تمام کسانی که در زمینه تولید کالا و خدمات فعالیت دارند، یک کد اقتصادی باید دریافت کنند. این کد 12 رقم است و بر اساس قوانین برای اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیتهای اقتصادی انجام میدهند، صادر میشود. در واقع هر کسی که شرکت خود را ثبت کرده است، باید کد اقتصادی مخصوص به خود را داشته باشد. بدون کد اقتصادی نمی توانید بسیاری از اقدامات تجاری را انجام دهید. مالیات یکی از هزینه هایی است که باید آن را در نظر بگیرید و از قوانین مربوط به آن مطلع باشید. برای اطلاع بیشتر مقاله فرار مالیاتی را مطالعه نمایید.
برای دریافت مشاوره جهت دریافت کد اقتصادی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع : دریافت کد اقتصادی
دریافت کد اقتصادی
زمانی که شرکتتان به ثبت رسید و آگهی تأسیس منتشر شد، باید ظرف مدت دو ماه به اداره دارایی مراجعه کنید و برای دریافت کد اقتصادی ویژه خود، پرونده تشکیل دهید. در واقع شما باید یک پرونده مالیاتی در دارایی تشکیل دهید، چون بدون آن نمیتوانید کد اقتصادی خود را دریافت کنید. وقتی کد اقتصادی نداشته باشید هیچ فعالیت اقتصادی از جمله معاملات و عقد قرارداد نمیتواند در تجارت شما اتفاق بیفتد.
بسیاری از صاحبان کسب و کار در این مرحله نمیدانند چطور و چگونه برگههای مربوط به مالیات را پر کنند، تا در آینده با مشکل رو به رو نشوند. ما در مرکز مشاوره کاردوک به شما در این زمینه خدمات مورد نیاز را ارائه میدهیم.
اهمیت کد اقتصادی
همانطور که در بالا اشاره کردیم، کد اقتصادی برای کسب و کار شما لازم بوده و مزایای زیادی دارد از جمله این مزایا عبارتند از:
- اخذ کارت بازرگانی
- شرکت در مزایدهها
- صدور فاکتور
- باز کردن حساب در بانک
- شرکت در مناقصات
- اخذ قرارداد با شرکتهای دولتی
- نشان شما در سازمان امور مالیاتی
- امکان بررسی راحت دفاتر، صورت حسابها و فاکتورهای صادر شده
- کسب مجوز برای فعالیتهای تجارتی و پرداخت حقوق دولت در قالب مالیات
- جلوگیری از رقابتها و تلاشهای ناسالم در عرصه تجارت
- امکان فعالیت اقتصادی برای اشخاص حقیقی و حقوقی
مدارک مورد نیاز اشخاص حقیقی جهت دریافت کد اقتصادی
- درخواست کتبی شخص
- سه قطعه عکس 2*3 متقاضی
- کپی از پروانه کسب
- کپی از تمامی صفحات مدارک شناسایی
- پرداخت مبلغ 10000 ریال و ارایه فیش پرداختی
- تکمیل فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی
- کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری
مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی جهت دریافت کد اقتصادی
- درخواست کتبی شرکت
- روزنامهی رسمی که آگهی تأسیس شرکت در آن درج شده باشد
- فیش پرداختی به مبلغ 10000 ریال
- کپی از تمامی صفحات شناسنامه
- تنظیم فرم اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی
- کپی کارت اقتصادی قبلی یا فیش کامپیوتری
روش دریافت کد اقتصادی
پس از آنکه مدارک تکمیل شد باید مدارک را همراه با فرم اطلاعات هویت اشخاص حقیقی به حوزه مالیاتی اداره مالیات تحویل داد. هر پرونده مالیاتی یک سرممیزی دارد. پس باید پس از تحویل مدارک، سر ممیزی مالیات آنها را بررسی کند. بعد از تایید و ثبت در دفتر، با گرفتن مدارک، رسیدی مبنی بر تحویل مدارک صادر میکند و آن را تحویل میدهد.
سپس مدارک به ادارهی نظارت و پیگیری تحویل داده و این اداره آنها را به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی و اداره شماره اقتصادی ارسال کرده و مسئولان مربوطه بعد از بررسی مدارک، کارت شمارهی اقتصادی را صادر میکنند.
در مورد کد اشخاص حقوقی هم روال به همین صورت است. پس از آنکه کارت تهیه شد و فرم اطلاعات اشخاص حقوقی تکمیل شد مدیر عامل یا وکیل قانونی آن را تنظیم کرده و با مهر شرکت ممهور میکنند. پس از آن مدارک را به حوزه مالیاتی تحویل داده و باقی مراحل همانند مراحل اخذ شماره اقتصادی توسط اشخاص حقیقی است.
مراحل بعد از دریافت کد اقتصادی
- مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس tax.gov.ir
- انتخاب گزینه «ثبت نام الکترونیکی شماره اقتصادی» از منوی سمت راست صفحه نمایش داده شده و کلیک بر روی متن “ورود به سامانه”
- انتخاب گزینه «سامانه پیش ثبت نام کد» از صفحهی نمایش داده شده
- وارد کردن اطلاعات اولیه درخواست شده در سایت و ذخیره آنها
- پس از انجام مراحل فوق در صورتی که آدرس و کد پستی و اطلاعات خود را به صورت صحیح اعلام کرده باشید. پس از یک روز، نام کاربری و کلمه عبور به شماره تلفنی که در سامانه وارد کردهاید پیامک میشود.
- پس از دریافت پیامک فوق باید مجدداً مراحل 1 و 2 را تکرار و بعد از آن مرحله 7 را انجام دهید.
- پس از انجام مرحله 1 و 2، در صفحه باز شده بر روی متن سامانه ثبت نام شماره اقتصادی کلیک کنید و اطلاعات خواسته شده را مطابق اسناد قانونی و ثبتی تکمیل و ذخیره کنید.
- در این مرحله کار ثبت نام کد اقتصادی به پایان میرسد و در صورت نبود مشکل در اطلاعات وارد شده کد اقتصادی شما فعال میشود.
- برای اطلاع از وضعیت ثبت نام شماره اقتصادی خود، هر چند روز یکبار مراحل 1 و 2 را انجام دهید و در صفحه نمایش داده شده، با انتخاب گزینه «پیگیری سریع وضعیت ثبت نام کد اقتصادی» و وارد کردن نام کاربری و رمز ورود از آخرین وضعیت شماره اقتصادی خود مطلع شوید و در صورت اعلام مشکل توسط سامانه، نسبت به رفع آن اقدام نمایید.
هزینه دریافت کد اقتصادی
هزینه تشکیل پرونده اخذ کد اقتصادی در صورت تکمیل بودن مدارک و داشتن سند اداری یا اجاره نامه هلوگرام دار اداری در مؤسسات خدمات اداری مختلف، متفاوت است؛ هزینه آن از ۶۰۰ الی ۹۰۰ هزار تومان شاید هم بالاتر متغیر میباشد.
سؤالات متداول در مورد کد اقتصادی
آیا میتوان از کد اقتصادی دیگران استفاده کرد؟
طبق تبصرهی ۱ مادهی ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، استفادهکنندگان از کد اقتصادی دیگران نسبت به مالیات بر درآمد و همچنین جرایم موضوع این ماده با اشخاصی که کد اقتصادی آنان مورد استفاده قرارگرفته است مسئولیت تضامنی خواهند داشت.
چه کسانی برای فعالیت به کد اقتصادی نیازی ندارند؟
تکیه و مساجد، اشخاص حقیقی و حقوقی که در امور هنری فعالیت دارند. مانند فیلم سازی، نقاشی، خطاطی و … اشخاص حقیقی و حقوقی که در امور علمی فعالیت دارند. مانند مدارس، دانشکده، دانشگاه و …. اتحادیه امور صنفی و افراد حقیقی که در امور پیمانکاری فعالیت دارند و در سال در آمد زیر پنجاه میلیون تومان دارند.
برای دریافت مشاوره جهت دریافت کد اقتصادی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.
منبع : دریافت کد اقتصادی
- ۹۹/۰۲/۰۵