید با اعضا خود صادق باشید و برقراری ارتباط درست و صادقانه را نیز در رأس امور قرار دهید. هر کاری را که انجام می‌دهید، همیشه باید از همه افراد موجود در شرکت خود بخواهید که راستگو باشند و در مورد همه چیز با نهایت صداقت نزدیک شوند. شما به عنوان رهبر یک سازمان باید در مورد نقاط ضعف و قوت خود نیز صادق باشید.

5- رفتار اصولی برای ساخت فرهنگ سازمانی

به عنوان مدیر عامل یا رهبر شرکت، شما باید به خوبی با کارمندان خود رفتار کنید، در غیر اینصورت فرهنگی که می‌خواهید برای ایجاد آن استفاده کنید، اگر نرخ گردش مالی بالایی هم داشته باشید، برای شما مفید نخواهد بود.

6- شناسایی و دادن پاداش

از کارکنانی که فرهنگ شرکت را پاس می دارند تجلیل و قدردانی کنید. بخاطر رفتار ارزش مدارانه به آنها پاداش و اعتبار بدهید. در یک شرکت آمریکایی برای ایده های خلاقانه ۵۰۰۰ دلار جایزه تعیین شده است که یکی از این ایده ها باعث شد یک فرآیند کاری ۴ ساعته به ۱۶ دقیقه کاهش یابد.

کوتاه سخن اینکه...

در نظر داشته باشید فرهنگ سازمانی هویت و ارزش واقعی سازمان مورد نظر شما را به دنیا نشان نمی‌دهد. وقتی بتوانید برای سازمان مورد نظر خود در هر زمینه‌ای ارزش و اهمیت قائل شوید، فرهنگی ایجاد می‌کنید که دیگران نیز آن را الگو سازمان خود قرار خواهند داد.

سؤالات متداول در خصوص فرهنگ سازمانی

چه چیزی باعث تداوم فرهنگ سازمانی می‌شود؟

گزینش هدف، جامعه پذیری، مدیریت عالی، جامعه پذیری کارکنان از جمله مواردی است که باعث تداوم فرهنگ سازمانی می‌شود.

قدرت فرهنگ در یک سازمان چگونه است؟

فرهنگ سازمانی به کارکنان، هویتی سازمانی می‌بخشد، تعهد گروهی را آسان می‌سازد، ثبات نظام اجتماعی را ترغیب می‌کند، به شکل دادن رفتار کارکنان کمک می‌کند و بر وظایف و نحوه عملکرد مدیریت تأثیر می‌گذارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه امور اداری و سازمانی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 

منبع: فرهنگ سازمانی

  • پرهام عبدی
  • ۰
  • ۰

قرارداد کار یک توافق نامه قابل اجرا از نظر قانونی بین دو یا چند طرف است. ممکن است به صورت شفاهی یا کتبی باشد. یک قرارداد اساساً مجموعه‌های از وعده‌هاست. به طور معمول، هر طرف وعده می‌دهد در ازای منافع، کاری را برای طرف مقابل انجام دهد. اگر قراردادی وجود نداشته باشد، قوانین کار میان کارفرما و کارمند میانجی گری می کنند. شما می توانید با دریافت مشاوره از مرکز مشاوره کاردوک یک قرارداد کاری مناسب با موسسه خودتان تنظیم کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرارداد کار می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 

منبع : قرارداد کار

قرارداد کار

برای اینکه قراردادهای کاری منافع هر دو طرف را رعایت کنند باید به چند نکته و بند توجه نمایید. عدم توجه به این عوامل می تواند برای‌تان عواقب ناخواسته ای به همراه بیاورد. بنابراین چه کارفرما و چه کارمند باید از حقوق خود مطلع بوده و بتواند از آن ها در برابر سودجویان دفاع کند.

انواع قرارداد کار از نظر مدت

قرارداد کار با مدت موقت

همانطور که از عنوان آن مشخص است در نمونه قرارداد کار با مدت موقت، زمان قرارداد ذکر می‌شود و با فرا رسیدن مدت معلوم، قرارداد خاتمه می‌یابد. در صورتی که قرارداد موقت به موقع تمدید نشود و تعیین تکلیف نگردد و کارگر همچنان به کارش ادامه دهد، کارگر می‌تواند ادعا کند که قرارداد به‌طور شفاهی تمدید شده است. به‌ خاطر داشته باشید که در این قراردادها تمدید یا تجدید قرارداد سبب دائمی شدن قرارداد نمی‌شود.

قرارداد کار با مدت غیرموقت

در این نوع قرارداد تاریخ شروع قرارداد ذکر می‌شود ولی زمانی برای پایان قرارداد ذکر نمی‌شود. یعنی به لحاظ ماهیت چنین کارهایی دائمی هستند. این قراردادها غیرموقت تنظیم می‌شوند یا در متن قرارداد به نامحدود بودن آن اشاره می‌شود.

قرارداد کار برای انجام کار معین

در این نوع قرارداد برای انجام کار معینی تعهد می‌شود و با ایفای تعهد و پرداخت حق‌الزحمه توافق شده قرارداد خاتمه پیدا می‌کند.

قرارداد کار تمام وقت

قراردادی است که طی آن کارگر متعهد می­‌شود، به میزان ساعات کار مقرر در قانون به کار مشغول باشد. یعنی نهایتا کارگر در روز ۸ ساعت و در هفته ۴۴ ساعت کار می کند.

شروط اساسی در انعقاد قرارداد کاری

1- قصد و رضایت طرفین قرارداد کار

2- اهلیت طرفین قرارداد کار

3- مشروعیت جهت قرارداد

4- معین بودن موضوع قرارداد

شرایط فسخ قرارداد کاری

  • فوت کارگر
  • بازنشستگی کارگر
  • از کار افتادگی کلی کارگر
  • استعفای کارگر
  • قصور در انجام امور محوله و نقض آیین نامه‌های انضباطی
  • فسخ قرارداد به‌ نحوی که در متن قرارداد پیش‌بینی شده است
  • پایان کار در قراردادهایی که مربوط به کار معین است
  • انقضای مدت در قراردادهای کار با مدت موقت و تجدید نشدن صریح یا ضمنی آن

خصوصیات لازم قرارداد کاری 

هدف قانونی

یک قرارداد باید یک هدف قانونی داشته باشد که قابل اجرا باشد. قبل از اینکه هر قراردادی را امضا کنید از این مطمئن باشید که شرکت مورد نظر و طرف شما فعالیت‌های قانونی را انجام می‌دهد. این یعنی هدف این شرکت قانونی و مجاز است. حتماً قبل از امضا در مورد آن تحقیقات لازم را به عمل آورید.

توافق متقابل

همه طرفین قرارداد باید به "جلسه اذهان" رسیده باشند. یعنی یک طرف باید پیشنهادی را که طرف‌های دیگر به توافق رسیده‌اند، تمدید کند. مفاد هر قراردادی را به دقت مطالعه کنید و بررسی کنید که همه چیز به نفع هر دو طرف باشد. در این صورت توافق متقابل اتفاق خواهد افتاد.

منافع مشترک

هر یک از طرفین باید برای به دست آوردن منافعی قرارداد کاری را امضا کنند. اگر فردی یک مهندس را برای ساخت پروژه ساختمانی استخدام می‌کند باید در قبال پرداخت مبلغ و مزایای مشخصی برای او تعیین وظایف کند. از این دقت کنید که قرارداد کاری شما منافع مورد نظر شما را مورد نظر قرار می‌دهد.

چه موقع باید قرارداد کار صادر شود و چه زمانی شروع می‌شود؟

کارمندان جدید به محض اینکه برای شما شروع به کار کردند، با شما قرارداد پیمانکاری می‌بندند. به عنوان مثال، فقط به این دلیل که یک کارمند جدید هنوز قرارداد کتبی ندارد، به این معنی نیست که می‌توانید از پرداخت حقوق و تسهیلات به او خودداری کنید.

در حالی که عناصر قرارداد می‌توانند نانوشته باشند، شما باید "بیانیه کتبی" را برای مستند کردن اصطلاحات اصلی در مورد حقوق و ساعت کاری را تهیه کنید. با این حال، خوب است که هرچه سریعتر متن قراردادتان را فراهم کنید.

اهمیت قرارداد کاری

  • از سوء تفاهم‌ها و اختلافات جلوگیری می‌کند.
  • انتظارات را مدیریت می‌کند.
  • حق و حقوق طرفین، مورد حفاظت قرار می‌گیرد.

به طور خاص ، قرارداد کار  می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

حقوق یا دستمزد

در قراردادها حقوق، دستمزد یا کمیسیون مورد توافق را تعیین می‌کنند.

برنامه

در بعضی موارد، قرارداد کار شامل روزها و ساعاتی است که انتظار می‌رود کارگر کار کند.

مدت زمان اشتغال

قرارداد کار مدت زمانی را که کارمند موافقت می‌کند با شرکت همکاری کند را مشخص می‌کند. در برخی موارد، ممکن است یک دوره زمانی مداوم باشد. در موارد دیگر، ممکن است توافق نامه‌ای برای مدت زمان مشخص شده باشد ویا حداقل مدت زمان، با امکان تمدید آن دوره تعیین شده است.

مسئولیت‌های عمومی

قراردادها می‌توانند وظیفه یا وظایف مختلفی را که انتظار می‌رود کارگر در حین کار انجام دهد را لیست کند.

محرمانه بودن

هر موسسه و شرکتی اطلاعات مالی، تولیدی، مدیریتی و غیره ای دارد که کارمندان نیز لازم است از آن ها اطلاع داشته باشد. اما حق خارج کردن این اطلاعات حتی پس از اتمام کار می تواند برای کارفرما مشکل ایجاد کند. بنابراین به منظور حمایت از حقوق کارفرما، بندی جهت محرمانه بودن اطلاعات مذکور وجود دارد که باید طرفین در مورد آن ها نیز به توافق برسند.

ارتباطات

اگر نقش یک کارمند شامل رسیدگی به رسانه‌های اجتماعی، وب سایت‌ها یا ایمیل‌ها باشد، با یک قرارداد ممکن است بیان شود که شرکت مالکیت و کنترل کلیه ارتباطات را حفظ می‌کند.

مزایا

یک قرارداد باید کلیه مزایای وعده داده شده را شامل شود از جمله؛ بیمه ، پاداش، حق اولاد و... .

نکات حقوقی در امضا قرارداد کار

1- هرگز چیزی را که نمی‌فهمید امضا نکنید.

2- هرگز چیزی را که با آن موافق نیستید امضا نکنید.

3- به چیزی که نمی‌توانید ارائه دهید، قول ندهید.

4- قرارداد خود را به صورت کتبی بنویسید.

5- همیشه یک کپی از تمام اسنادی را که امضا کرده‌اید، نگه دارید.

قرارداد عبارت است از توافق بین دو یا چند طرف برای انجام خدمات، ارائه محصول یا متعهد شدن به یک عمل که براساس قانون قابل اجرا است. انواع مختلفی از قراردادها وجود دارد و هر کدام شرایط و ضوابط خاصی دارند. پس قبل از امضا هر قراردادی نکات حقوقی و قانونی آن را مورد بررسی قرار دهید. برای دریافت مشاوره کسب و کار کلیک کنید.

سؤالات متداول در خصوص قرارداد کار

قرارداد سفید امضا چیست؟

از قرارداد‌های سفید امضا خودداری کنند، چون در بسیاری از قرارداد‌هایی که بین طرفین تنظیم می‌شود کارفرما‌ها از کارگران برگه‌هایی به‌صورت سفید امضا می‌گیرند و بعد از اینکه قرارداد خاتمه پیدا کرد در متن آن اضافه می‌کنند که مثلاً کارگر سنوات، عیدی و کلیه حقوق و مزایای خود را دریافت کرده و هیچ‌گونه حق و حقوقی ندارد. در این‌گونه موارد بعدها کارگر ادعا می‌کند که من هیچ یک از موارد قیدشده را دریافت نکرده‌ام بلکه برگه سفید، امضا کرده بودم. این مسأله از جمله مواردی است که باید افراد آن را رعایت کنند.

چه کسانی از کارگران در مقابل قراردادهای کاری حمایت می‌کند؟

اتحادیه‌های کارگری یا همان سندیکا‌ها وظیفه حمایت از کارگران را دارند. هرکدام از اصناف اتحادیه‌ای مستقل دارند. مثل اتحادیه خیاطان، نانوایان، فرش و طلا و جواهر که جداگانه از افراد تحت پوشش خود حمایت می‌کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرارداد کار می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 

منبع : قرارداد کار

  • پرهام عبدی
  • ۰
  • ۰

نمونه قرارداد مشارکت به شما کمک می کند تا بتوانید افق دید بازتری در زمان نوشتن متن قرارداد داشته باشید. قرارداد مشارکت همانطوری که از نامش پیداست، یک قرارداد کاری بین دو نفر در دنیای کسب و کار است. قراردادهای مشارکت سخت و پیچیده نیستند. مثلاً ممکن است شما ایده پرداز یک کسب و کار باشید و طرف مقابل شما سرمایه‌گذاری آن را بر عهده بگیرد، در این صورت رابطه کاری که بین شما پیش می‌آید با کمک قرارداد مشارکت رسمی شده و شکل قانونی به خود می‌گیرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه دریافت نمونه قرارداد مشارکت و نوشتن آن می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300تماس بگیرید.

 

منبع : قرارداد مشارکت

 قرارداد مشارکت

قرارداد مشارکت باید رسمی و قانونی باشد. از این رو برخی از افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی درباره قراردادها، مفادی را امضا می‌کنند که بعدا برای آن‌ها دردسر ایجاد می‌کند. از این رو قبل از اینکه هر گونه قراردادی را بنویسید و امضا کنید باید نسبت به قرارداد، شریک خود و همچنین شرایط قانونی آن اطلاعات کافی و لازم را جمع آوری کرده و بعد نسبت به عقد قرارداد تصمیم نهایی را بگیرید. توصیه می کنیم برای نوشتن متن قرارداد از مشاوره کسب و کار استفاده کنید که توسط کارشناسانی ارائه می شود که اشراف کامل بر قوانین تجاری دارند.

قرارداد مشارکت چیست؟

قرارداد مشارکت، توافق نامه‌ای بین یک یا چند مشاغل یا افراد است. وقتی گروه‌هایی تصمیم بگیرند که یک تجارت مشترک را راه‌اندازی کنند، معمولاً یکی از اعضا کمک‌های اولیه اقتصادی مانند سرمایه، مالکیت معنوی، املاک و مستغلات یا فضای تولید را به تجارت می‌آورد و یک یا چند نفر دیگر مسئول ایده‌پردازی و مدیریت کار می‌شوند. موافقت‌نامه‌های مشارکت، سهم اولیه و سهم‌های آینده را که از طرف شرکا انتظار می‌رود، تعریف می‌کنند. این سند همچنین به نحوه تصمیم گیری در مورد شغل، نحوه تصمیم‌گیری در مورد مشارکت، نحوه مدیریت مشاغل، نحوه انحلال و موارد دیگر مربوط می‌شود.

چه اطلاعاتی در یک توافق نامه مشارکت درج شده است؟

ایجاد قرارداد مشارکت با به دست آوردن مقداری اطلاعات و یا با کمک از یک وکیل آسان خواهد بود. از این رو مهم‌ترین اطلاعاتی که شما باید بدانید در مورد موارد زیر است:

نمونه قرارداد مشارکت | اطلاعات تماس

باید اطلاعات تماس طرفینی که قرار است با یکدیگر مشارکت داشته باشند، در قرارداد ذکر شود. در صورتی که اطلاعات تماس متفاوت باشد باید اطلاعات شرکت و کد پستی هم درج شود.

نمونه قرارداد مشارکت | نام مشارکت جدید

در صورت داشتن یک نام، به نام قانونی و همچنین تجارت یا نام تجاری احتیاج دارید که باید نوشته شود.

نمونه قرارداد مشارکت | جزئیات کسب و کار

از شما سؤال می‌شود که کار شما چگونه شروع خواهد شد، تعداد کارمندانی را که انتظار دارید و درآمد تخمین زده شده را نیز باید بنویسید. این فرم همچنین از شما سؤال می‌کند که تجارت شما چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند.

نمونه قرارداد مشارکت | جزئیات مشارکت

علاوه بر اطلاعات تماس شرکا، به درصد مالکیت و نعیین میزان سهم هر یک، نیاز خواهید داشت. بهتر است برای مشخص کردن دقیق جزئیات مشارکت صبور بوده و سریع از آن نگذرید.

نمونه قرارداد مشارکت | مسئولیت مالیاتی

شما می‌توانید در سند مشخص کنید که چه کسی مسئول امور مالیاتی خواهد بود.

نمونه قرارداد مشارکت | حق رای

شما باید تصمیم بگیرید که چگونه حق رأی توزیع خواهد شد. شرکا همچنین باید تصمیم بگیرند که برای تصمیم گیری در مورد مشاغل چقدر آرا لازم است.

نمونه قرارداد مشارکت | تاریخ پایان

مشارکت لازم نیست به طور نامحدود دوام داشته باشد. تا زمانی که تصمیم به انحلال آن گرفتید، می‌توانید یک مشارکت کوتاه مدت با یک تاریخ پایان خاص یا یکی از این کارها تشکیل دهید.

نمونه قرارداد مشارکت | انصراف از مشارکت

شما باید تعریف کنید که چگونه یک شریک می‌تواند شرکت را ترک کند و اگر یک شریک فوت کند چه اتفاقی می‌افتد. این سند همچنین شامل یک بخش غیرقابل رقابت است.

نمونه قرارداد مشارکت | فواید قرارداد

در این بخش می‌توانید تعریف کنید که چه مزایایی را می‌توان از جمله خدمات درمانی یا بیمه عمر ارائه داد.

نمونه قرارداد مشارکت | خدمات حرفه‌ای

از شما خواسته می‌شود خدمات حرفه‌ای را که ممکن است شرکت از جمله حسابداران و وکلا استفاده کند، لیست کنید.

انواع قرارداد مشارکت

صادرات کالا، خدمات، تولید و فروش محصول، واردات کالا به قصد فروش، بازرگانی داخلی، احداث مسکن انفرادی و انبوه سازی و واردات ماشین آلات، مواد اولیه و ابزار کار از جمله انواع قرارداد مشارکت است. اما معروف‌ترین شکل قراردادهای مشارکت مدنی در سه شکل قرارداد مشارکت در ساخت، مشارکت مدنی با بانک و مشارکت مدنی خصوصی شناخته می‌شوند.

قرارداد مشارکت در ساخت

این قرارداد بین یک یا چند مالک و یا یک یا چند سازنده بسته می‌شود. افراد به واسطه این قرارداد برای ساخت یک ساختمان با هم مشارکت می‌کنند. در این قرارداد سرمایه مالک زمین است و سرمایه سازنده هزینه‌هایی است که برای ساخت پرداخت می‌کند. بر اساس قرارداد مشارکت هر یک از طرفین بر اساس توافقی که با هم بسته‌اند سهمی را دریافت می‌کنند.

قرارداد مشارکت بانک

قرارداد مشارکت بانک هنگامی صورت می‌گیرد که فردی می‌خواهد یک سرمایه‌گذاری کلان انجام دهد و از بانک می‌خواهد که سرمایه را به او بدهد. برای انعقاد قرارداد مشارکت مدنی با بانک اطلاعات هویتی، موضوع مشارکت، میزان سرمایه مورد نیاز، حداکثر مدت مشارکت، پیش‌بینی خرید، هزینه و فروش، سهم سود پیشنهادی متقاضی و وثیقه‌هایی که برای ضمانت حسن انجام کار باید به بانک سپرده شود، به بانک ارائه می‌گردد. در این شرایط بانک‌ها یا مؤسسات مالی می‌توانند تا 80 درصد از سرمایه را به فرد بدهند.

قرارداد مشارکت خصوصی

در این قرارداد نیز یک نفر سرمایه‌های مادی خود و طرف دیگر سرمایه‌های معنوی خود را برای مشارکت در میان می‌گذارد. در این قرارداد طرف اول مالک و طرف دوم عامل است. این نوع از قرارداد کاربردهای زیادی دارد و در موضوعات مختلف و گوناگونی به کار گرفته می‌شود.

هدف از نوشتن قرارداد مشارکت

تعیین وظایف در برابر کار و میزان سهم هر فرد از جمله اهداف اصلی قرارداد مشارکت در قرارداد مشارکت است که باید به آن پرداخته شود.

نکات مهم در نوشتن قرارداد مشارکت

  • در نوشتن قرارداد از جملات ساده و روان استفاده کنید.
  • باید قرارداد تایپ شده باشد.
  • فردی که قرارداد را می‌نویسد باید نسبت به قوانین و شرایط حقوقی آن تسلط داشته باشد.
  • قبل از امضا قرارداد را به صورت کامل مطالعه کنید.
  • بهتر است از شهود قابل دسترس و مطمئن در هنگام عقد قرارداد استفاده شود.

فسخ قرارداد مشارکت

فسخ قرارداد مشارکت با پرداخت جریمه امکانپذیر است. فسخ به صورت یک طرفه تنها در شرایطی است که حق آن برای فرد در قرارداد آمده باشد.

روش‌های فسخ قرارداد

توافق طرفین

در هنگام بسته شدن قرارداد هر کدام از طرفین یا شخص ثالث می‌توانند برای فسخ قرارداد زمان معینی تعیین کرده، مدت آن را به صورت دقیق در متن قرارداد ثبت کنند، در این حالت تا زمان مقرر هر کدام از طرفین می‌توانند قرارداد را فسخ کنند.

حکم مستقیم قانون

قانون در مواردی برای جلوگیری از ضرری که به طور ناخواسته از قرارداد متوجه یکی از دو طرف معامله است، به طور مستقیم به او حق می‌دهد که بتواند با فسخ قرارداد از ضرر مذکور جلوگیری کند.

با دریافت مشاوره از مرکز کاردوک می توانید قراردادی کامل و با اطمینان امضا نمایید.

سؤالات متداول در خصوص قرارداد مشارکت

میزان خسارت در لغو قرارداد به چه شکلی است؟

میزان خسارت بسته به مبلغی است که در قرارداد تعیین شده و فرد باید آن را پرداخت کند.

آیا به قرارداد مشارکت نیاز داریم؟

یک توافق نامه مشارکت تجاری به تشریح شرایط مشارکت تجاری جدید کمک می‌کند. بدون وجود قرارداد مشارکت، شرکاء ممکن است در مورد اداره یک تجارت با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند. یک قرارداد مشارکت کتبی که به تشریح شیوه‌های اصلی کسب و کار می‌پردازد، تضادهای آینده را قبل از شروع، کاهش می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه دریافت نمونه قرارداد مشارکت و نوشتن آن می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300تماس بگیرید.

 

منبع : قرارداد مشارکت

  • پرهام عبدی
  • ۰
  • ۰

ثبت اختراع یکی از اقدامات مهمی است که مخترع باید آن را مهم دانسته و برای حفظ حقوق معنوی و مادی دریافت نماید. اختراعات همیشه می‌توانند موضوعات جذابی باشد چون باعث پیشرفت در زمینه‌های علمی کشور می‌شود. اختراعات باید حاصل فکر و اندیشه یک نفر باشد. در ثبت اختراع بکر بودن آن ملاک اصلی در نظر گرفته می‌شود در غیر این صورت نمی‌توان اختراعی را ثبت کرد. دولت نیز برای مخترعان امتیازاتی در نظر می گیرد تا بتوانند به کشور و مردم خود بیشتر خدمت کنند. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ثبت اختراع می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 

منبع: ثبت اختراع

ثبت اختراع

همانطور که یک نجار برای ساخت صندلی و میزش باید اجرت بگیرد، یک مخترع نیز برای ایده و طراحی که انجام داده باید حقوق‌اش حفظ شود. اما برای آن که قانون بتواند از حقوق شما دفاع بکند، باید اختراع خود را ثبت کنید. در ادامه شما را بیشتر راهنمایی خواهیم کرد. برای دریافت خدمات ثبت اختراع از مرکز کاردوک کلیک کنید.

گواهینامه ثبت اختراع چیست؟

گواهینامه ثبت اختراع را می‌توانیم یک گواهینامه دو جانبه به حساب آوریم. این گواهینامه بعد از اینکه اختراع توسط مخترع برای دولت و قوه حاکمه شرح داده شد، ارائه می‌شود. منظور از گواهینامه اختراع حمایت از حقوق مادی و معنوی مخترع است.

مفهوم اختراع

هر محصول جدیدی که حاصل فکر یک نفر باشد و این محصول برای رفع مشکل و یا ایجاد خدمات خاصی صورت بگیرد، اختراع نامیده می‌شود. لازم به ذکر است که همه ایده‌های بکر را نمی‌توان اختراع در نظر گرفت. اختراعات برای اینکه به معنای واقعی کلمه اختراع در نظر گرفته شوند باید مبتکرانه باشند.

اختراع مورد نظر در هر صنعتی و در هر زمینه باید قبلاً ایده‌دهی و طراحی نشده باشد و بتواند نیاز گسترده و مهمی را برطرف کند. برطرف کردن آن نیاز باید معلوم و آشکار باشد.

تنها افرادی که چنین محصولی با این ویژگی‌ها را تولید کرده باشند می‌توانند برای ثبت اختراع خود اقدام کنند.

چه مواردی مورد حمایت قانون ثبت اختراع قرار نمی‌گیرد؟

1- وقتی که اختراع فرد قبلاً در هر نقطه از دنیا ثبت شده باشد. یعنی در هر جای این کره خاکی سندی و یا نشانه‌ای از اینکه قبلاً این محصول اختراع شده وجود داشته باشد.

2- اگر اختراع با قوانین جاری در کشور و موازین شرعی مشکل داشته باشد، ثبت نخواهد شد.

3- نظریه‌های علمی، روش‌های ریاضی و آثار هنری جزو ثبت اختراع محسوب نمی‌شوند.

4- روش‌های انجام کار تجاری و فعالیت‌های ذهنی و اجتماعی نمی‌تواند جزو ثبت اختراع محسوب شود.

5- روش تشخیص و درمان بیماری‌های انسان و حیوانات جزو اختراع محسوب نمی‌شود.

6- منابع ژنتیک و فرآیندهای بیولوژیک اختراع به حساب نمی‌آیند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت اختراع

اشخاص حقیقی

  • کپی مدارک شناسایی مالک و مخترع
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مخترع
  • کپی مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه)
  • پر کردن فرم های مربوطه اختراع
  • نقشه اختراع (در صورتیکه اختراع دستگاه یا کالا باشد)
  • آدرس و کدپستی (مالک و مخترع)
  • تأییدیه استعلامی (به درخواست اداره ثبت اختراع)
  • نقشه اختراع (در صورتیکه اختراع دستگاه یا کالا باشد)
  • در صورت وجود مشابهت دفاعیه انجام شود

اشخاص حقوقی

  • کپی مدارک شناسایی مالک و مخترع
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مخترع
  • کپی مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه)
  • پر کردن فرم های مربوطه اختراع
  • نقشه اختراع (در صورتیکه اختراع دستگاه یا کالا باشد)
  • آدرس و کدپستی (مالک و مخترع)
  • در صورتیکه اختراع شرکتی باشد روزنامه تأسیس و تغییرات مورد نیاز است.
  • تأییدیه استعلامی (به درخواست اداره ثبت اختراع)
  • نقشه اختراع (در صورتیکه اختراع دستگاه یا کالا باشد)

برای ثبت شرکت همزمان با ثبت اختراع کلیک کنید.

نکات مهم برای ثبت اختراع

شرح اختراع

فردی که وسیله و یا محصولی را تولید کرده باید جزئیات کامل آن را شرح دهد. فرد باید در قبال افشای کلیه اطلاعات در قبال محصول خود حق انحصاری 20 ساله را دریافت کند. به همین دلیل جزئیات اختراع فرد باید دقیق بوده و هیچ چیزی را جا نیندازد. اصرار بر دقیق بود اطلاعات به این دلیل است که فردی دیگری که مهارت‌های عادی و پایینی دارد هم بتواند روی آن کار کرده و آن را بازسازی کند.

توصیف اختراع

  • در توصیف هر اختراعی باید موارد زیر مورد بررسی قرار بگیرد
  • مقصود اختراع (OBJECT OF THE INVENTION)
  • برجستگی‌های تکنیکی اختراع (FEATURES OF THE INVENTION)
  • زمینه‌ی فنی اظهارنامه اختراع (FIELD OF APPLICATION)
  • پیشنهاد جایگزین (چاره دیگر) در صورت وجود (ALTERNATIVE IF APPROPRIATE)
  • مثال‌ها و یا نقشه‌ها در صورت وجود

جزئیات مهم برای توصیف اختراع

  • عنوان اختراع باید ترجیحا بین ۳ تا ۱۰ کلمه باشد.
  • نوآوری تکنیکی و زمینه‌ی فنی اختراعات باید توسط متقاضی بیان شود
  • مشکل فنی و بیان اهداف اختراع
  • شرح وضعیت دانش پیشین و سابقه پیشرفت‌هایی که در ارتباط با اختراع وجود دارد
  • دانش موجود
  • توضیح اشکال، نقشه و نمودارها
  • بیان واضح و دقیق مزایای اختراع نسبت به اختراعات پیشین
  • توضیح حداقل یک روش اجرایی برای به کارگیری اختراع
  • ذکر صریح کاربرد صنعتی اختراع

نکات مهم برای نوشتن خلاصه اختراع

  • عنوان اختراع (خلاصه‌ی اختراع باید با عنوان شروع شود)
  • زمینه‌ی فنی اختراع (به منظور جستجو در سوابق اختراع)
  • مشکل فنی (توضیح اجمالی در مورد راه حل و کاربردهای اصلی اختراع)
  • فرمول‌های شیمیایی یا معادلات ریاضی (در صورت لزوم و برای شرح ویژگی‌های اختراع)
  • ارجاع به نقشه (در صورت لزوم بعد از توضیح هر قسمت باید به نقشه‌ی مربوطه ارجاع داده شود)
  • تمرکز روی برجستگی‌های تکنیکی و فنی به جای ذکر مزایا و ارزش اختراع
  • حجم مطالب خلاصه‌ی اختراع باید بین ۷۰ تا ۲۰۰ کلمه باشد.

ادعاهای مهم در اختراع

ادعای اختراع نشان دهنده قلمرو و محدوده‌ی حق انحصاری اختراع افراد است. به همین دلیل باید نکاتی مهم را در این زمینه رعایت کنید.

1- هر گونه ادعای اختراع باید صریح، واضح، کامل و دقیق باشد.

2- توصیف اختراع در ادعای آن ممنوع است.

3- تعداد ادعاها باید درست و اصولی باشد.

4- در ادعای اختراع باید ویژگی‌ها به صورت مثبت اعلام شود.

5- از توصیف و ارائه نقشه اختراع در ادعای آن خودداری کنید.

نقشه در اختراع

برخی از اختراعات نیازمند ترسیم نقشه هستند. از این رو باید موارد مهم زیر را در طراحی نقشه اختراع خود در نظر بگیرید.

1- نقشه باید روی کاغذ بادوام و A4 و با خطوط پررنگ و یک‌دست مشکی (غیررنگی) کشیده شده باشد.

2- وضوح و شفافیت نقشه به منظور تکثیر یا تصویربرداری باید بالا باشد

3- تمام عناصر باید مقیاس یکسان داشته باشند.

4- تا حد امکان بهتر است مدارک و ضمایم اظهارنامه مانند کارت ملی و نقشه‌ها به صورت عمودی در صفحه قرار بگیرند.

5- اعداد، حروف و نشانه‌ها باید شفاف و خوانا باشند.

6- شامل نشانه باشند تا بتوان در توصیف به آن‌ها ارجاع داد

7- صفحات باید به ترتیب شماره‌گذاری شوند

8- روی نقشه‌ها (به جز نمودارها و جداول) هیچ توضیحی نباید وجود داشته باشد

9- در صورت جا نشدن نقشه در یک صفحه، تمامی صفحات علاوه بر شماره باید دارای نشانی مستقل برای تشخیص ارتباط اجزای نقشه باشد.

مراحل ثبت اختراع

گام اول: ورود به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کلیک بر روی «ثبت اظهارنامه الکترونیک».

گام دوم: ثبت نام و ورود. اگر قبلاً ثبت نام کرده‌اید فقط نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید.

گام سوم: انتخاب نوع شخص(شخص حقیقی- مالک، وکیل، شخص حقوقی- شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری و سازمانی و نهادهای دولتی و غیر دولتی، شخص حقیقی- غیر ایرانی، شخص حقوقی- غیر ایرانی).

گام چهارم: ثبت اطلاعات اولیه

گام پنجم: بارگذاری ضمایم

گام ششم: حساب کاربری

گام هفتم: دریافت کد شناسایی

وقتی همه این مراحل را طی کردید و اطلاعات خود و اختراعات را به صورت دقیق ثبت کردید، آن وقت باید منتظر باشید تا نتیجه آن از طریق پیامک به شما ارسال شود. اگر هم در پرونده شما نقصی وجود داشت متقاضی 30 روز زمان دارد تا اطلاعات خود را تکمیل کند و موضوع را در قسمت ثبت درخواست اطلاع دهد. اگر زمان زیاد طول کشید اظهارنامه باطل خواهد شد.

سؤالات متداول در خصوص ثبت اختراع

آیا نام مخترع در گواهینامه اختراع قید می‌شود؟

نام مخترع در گواهینامه اختراع قید می شود، مگر این که کتباَ از اداره مالکیت صنعتی درخواست کند که نامش ذکر نشود. هر گونه اظهار یا تعهد مخترع مبنی بر این که نام شخص دیگری به عنوان مخترع قید گردد، فاقد اثر قانونی است.

آیا می‌توان نسبت به ثبت اختراع کسی اعتراض کرد؟

طبق قانون ماده (16 ق.ث.ع.ا) هر گاه کسی تقاضای ثبت اختراعی را کند که دیگری آن را عیناَ اختراع خود بداند یا آنقدر به اختراع او شبیه باشد که جدید بودن اختراع لاحق محرز نباشد می‌توان به تقاضای ثبت اختراع وی اعتراض کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ثبت اختراع می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 

منبع: ثبت اختراع

  • پرهام عبدی
  • ۰
  • ۰

ثبت اختراع یکی از اقدامات مهمی است که مخترع باید آن را مهم دانسته و برای حفظ حقوق معنوی و مادی دریافت نماید. اختراعات همیشه می‌توانند موضوعات جذابی باشد چون باعث پیشرفت در زمینه‌های علمی کشور می‌شود. اختراعات باید حاصل فکر و اندیشه یک نفر باشد. در ثبت اختراع بکر بودن آن ملاک اصلی در نظر گرفته می‌شود در غیر این صورت نمی‌توان اختراعی را ثبت کرد. دولت نیز برای مخترعان امتیازاتی در نظر می گیرد تا بتوانند به کشور و مردم خود بیشتر خدمت کنند. 

برای دریافت مشاوره در زمینه ثبت اختراع می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره09351520300 تماس بگیرید.

 

منبع : ثبت اختراع

 

 

ثبت اختراع

همانطور که یک نجار برای ساخت صندلی و میزش باید اجرت بگیرد، یک مخترع نیز برای ایده و طراحی که انجام داده باید حقوق‌اش حفظ شود. اما برای آن که قانون بتواند از حقوق شما دفاع بکند، باید اختراع خود را ثبت کنید. در ادامه شما را بیشتر راهنمایی خواهیم کرد. برای دریافت خدمات ثبت اختراع از مرکز کاردوک کلیک کنید.

گواهینامه ثبت اختراع چیست؟

گواهینامه ثبت اختراع را می‌توانیم یک گواهینامه دو جانبه به حساب آوریم. این گواهینامه بعد از اینکه اختراع توسط مخترع برای دولت و قوه حاکمه شرح داده شد، ارائه می‌شود. منظور از گواهینامه اختراع حمایت از حقوق مادی و معنوی مخترع است.

مفهوم اختراع

هر محصول جدیدی که حاصل فکر یک نفر باشد و این محصول برای رفع مشکل و یا ایجاد خدمات خاصی صورت بگیرد، اختراع نامیده می‌شود. لازم به ذکر است که همه ایده‌های بکر را نمی‌توان اختراع در نظر گرفت. اختراعات برای اینکه به معنای واقعی کلمه اختراع در نظر گرفته شوند باید مبتکرانه باشند.

اختراع مورد نظر در هر صنعتی و در هر زمینه باید قبلاً ایده‌دهی و طراحی نشده باشد و بتواند نیاز گسترده و مهمی را برطرف کند. برطرف کردن آن نیاز باید معلوم و آشکار باشد.

تنها افرادی که چنین محصولی با این ویژگی‌ها را تولید کرده باشند می‌توانند برای ثبت اختراع خود اقدام کنند.

چه مواردی مورد حمایت قانون ثبت اختراع قرار نمی‌گیرد؟

1- وقتی که اختراع فرد قبلاً در هر نقطه از دنیا ثبت شده باشد. یعنی در هر جای این کره خاکی سندی و یا نشانه‌ای از اینکه قبلاً این محصول اختراع شده وجود داشته باشد.

2- اگر اختراع با قوانین جاری در کشور و موازین شرعی مشکل داشته باشد، ثبت نخواهد شد.

3- نظریه‌های علمی، روش‌های ریاضی و آثار هنری جزو ثبت اختراع محسوب نمی‌شوند.

4- روش‌های انجام کار تجاری و فعالیت‌های ذهنی و اجتماعی نمی‌تواند جزو ثبت اختراع محسوب شود.

5- روش تشخیص و درمان بیماری‌های انسان و حیوانات جزو اختراع محسوب نمی‌شود.

6- منابع ژنتیک و فرآیندهای بیولوژیک اختراع به حساب نمی‌آیند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت اختراع

اشخاص حقیقی

  • کپی مدارک شناسایی مالک و مخترع
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مخترع
  • کپی مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه)
  • پر کردن فرم های مربوطه اختراع
  • نقشه اختراع (در صورتیکه اختراع دستگاه یا کالا باشد)
  • آدرس و کدپستی (مالک و مخترع)
  • تأییدیه استعلامی (به درخواست اداره ثبت اختراع)
  • نقشه اختراع (در صورتیکه اختراع دستگاه یا کالا باشد)
  • در صورت وجود مشابهت دفاعیه انجام شود

اشخاص حقوقی

  • کپی مدارک شناسایی مالک و مخترع
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مخترع
  • کپی مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه)
  • پر کردن فرم های مربوطه اختراع
  • نقشه اختراع (در صورتیکه اختراع دستگاه یا کالا باشد)
  • آدرس و کدپستی (مالک و مخترع)
  • در صورتیکه اختراع شرکتی باشد روزنامه تأسیس و تغییرات مورد نیاز است.
  • تأییدیه استعلامی (به درخواست اداره ثبت اختراع)
  • نقشه اختراع (در صورتیکه اختراع دستگاه یا کالا باشد)

برای ثبت شرکت همزمان با ثبت اختراع کلیک کنید.

نکات مهم برای ثبت اختراع

شرح اختراع

فردی که وسیله و یا محصولی را تولید کرده باید جزئیات کامل آن را شرح دهد. فرد باید در قبال افشای کلیه اطلاعات در قبال محصول خود حق انحصاری 20 ساله را دریافت کند. به همین دلیل جزئیات اختراع فرد باید دقیق بوده و هیچ چیزی را جا نیندازد. اصرار بر دقیق بود اطلاعات به این دلیل است که فردی دیگری که مهارت‌های عادی و پایینی دارد هم بتواند روی آن کار کرده و آن را بازسازی کند.

توصیف اختراع

  • در توصیف هر اختراعی باید موارد زیر مورد بررسی قرار بگیرد
  • مقصود اختراع (OBJECT OF THE INVENTION)
  • برجستگی‌های تکنیکی اختراع (FEATURES OF THE INVENTION)
  • زمینه‌ی فنی اظهارنامه اختراع (FIELD OF APPLICATION)
  • پیشنهاد جایگزین (چاره دیگر) در صورت وجود (ALTERNATIVE IF APPROPRIATE)
  • مثال‌ها و یا نقشه‌ها در صورت وجود

جزئیات مهم برای توصیف اختراع

  • عنوان اختراع باید ترجیحا بین ۳ تا ۱۰ کلمه باشد.
  • نوآوری تکنیکی و زمینه‌ی فنی اختراعات باید توسط متقاضی بیان شود
  • مشکل فنی و بیان اهداف اختراع
  • شرح وضعیت دانش پیشین و سابقه پیشرفت‌هایی که در ارتباط با اختراع وجود دارد
  • دانش موجود
  • توضیح اشکال، نقشه و نمودارها
  • بیان واضح و دقیق مزایای اختراع نسبت به اختراعات پیشین
  • توضیح حداقل یک روش اجرایی برای به کارگیری اختراع
  • ذکر صریح کاربرد صنعتی اختراع

نکات مهم برای نوشتن خلاصه اختراع

  • عنوان اختراع (خلاصه‌ی اختراع باید با عنوان شروع شود)
  • زمینه‌ی فنی اختراع (به منظور جستجو در سوابق اختراع)
  • مشکل فنی (توضیح اجمالی در مورد راه حل و کاربردهای اصلی اختراع)
  • فرمول‌های شیمیایی یا معادلات ریاضی (در صورت لزوم و برای شرح ویژگی‌های اختراع)
  • ارجاع به نقشه (در صورت لزوم بعد از توضیح هر قسمت باید به نقشه‌ی مربوطه ارجاع داده شود)
  • تمرکز روی برجستگی‌های تکنیکی و فنی به جای ذکر مزایا و ارزش اختراع
  • حجم مطالب خلاصه‌ی اختراع باید بین ۷۰ تا ۲۰۰ کلمه باشد.

ادعاهای مهم در اختراع

ادعای اختراع نشان دهنده قلمرو و محدوده‌ی حق انحصاری اختراع افراد است. به همین دلیل باید نکاتی مهم را در این زمینه رعایت کنید.

1- هر گونه ادعای اختراع باید صریح، واضح، کامل و دقیق باشد.

2- توصیف اختراع در ادعای آن ممنوع است.

3- تعداد ادعاها باید درست و اصولی باشد.

4- در ادعای اختراع باید ویژگی‌ها به صورت مثبت اعلام شود.

5- از توصیف و ارائه نقشه اختراع در ادعای آن خودداری کنید.

نقشه در اختراع

برخی از اختراعات نیازمند ترسیم نقشه هستند. از این رو باید موارد مهم زیر را در طراحی نقشه اختراع خود در نظر بگیرید.

1- نقشه باید روی کاغذ بادوام و A4 و با خطوط پررنگ و یک‌دست مشکی (غیررنگی) کشیده شده باشد.

2- وضوح و شفافیت نقشه به منظور تکثیر یا تصویربرداری باید بالا باشد

3- تمام عناصر باید مقیاس یکسان داشته باشند.

4- تا حد امکان بهتر است مدارک و ضمایم اظهارنامه مانند کارت ملی و نقشه‌ها به صورت عمودی در صفحه قرار بگیرند.

5- اعداد، حروف و نشانه‌ها باید شفاف و خوانا باشند.

6- شامل نشانه باشند تا بتوان در توصیف به آن‌ها ارجاع داد

7- صفحات باید به ترتیب شماره‌گذاری شوند

8- روی نقشه‌ها (به جز نمودارها و جداول) هیچ توضیحی نباید وجود داشته باشد

9- در صورت جا نشدن نقشه در یک صفحه، تمامی صفحات علاوه بر شماره باید دارای نشانی مستقل برای تشخیص ارتباط اجزای نقشه باشد.

مراحل ثبت اختراع

گام اول: ورود به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کلیک بر روی «ثبت اظهارنامه الکترونیک».

گام دوم: ثبت نام و ورود. اگر قبلاً ثبت نام کرده‌اید فقط نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید.

گام سوم: انتخاب نوع شخص(شخص حقیقی- مالک، وکیل، شخص حقوقی- شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری و سازمانی و نهادهای دولتی و غیر دولتی، شخص حقیقی- غیر ایرانی، شخص حقوقی- غیر ایرانی).

گام چهارم: ثبت اطلاعات اولیه

گام پنجم: بارگذاری ضمایم

گام ششم: حساب کاربری

گام هفتم: دریافت کد شناسایی

وقتی همه این مراحل را طی کردید و اطلاعات خود و اختراعات را به صورت دقیق ثبت کردید، آن وقت باید منتظر باشید تا نتیجه آن از طریق پیامک به شما ارسال شود. اگر هم در پرونده شما نقصی وجود داشت متقاضی 30 روز زمان دارد تا اطلاعات خود را تکمیل کند و موضوع را در قسمت ثبت درخواست اطلاع دهد. اگر زمان زیاد طول کشید اظهارنامه باطل خواهد شد.

سؤالات متداول در خصوص ثبت اختراع

آیا نام مخترع در گواهینامه اختراع قید می‌شود؟

نام مخترع در گواهینامه اختراع قید می شود، مگر این که کتباَ از اداره مالکیت صنعتی درخواست کند که نامش ذکر نشود. هر گونه اظهار یا تعهد مخترع مبنی بر این که نام شخص دیگری به عنوان مخترع قید گردد، فاقد اثر قانونی است.

آیا می‌توان نسبت به ثبت اختراع کسی اعتراض کرد؟

طبق قانون ماده (16 ق.ث.ع.ا) هر گاه کسی تقاضای ثبت اختراعی را کند که دیگری آن را عیناَ اختراع خود بداند یا آنقدر به اختراع او شبیه باشد که جدید بودن اختراع لاحق محرز نباشد می‌توان به تقاضای ثبت اختراع وی اعتراض کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ثبت اختراع می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره09351520300 تماس بگیرید.

 

منبع : ثبت اختراع

  • پرهام عبدی
  • ۰
  • ۰

قانون کار بخش مهمی از کسب و کارهای مختلف را شامل می‌شود. در واقع قوانینی که در مورد کار صادر شده و بروز می‌شود برای این است که حقوق کارگر، کارمند و حتی کارفرما نیز در این بین حفظ شود. متأسفانه بخش مهمی از جامعه ما با قانون‌کار آشنایی ندارند، از این رو به دلایل مختلفی مشکلات زیادی در سر راهشان قرار می‌گیرد. با دریافت مشاوره کسب و کار می توانید قراردادها و معاملات خود را در چهارچوبی امن انجام دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قوانین مربوط به حوزه تجارت می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید. 

 

منبع : قانون کار

 

 

قانون کار

قانون کار در ایران از سال 1368 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این قانون دارای 203 ماده و 21 تبصره است که شرایط کارگر و کارفرما و همچنین حق و حقوق هر دوی آن‌ها در مقابل قانون را مشخص می‌کند. در این مقاله ما جزئیات بیشتری در مورد قانون‌کار را در اختیار شما قرار می‌دهیم. لطفاً تا انتها همراه ما باشید.

جزئیات فصول قانون کار

در قانون کار از سیر تا پیاز قوانین و حقوق افراد را توضیح می‌دهد. از تعاریف و مفاهیم، استخدام، شرایط تعلیق، فسخ، انعقاد، میزان حقوق، شکایت‌ها، دامنه فعالیت، سرویس دهی کارفرما، وظایف کارگر تا محل انجام کار پرداخته می‌شود. لذا هر کسی که می‌خواهد کاری را شروع کند و هر کسی که می‌خواهد در جایی استخدام شود و قراردادی را به امضا برساند، باید بتواند با قانون کار و شرایط آن به خوبی آشنا شود.

فصول اصلی قانون کار

فصل اول:تعاریف و اصول کلی

فصل دوم: قرارداد کار (مبحث اول: تعریف قرارداد کار و شرایط اساسی انعقاد آن؛ مبحث دوم: تعلیق قرارداد کار؛ مبحث سوم: خاتمه قرارداد کار؛ مبحث چهارم: جبران خسارت از هر قبیل و پرداخت مزایای پایان کار)

فصل سوم: شرایط کار (مبحث اول: حق السعی؛ مبحث دوم: مدت؛ مبحث سوم: تعطیلات و مرخصی‌ها؛ مبحث چهارم: شرایط کار زنان؛ مبحث پنجم: شرایط کار نوجوانان)

فصل چهارم: حفاظت فنی و بهداشت کار (مبحث اول: کلیات؛ مبحث دوم: بازرسی کار)

فصل پنجم: آموزش و اشتغال (مبحث اول: کارآموز و مراکز کارآموزی، کارآموز و قرارداد کارآموزی؛ مبحث دوم: اشتغال؛ مبحث سوم: اشتغال اتباع بیگانه)

فصل ششم: تشکل‌های کارگری و کارفرمایی

فصل هفتم: مذاکرات و پیمان‌های دسته جمعی کار

فصل هشتم: خدمات رفاهی کارگران

فصل نهم: مراجع حل اختلاف

فصل دهم: شورای عالی کار

فصل یازدهم: جرایم و مجازات‌ها

فصل دوازدهم: مقررات متفرقه

آشنایی با قانون کار

قانون کار از جمله قوانین جاری در کشور است. در واقع هر کسی که در زمینه کسب و کار فعالیت می‌کند برای اینکه با حقوق خود آشنا باشد، باید بخش‌های مختلف قانون کار را بداند.

عدم محدودیت

قانون کار برای هر نوع از کسب و کاری نوشته و تصویب شده است. از این رو فرقی ندارد که شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید، باید بتوانید با آن آشنا شده و جزئیاتش را بشناسید.

آشنایی کارگر و کارفرما

قانون‌کار فقط برای کارگران نیست، کارفرماها نیز باید با این قوانین آشنا باشند. حتی کسانی که فعلاً بیکار هستند، برای آینده خود یعنی زمانی که می‌خواهند قراردادهای کاری را امضا کنند، باید با قانون کار آشنا باشند تا دچار مشکلات نشوند.

آشنایی با قراردادها

افراد به دلیل عدم آشنایی با قانون‌کار نمی‌دانند که در مفاد قراردادی که آن را به امضا رسانه‌اند چه مواردی قانونی و چه مواردی دستکاری شده است. از این رو وقتی با قانون‌کار آشنا باشید کارفرما حتی اگر سعی هم کند نمی‌تواند شما را مجبور به امضای چیزی کند که قانونی نیست، بکند. چون شما نسبت به آن آگاهی دارید.

آشنایی با حقوق

در قانون‌کار حداقل و حداکثر حقوق مادی افراد ذکر شده است. از این رو کارفرمایان باید حقوق پرداختی را بر اساس قانون کار به افراد بدهند. نه چیزی پایین‌تر و نه کمتر از چیزی که در قرارداد مصوب شده است.

انجام کار بر اساس قرارداد

در قانون‌کار ذکر شده فرد باید تنها وظایفی را انجام دهد که در قرارداد ذکر شده باشد. از این رو برخی از افراد به دلیل ناآگاهی وظایفی بیشتر از شغلشان را انجام می‌دهند. اگر کارگر و کارمند با حقوق و قوانین کار آشنا باشد می‌داند که فقط باید کارهایی را انجام دهد که در قرارداد ذکر شده و با هم توافق کرده‌‌اند. نه بیشتر و نه کمتر.

مفاد مهم در قانون کار

هر کسی باید با مهم‌ترین مفاد در قانون کار آشنا شود. از این رو بهتر است موارد زیر را به خاطر بسپارید.

1- فراموش نکنید که حداکثر دوره آزمایشی ۱ تا ۳ ماه است.

2- اگر کار توسط کارفرما قطع شود، باید دستمزد کل دوره آزمایشی را بدهد.

3- در قانون کار، مطالبات کارگر از دیون ممتازه است.

4- مدت خدمت نظام وظیفه، به ازای پرداخت حق بیمه جزء سوابق خدمت و کار آنان محسوب می‌شود.

5- کارفرمایان مکلفند پس از پایان قرارداد کار، بنا به درخواست کارگر، گواهی انجام کار با قید مدت، زمان شروع و پایان و نوع کار انجام شده را به وی تسلیم نمایند.

کوتاه سخن اینکه...

قانون کار از جمله قوانین مهم در کشور است که باعث کاهش خسارات و جرایم ناشی از دور زدن قانون و زیر پا گذاشتن حق و حقوق کارگر و کارمند می‌شود. به همین دلیل کلیه افراد باید از قانون‌کار در کشور آگاهی کامل داشته باشند تا مشکلی ایجاد نشود.

سؤالات متداول در خصوص قانون کار

آیا کارگر و کارفرما می‌توانند با توافق مزایایی کمتر از آنچه که در قانون کار و سایر مقررات تبعی آمده است را در قرار داد کار اولیه یا ملحقات آن پیش‌بینی نمایند؟

هر نوع تغییر در قرارداد کار که مزایایی کمتر از امتیازات مقرر در قانون کار برای کارگر منظور نماید مستند بماده 8 قانون نافذ نبوده و بلا اعتبار خواهد بود.

آیا انعقاد قراردادهای کار با مدت موقت به مدت بیش از یکسال و بصورت طولانی معتبر است؟

در قانون پیش‌بینی خاصی جهت مدت قراردادهای کار با مدت موقت نشده است. لذا انعقاد قرارداد کار با مدت موقت برای هر مدت منع قانونی ندارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه قوانین مربوط به حوزه تجارت می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید. 

 

منبع : قانون کار

  • پرهام عبدی
  • ۰
  • ۰

اگر اصول موفقیت به درستی شناخته و رعایت شوند، شما و هر کسی قادر خواهید بود تا تغییرات اساسی در زندگی خود ایجاد کنید. 80 درصد موفقیت در هر کاری ذهن و باورهای شما و بیست درصد باقی مانده قدرت اجرایی‌تان است. اگر می‌خواهید در هر تلاشی که انجام می‌دهید موفق شوید باید ذهن خود را به درستی طراحی کنید. ایده ها، خلاقیت ها، حل مساله و.... همگی به افکار و باورهایی مرتبط هستند که شما نسبت به محیط و خودتان دارید. در ادامه با 5 اصل موفقیت برای رسیدن به اهدافتان آشنا خواهید شد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اصول موفقیت می‌توانید با مشاوران مرکز مشاورهکاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 

منبع : اصول موفقیت

 

 

اصول موفقیت

در زیر پنج اصل کلیدی را بیان می‌کنیم که در صورت اعمال صحیح آنها، تغییرات پایداری در اختیار شما قرار می‌دهد. تغییر فقط با خواندن مطالب موفقیت حاصل نمی‌شود و نباید منتظر معجزه باشید، تغییر واقعی ناشی از اقدام روزانه به منظور پیشرفت مناسب خود فرد است. موفقیت بهترین چیزی است که شما می‌توانید در زندگی آن را به دست آورید. با این اصول می‌توانید به سطوح جدیدی قدم بگذارید و روز به روز به چیزی که همیشه رویایش را داشتید، نزدیک‌تر شوید. برای یادگیری این اصول لطفاً تا انتها همراه ما باشید.

1- اصول موفقیت | استانداردهای خود را بالا ببرید

اگر می‌خواهید تغییراتی پایدار مشاهده کنید، باید هویت خود را در درون خود تغییر دهید. خیلی‌ها اقدام یا فعالیتی مورد علاقه‌شان هست، اما به نظر می‌رسد هرگز آنها را عملی نمی‌کنند. آنها هرگز وقت، پول و منابع خود را برای انجام کاری که واقعاً می‌خواهند، اختصاص نمی‌دهند. زیرا مشغول انجام کارهای تکراری و بیهوده در زندگی خود هستند. مثل تماشای طولانی تلویزیون، بازی‌های ویدئویی، تماشای ساعت‌ها سرگرمی‌های آنلاین، چت کردن چت و.... .

کاری که باید بکنید:

یک لیست ایجاد کنید، مواردی که باید طی 6 ماه آینده آنها را تکمیل کنید را در آن بنویسید. افرادی که در مورد موفقیت جدی هستند برای هر کاری که می‌خواهند انجام دهند، راهی پیدا می‌کنند بدون اینکه بهانه بیاورند. اگر می‌خواهید زندگی خود را به یک سطح جدید برسانید، باید در برنامه‌های زندگی خود تغییر ایجاد کنید.

2- اصول موفقیت | اعتقادات محدود خود را تغییر دهید

اعتقادات شما همان چیزی است که زندگی شما را کنترل می‌کند. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا اقدامی انجام دهید و یا خود را به زندگی متوسطی محدود کنید. باید خود را از شر محدودیت‌های اعتقادی که در درون خود دارید خلاص کنید و فقط به افکاری فکر کنید که برای دستیابی به اهداف شما هماهنگ هستند.

به خودتان ایمان داشته و اقدام کنید. ترس و تردید، درگیری‌های درونی است که افراد را از انجام کارهایی که می‌خواهند نتیجه مثبت آن را دریافت کنند، غیر ممکن می‌کند. هنگامی که همه چیز در درون شما با آنچه که می‌خواهید هماهنگ باشد، هیچ محدودیتی بر سر راه شما معنایی ندارد.

کاری که باید بکنید:

لیستی از ده اعتقاد محدودکننده و برتر درباره خودتان را بر روی یک تکه کاغذ، در سمت چپ، و سپس لیستی از اعتقادات مثبت درونی خود را در سمت راست بنویسید. از هر عمل یا اقداماتی که باید انجام دهید تا عقاید محدود کننده خود را دور بریزید، استفاده کنید. زیرا اقدامات و تأییدهای مثبت باعث ایجاد اعتماد به نفس در درون خود شده و به شما کمک می‌کند تا از نظر ذهنی قوی‌تر شوید.

3- مدل‌هایی از استراتژی که کار می‌کنند

موفقیت را از افرادی که آن مسیر را طی کرده‌اند، تقلید کنید. موفقیت‌ها سرنخ‌هایی را به وجود می‌آورد. از کسانی که موفق شده‌اند و زندگی جدیدی را تجربه می‌کنند، تقلید کنید که چگونه می‌خواهید زندگی کنید. نیازی به اختراع مجدد چرخ نیست، آنچه که برای دیگران نیز مفید خواهد بود برای شما مفید است. یادگیری و اجرای استراتژیهایی که نتایج مورد نظرتان را تولید می‌کند شما را به موفقیت نزدیک می‌کند. با استفاده از تاکتیک‌های موفقیت دیگران، سالها تلاش خود را کاهش می‌دهید تا بفهمید چگونه موفق شوید.

کاری که باید بکنید:

درباره سبک زندگی، شخصیت و اتفاقاتی که برای افراد موفق افتاده جستجو کرده و از آن ها بیاموزید. به طور روزانه مشخص کنید که آن‌ها چه کاری انجام می‌دادند. پس شروع کنید تا شما هم نتایج دلخواهتان را به دست آورید.

4- اصول موفقیت |  احساسات خود را شدت بخشید

در مورد موفقیت و رسیدن به آن جدی باشید. باید از درون عصبانی شوید که به هیچ یک از موانع و مشکلات زندگی اجازه نخواهید داد که شما را از پای درآورند. کسانی که موفق می‌شوند همان‌هایی هستند که در درون خود ایستاده و تصمیم دارند هر کاری را انجام دهند. از نظر عاطفی برای چیزی که می‌خواهید، در درون خود بجنگید و اجازه ندهید هیچ حس منفی شما را احاطه کند.

کاری که باید بکنید:

از نظر عاطفی خود را برای رفع مشکلات و فراز و نشیب‌های زندگی آماده کنید، بدانید که شما از آنچه خودتان را درک می‌کنید، قوی‌تر هستید. زندگی نبرد است و از نظر روحی، کسانی که قوی هستند در نهایت پیروز می‌شوند. از لحاظ عاطفی بر روی حیات رویاهای خود کار کنید. اشکالی ندارد اگر هر روز عجیب و غریب به نظر برسید. زندگی خود را به آنجا که باید، برسانید.

5- خیلی بیشتر از آنچه انتظار دارید دریافت کنید

فراهم آوردن ارزش برای کسانی که در خدمت شما هستند، کلید اصلی موفقیت است. ارزش‌ها هر روز باید به شما کمک کند تا تأثیر مثبتی بر جامعه بگذارد. کسی که نهایتا امتیاز بیشتری کسب می‌کند بیشتر دریافت می‌کند. اگر به دیگران کمک کنید تا به سعادت برسند، باید سعادتمند شوید. این قانون سعادت است. اگر به دیگران کمک کنید تا از اعماق میانه روی برخیزند، زندگی شما در مراحل بالاتر به ارتفاعات بالاتری می‌رود.

کاری که باید بکنید:

فردی باشید که با کارهایتان به زندگی دیگران وفور می‌بخشد. تا می‌توانید به دیگران کمک کنید تا بتوانید زندگی خود را به ارتفاعات عظمت و خوشبختی برسانید.

در پایان...

اصول موفقیت خود به خود به وجود نمی‌آید و شما باید برای به دست آوردن آن از جای خود بلند شوید. حقیقتاً هم هیچ رازی در این بین جز تلاش و ایستادگی شما وجود خارجی ندارد. بخواهید موفق می‌شوید و نخواهید به راحتی در سایه‌ها قرار می‌گیرد. حال تصمیم آخر با شماست که کدام را انتخاب می‌کنید.

سؤالات متداول در خصوص اصول موفقیت

تفاوت بزرگ بین افراد بازنده و برنده در چیست؟

یکی از تفاوتهای بزرگ بین کسانی که در طول مسیر رشد شخصی در مسیر باقی می‌مانند در مقایسه با کسانی که از مسیر خارج می‌شوند، توانایی بازگشت سریع از خطرات است. افراد موفق می‌فهمند که زندگی منصفانه نیست و هیچ چیز به سادگی به دست نمی‌آید. آنها همچنین می‌فهمند که دیوارکشی و بهانه گرفتن برای خودشان فقط قدرت شخصی آنها را از بین می‌برد. این تفاوت بین بازنده و برنده است.

آیا می‌توان موفقیت را اندازه‌گیری کرد؟

موفقیت قابل اندازه‌گیری نیست و میزان مشخصی ندارد. وقتی برای چیزی که می‌خواهید تلاش می‌کنید، آن احساس درونی و آن شوق بیرون زده، نشانه‌ی موفقیت شماست. موفقیت چیزی است که هر شخصی به سبک خود و به تنهایی آن را درک و احساس می‌کند. مشاوره کسب و کار به شما کمک می کند تا زودتر به اهداف‌تان برسید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اصول موفقیت می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 

منبع : اصول موفقیت

  • پرهام عبدی