رزومه نویسی یکی از مهم ترین اقدامات شما برای ورود به بازار کار است. قبل از نوشتن آن لازم است ابتدا برای خود رزومه ای قوی ایجاد بکنید. داشتن یک رزومه قوی به شما کمک میکند تا مورد توجه کارفرمای خود قرار بگیرید. رزومه نشان دهنده این است که شما چه توانایی به خصوصی دارید و چقدر حاضرید برای آن تلاش بکنید؟ رزومه میتواند یک خلاصه از زندگی حرفهای شما باشد. پس باید به بهترین شکل ممکن نوشته شود. در ادامه به نکات مربوط به رزومه نویسی اشاره کرده ایم.
برای دریافت مشاوره کسب و کار در زمینه رزومه نویسی می توانید با شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع: رزومه نویسی
رزومه نویسی
شاید فکر کنید نوشتن یک رزومه قوی کار بسیار سختی است؛ اما برعکس، شما هم میتوانید به صورت حرفهای یک رزومه خوب بنویسید و موجب تعجب کارفرمای خود شوید. در ادامه با ذکر چند مرحله ساده به شما یاد میدهیم که چگونه یک رزومه حرفهای بنویسید. برای اطلاع از سایر نکات مربوط به مصاحبه کاری کلیک کنید.
گام اول در رزومه نویسی | مشخص کردن هدف
شما باید به طور کامل برای خودتان مشخص کنید که رزومه شما برای گرفتن یک شغل خاص معتبر است و با سایر رزومهها باید فرق داشته باشد. اگر به دنبال شغل مناسبی برای خود هستید باید رزومه خود را در جهت هدفتان پر کنید.
گام دوم در رزومه نویسی | تکمیل اطلاعات شخصی
حالا که شما میدانید باید در چه زمینه رزومه بنویسید باید اطلاعات شخصی خود را تکمیل کنید. در این اطلاعات باید نام، نام خانوادگی، آدرس دقیق محل سکونت، تاریخ تولد، شماره تلفن ثابت و شماره تلفن همراه خود را یادداشت کنید.
اگر بتوانید در رزومه کاری خود از عکس استفاده کنید، میتواند به عنوان یک امتیاز مهم برای شما ثبت شود. گذاشتن یک عکس سه در چهار در رزومه به کارفرما این احساس را منتقل میکند که شما برای دریافت این شغل فکر همه را جا را کردهاید. بنابراین اگر میخواهید از عکس استفاده کنید، آن را در بالای صفحه سمت چپ قرار دهید.
گام سوم در رزومه نویسی | مشخصات تحصیلی
این یکی از مهمترین قسمتهای رزومه به شمار میرود. باید مدارک تحصیلی خود را بنویسید. فرقی نمیکند که چند مدرک تحصیلی دارید، همه را به صورت کامل با ذکر دانشگاه محل تحصیل، ذکر کنید. مقالات نوشته شده توسط شما و همچنین عنوان و نمره دفاع از پایاننامه خود را به صورت دقیق ذکر کنید. یادتان باشد که کارفرمایان اول از همه به سراغ سوابق تحصیلی شما میروند و این قسمت را در ابتدا مطالعه میکنند.
گام چهارم در رزومه نویسی | سوابق شغلی
این مورد نیز یکی از مهمترین بخشهای رزومه شما را تشکیل میدهد. همانطور که سوابق تحصیلی خود را یادداشت کردهاید به ذکر سوابق شغلی خود نیز بپردازید. هر چه که بوده را به صورت ریز و درشت یادداشت کنید. این برای کارفرمایان مهم است که شما در گذشته در چه سِمتی فعالیت میکردید. پس این قسمت را با دقت یادداشت کنید.
گام پنجم در رزومه نویسی | ذکر علاقهمندیها
قرار نیست تمام بخشهای رزومه شما فقط به سؤالات کارفرما پاسخ دهد. شما در این قسمت میتوانید علایق خود را یادداشت کنید. یادتان باشد این علاقهمندی در جهت کاری باشد نه مثلاً “علاقه به فلان غذا”. این بخش الزامی نیست و شما میتوانید از پُر کردن آن خودداری کنید.
نکات مهم در نوشتن یک رزومه
برای نوشتن یک رزومه چند نکته دیگر نیز وجود دارد که باید به آن دقت کنید:
1- ساده نویسی
رزومه شما باید به زبان فارسی باشد. از به کار بردن کلمات پیچیده و غیرقابل فهم خودداری کنید. طوری بنویسید که کارفرما از شما نخواهد یک قسمت را برایش بخوانید. متن شما باید ساده، روان و قوی باشد. اگر فکر میکنید به کار بردن واژههای پیچیده باعث جذب کارفرما میشود در اشتباه هستید. این کار ممکن است ارزش رزومه شما را پیش او پایین آورد.
2- خودتان را ارزیابی کنید
قبل از اینکه برای کاری شروع به نوشتن رزومه کنید ببینید که شما به درد این کار میخورید و یا این کار به درد شما میخورد یا نه؟ اگر میخواهید وارد شغلی شوید که هیچ علاقهای به آن ندارید، این موضوع روی قوت رزومه شما تأثیر منفی میگذارد و کارفرما به راحتی این موضوع را میفهمد. پس برای شغلی رزومه بنویسید که واقعاً خواهان آن هستید.
3- مختصر بنویسید
برخی از افراد فکر میکنند میتوانند یک رزومه را در چند صفحه بنویسند و شاید فکر میکنند این کار روی کارفرما تأثیر مثبت میگذارد. اینطور نیست. رزومه نوشته شما نباید آنقدر طولانی باشد که از حوصله کارفرما خارج شود و نباید آنقدر کوتاه باشد که کارفرما متوجه نشود که دقیقاً شما که هستید و چه میخواهید. پس در رزومه نویسی دقت کنید و از هر گونه زیادهگویی در متن، جداً خودداری کنید.
4- نداشتن غلط املایی
هیچ چیزی در یک رزومه بدتر از داشتن غلط املایی نیست. غلط املایی کیفیت رزومه شما را پایین میآورد و کارفرما فکر میکند که شما برای کاری که میخواهید انجام دهید اهمیتی قائل نیستید. فکر نکنید که کارفرما چیزی را از قلم میاندازد. او حتی کوچکترین غلطهای املایی را پیدا میکند. میتوانید رزومه خود را چند بار بخوانید و یا از دوستان خود بخواهید که این کار را برایتان انجام دهند. وقتی از صحت متن خود مطمئن شدید آن را به کارفرما بدهید تا رزومه شما را بررسی کند.
5- به روز رسانی
فرقی نمیکند که رزومه شما به صورت PDF است و یا به صورت ورق کاغذ. باید همیشه رزومه خود را به روز رسانی کنید و بعد آن را به کارفرما تحویل دهید. هر چقدر رزومه کاری شما به روز باشد در نگاه کارفرما این معنی را میدهد که شما انسان فعالی بوده و برای کارهای خود ارزش و اهمیت قائل هستید.
جان کلام ما…
همانطور که مشاهده کردید نوشتن یک رزومه کار سختی نیست و شما به راحتی میتوانید به تنهایی این کار را انجام دهید. نکتهای که باعث میشود تا رزومه افراد نسبت به سایرین برتری داشته باشد، کیفیت است. سعی کنید رزومه خود را با کیفیت خوبی بنویسید تا بتوانید توجه هر کارفرمایی را به خود جلب کنید. یادتان باشد که رزومه شما نشانی از شخصیت شماست، پس برای آن وقت کافی بگذارید تا بهترین رزومه را بنویسید. برای اطلاع از نکته هایی که باعث قوت رزومه می شوند با مشاوران مرکز کاردوک تماس بگیرید.
سؤالات متداول
رایجترین اشتباهی که افراد در زمینه نوشتن رزومه مرتکب میشوند چیست؟
متأسفانه شایعترین اشتباهی که افراد انجام میدهند این است که یادشان میرود برای چه رزومه مینویسند و همین موضوع باعث میشود به مسائلی بپردازند که اصلاً ارتباطی با موضوع ندارد. در حین نوشتن رزومه به خودتان یادآوری کنید که برای چه چیزی رزومه مینویسید.
از چه عباراتی نباید در نوشتن رزومه استفاده کنیم؟
برخی از عبارتها هستند که شما نباید در رزومه خود آن را بنویسید چون اعتبار آن را پایین میآورد. مثلاً پیش از حد از خودتان تعریف نکنید و یا نگویید که «من مهارت بالایی در استفاده از فلان نرم افزار دارم». در انتخاب عبارتهای مناسب در نوشتن رزومه خود دقت داشته باشید.
برای دریافت مشاوره در زمینه رزومه نویسی می توانید با شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع: رزومه نویسی
:: بازدید از این مطلب : 181